cover

איך לעזור לילד בתקופות של מעברים?

מרכז גאיה » מידע שימושי למטופלים » איך לעזור לילד בתקופות של מעברים?

החיים שלנו מאופיינים בתקופות מעבר רבות – שינוי מקום מגורים, שינוי סטטוס משפחתי, מעבר ממסגרת לימודים אחת לאחרת ועוד…
תקופות אלה מעצבות את החיים שלנו, את עולמנו הרגשי ומערך האמונות שלנו, קל וחומר כשזה נוגע לילדים.
חלק מהמעברים יכולים להיטמע כשינוי חיובי בעוד יהיו מעברים, כגון גירושין, הולדת אח/אחות, שינוי מסגרת לימודים,  אשר יכולים להוביל לתגובות רגשיות קשות כמו תחושת חוסר וודאות, פחד, חרדה, דיכאון, עצב, פגיעה בבטחון עצמי, הסתגרות ועוד.

כיצד נזהה האם הילד חווה משבר בעקבות תקופת מעבר?

כשהילד מצליח להתמודד עם המעבר בצורה טובה ומתגבר על הקשיים הוא מתחיל להתחזק ולפתח חוסן רגשי שמאפשר לו להתמודד עם מעברים ושינויים נוספים בהמשך חייו.
באמצעות ההתגברות הילד לומד לפתח גמישות ולהסתגל לסיטואציות חדשות והרי שמדובר על רכישת כלי לחיים.

כדי לסייע לילד להתמודד עם מעברים ולהתגבר על הקושי שעלול לגרום ללחצים נפשיים ואפילו להפוך לטראומה שתלווה אותו כל חייו, יש להיות ערים למצב ולזהות תגובות שמעידות על קושי. תגובות אלו יכולות להיות: פגיעה במוטיבציה, התבודדות או הימנעות מפגישה עם חברים, ירידה בהישגים בלימודים, חוסר תיאבון, הצמדות לאנשים מסוימים, קשיים בריכוז, פחדים, סיוטי לילה, נסיגה התפתחותית, התפרצויות זעם ועוד.

איך ההורים יכולים לעזור לילדים לצלוח תקופת מעבר?

אם אתם מבחינים בשינויים מהסוג שהזכרנו או בתגובות שליליות אחרות, חשוב שתבינו מהו הגורם הבעיה  ותבחנו האם קיים קשר בין תקופת המעבר והשינויים אותם הילד עובר בעקבותיו, לבין ההתנהגות שלו.

במצבים אלו חשוב שתקשיבו לילד ושתתנו לו להביע את עצמו ללא שיפוט. הכלה של הילד וקבלה של רגשותיו תאפשר לו להתמודד. היכולת להישמע מחזקת ומעודדת ומסייעת בהתגברות על הקשיים.

נוסף על כך, חשוב שתשבו עם הילד ותנסו לגרום לו להביט על הדברים בצורה חיובית – אם אתם נמצאים למשל במצב של מעבר דירה נסו להסביר לילד שעוד מעט יהיה לו חדר חדש ויפה, חברים חדשים ואלמנטים חיוביים נוספים, אם הילד מתמודד עם הולדת אח חדש, פנו זמן מיוחד כדי להעניק לו תשומת לב ביחידות, תוכלו למשל לבצע פעילות שהוא אוהב כמו ללכת לסרט או לים.

כמו כן מומלץ מאוד בתקופות כאלה להעניק לילד תמיכה רגשית באמצעות אנשי מקצוע – זה יכול להיות ליווי של פסיכולוג ילדים או טיפול רגשי לילדים כגון טיפול בפסיכודרמה, טיפול בהבעה ויצירה, קבוצת מיומנויות חברתיות, טיפול בדמיון מודרך ו-NLP ועוד.

במקרים רבים מומלץ לפנות להדרכת הורים, שם ההורים מקבלים ידע רב וכלים שמאפשרים להם לנהל תקשורת אפקטיבית עם הילד ולהעניק לו את התמיכה הרגשית לה הוא זקוק.
במקרים ממוקדים כמו עליה לכיתה א או מעבר לתיכון ניתן לקבל הדרכה מקצועית סביב הנושא, כך גם הדרכת הורים לקראת גירושין או הצטרפות אח חדש למשפחה.

מרכז גאיה מעמיד לשרותכם מערך של אנשי מקצוע מיומנים ומקצועיים מתחום הטיפול הרגשי וליווי פסיכולוג ילדים. אצלנו תוכלו לקבל הדרכות הורים פרטניות או בקבוצה, טיפול רגשי או לצרף את הילד לקבוצת מיומנויות חברתיות. 

פנו אלינו לייעוץ ולתיאום פגישה: 09-8855246

פסיכולוג ילדים

טיפול רגשי לילדים

 

 

צור קשר