cover

איך לעזור לילד במסגרת בית הספר? 7 טיפים!

מרכז גאיה » מידע שימושי למטופלים » איך לעזור לילד במסגרת בית הספר? 7 טיפים!

חשיבות הקשר הרציף בין ההורים ובין מערכת החינוך

בימים עברו, בהם לא הייתה מודעות רבה בנוגע לחשיבות של הקשר בין הורי התלמיד ובין מערכת החינוך היו ילדים רבים סובלים מקשיים שונים – ביניהם: קושי בלימודים, קושי חברתי וקשיים רגשיים שונים שפגעו בילד בכל מישורי החיים וגרמו לו להיות חסר ביטחון. בצורה זו נוצר מעגל שמזין את עצמו – הקושי הוביל לירידה בביטחון של הילד כך שהוא לא האמין ביכולותיו וחוסר האמונה הוביל לקושי. בשלב מסוים עלתה המודעות והתפתחו דרכי טיפול שונות ויעילות שסייעו, מסייעות ובתקווה – ימשיכו לסייע לילדים רבים בכל רחבי העולם, כך שאותם הילדים שסובלים מהקשיים יוכלו לגדול להיות בוגרים עצמאיים, חזקים ומלאי ביטחון בעצמם וביכולותיהם.

הטיפול בילד חייב להתחיל בסביבתו הקרובה – בהוריו ובגורמים הרלוונטיים מטעם מערכת החינוך, גורמים אלו הם: היועצת החינוכית של בית הספר, המחנכת והמנהלת. שיתוף פעולה בין ההורים ובין מערכת החינוך הוא הבסיס לשינוי, לא יהיה ניתן להתגבר על הקשיים בלעדיהם.

מה זה אומר מבחינתנו להיות בקשר עם מערכת החינוך?

גם ילדים שאינם מתנהגים בצורה יוצאת דופן זקוקים לתשומת לב רבה, ילד שמרגיש שתומכים בו בבית ושנמצאים שם בשבילו יוכל להתגבר על קשיי החיים בצורה טובה, כך שבכל מקרה חשוב שתהיו בקשר עם מערכת החינוך ושתעקבו אחר מצבו החברתי של הילד, אחר התנהגותו ואחר התמודדותו עם המקצועות השונים.

אם הילד מתנהג בצורה יוצאת דופן – מתבודד, לא מדבר הרבה, נראה לכם עצוב, לא רוצה לצאת לשחק בחוץ, מתפרע בכיתה או בבית או מתנהג באופן אחר שעשוי להעיד על קושי – הרי שהקשר עם מערכת החינוך נחוץ עוד יותר וחשוב לשוחח עם הגורמים הרלוונטיים ולדעת זאת. כדי לסייע לכם להתמקד הכנו כמה טיפים שיוכלו לסייע לכם לעזור לילד.

7 טיפים שיסייעו לכם להישאר בעניינים ולעזור לילד

  1. קיימו שיחות עם הילד – לא די ביצירת קשר עם מערכת החינוך וחשוב עוד יותר לקיים תקשורת כנה עם הילד, לנסות לדבר איתו, לבלות איתו (ללכת לסרט, הצגה, לים, לפארק או לכל מקום אחר שגורם לו להרגיש אהוב), להקשיב לדעותיו וסיפוריו ולשמוע על קשייו, בצורה זו יהיה ניתן להציץ אל עולמו הרגשי, לעזור לו, לתת לו עצות ולהסביר למערכת החינוך מה עובר עליו וכיצד אתם מבינים את הדברים.
  2. הגיעו לימי הורים – כפי שציינו, יש להקפיד להגיע לימי הורים, כך שגם אם אתם אנשים עסוקים במיוחד, חשוב שתפנו את הזמן, תבואו לפגישות ותהיו קשובים לשיחה. במהלך השיחה שאלו שאלות ממוקדות בנוגע ללימודים, לקשרים החברתיים, למצב רוחו של הילד ולהתנהלות הכללית.
  3. אל תכעסו על הילד – גם אם הילד מתנהג לא יפה, מתבודד או לא מצליח בלימודים נסו לא לצעוק עליו – רק אהבה, תשומת לב וסבלנות יחד עם שיחות ממוקדות שמגיעות ממקום אמפתי ולא מעיקות עליו ועזרה בלימודים במידת הצורך יוכלו לסייע לו. היו חכמים – אחרי הכל המטרה היא לגייס אותו ולגרום לו להרגיש שהוא לא לבד. כעסים רק ירחיקו אותו מהמטרה, יהפכו אתכם לאויב ויבזבזו את האנרגיה של הילד – אנרגיה שיש לתעל לטיפול בבעיה.
  4. היו בקשר עם היועצת, המחנכת והמנהלת – היו הסנגורים של הילד מול בית הספר. קבעו פגישה מידי פעם או שוחחו בטלפון (לאחר שתקבלו רשות) עם שלושת הגורמים הללו, אל תסתפקו רק באספות הורים. הקפידו להישאר מעודכנים בנוגע לכל הנעשה בבית הספר אך אל תשדרו לחץ – היו רגועים, לחצים לא יובילו לשום מקום.
  5. הכירו חברים של הילד – גם במידה והקושי אינו חברתי כדאי שתכירו את חבריו של הילד – תוכלו לקחת אותם לבלות מידי פעם, להכין להם ארוחת ערב או לבצע פעילות אחרת (כמובן שאין להיסחף). אם תתנו להם תחושה שהם רצויים ומוזמנים לבית הם ייהנו לבקר ויגיעו יותר – דבר שישמח את ילדכם ויחזק אותו במישורים נוספים.
  6. היו ערניים – היו ערניים לגבי המצב הרגשי של הילד, יש ילדים שמתנהגים כרגיל, לא אומרים משתפים בקושי, לפעמים לא רוצים להדאיג את ההורים, אך צופים בטלוויזיה או משחקים במחשב במשך שעות – היו קשובים לדבר, יכול להיות שהם מנסים לברוח מהמציאות, יש ילדים ששפת גופם משדרת ריחוק או בעייתיות כלשהי וקיימים עוד מגוון מקרים מסוג זה – שימו לב לתקשורת הסמויה.
  7. קבלו עזרה מגורם מקצועי – לפעמים כדאי לפנות לגורם מקצועי שיבין מה קורה לילד, היכן הבעיה וכיצד ניתן לסייע לו להתגבר עליה. הענקת כלים חיוניים במסגרת טיפול תוכל לשנות את המצב בצורה ניכרת. אם אתם מעוניינים לקבל עזרה מקצועית, במרכז גאיה פסיכולוגיות חינוכיות אשר משלבות טיפול רגשי עם התייחסות לבית הספר. בנוסף במרכז מגוון סוגים של טיפול רגשי – טיפול בהבעה ויצירה, פסיכודרמה, דמיון מודרך ו-NLP , טיפול בתנועה, ליווי פסיכולוג ילדים, הדרכת הורים וקבוצת מיומנויות חברתיות.

הילדים שלכם הם האוצר הקטן שלכם וגם אם זה לא תמיד נראה כך – הם רגישים ופגיעים וזקוקים לתשומת לב, אהבה ועזרה. היו קשובים לילדיכם וסייעו להם להתגבר על הקשיים כבר בגילאים צעירים, הדבר יקל עליהם בהמשך הדרך. ליצירת קשר ותיאום פגישה מלאו את הטופס או התקשרו: 09-8855246





אני מעוניין לקבל עידכונים במייל על פעילות המרכז

 הדרכת הורים

צור קשר