cover

האם ריטלין הוא הפתרון להפרעת קשב וריכוז add-adhd

מרכז גאיה » מידע שימושי למטופלים » האם ריטלין הוא הפתרון להפרעת קשב וריכוז add-adhd

אין כמעט הורה לילדים או בני נוער אשר לא שמע בשנים האחרונות את המושג – רטלין. במהלך העשור האחרון הפכה תרופה זו לנפוצה ופופולארית ביותר בישראל. היא ניתנת לילדים ובני נוער, כמו גם למבוגרים, לטיפול בעיקר בהפרעות קשב וריכוז. מושג זה הוא כמובן כללי ומכיל בתוכו מצבים רבים ושונים, החל מילדים אשר אינם מסוגלים לשבת בשקט ולהתרכז יותר מכמה דקות ברצף ועד לסטודנטים באוניברסיטה אשר מנסים לשמור על ריכוז במשך שעות רבות מדי יום במרתונים הקדחתניים של תקופות המבחנים.

במקביל לעלייה התלולה בכמות המשתמשים ברטלין בארץ ובעולם, ניתן לשמוע בשנים האחרונות לא מעט דעות לכאן ולכאן – הן של אנשים המצודדים בתרופה ובשימוש בה והן של מתנגדים חריפים אשר טוענים כי השימוש בתרופה זו יצא מכלל שליטה.

ריטלין ותחליפים שונים – לבעיות מסוימות ובמצבים מסוימים

בבואנו לדון בשאלה חשובה ומעניינת זו – האם השימוש ברטלין נכון ולגיטימי והאם זהו הפתרון להפרעות קשב וריכוז, עלינו קודם כל לקחת צעד אחורה ולהבין כי המציאות במקרים כאלו מורכבת ומגוונת, ואין טעם לנסות לפשט אותה ולמצוא תשובות חד משמעיות ומוחלטות. בשאלה מסוג זה הדנה בבעיות שונות של אנשים ודרכי הטיפול בבעיות אלו, קיימים אינספור מקרים שונים והתשובה לכל מקרה ומקרה עשויה להיות שונה.

התשובה לשאלות מסוג זה נמצאת לרוב איפשהו באמצע – כמובן שלא מדובר בפתרון פלא המתאים לכולם ובכל מצב, אבל כן מדובר בתרופה בעלת ערך רב אשר מסייעת ללא מעט אנשים מדי יום.

לא בכדי הפכו תרופות כגון ריטלין, קונצרטה וכד' לתרופות נפוצות ופופולאריות כל כך – הן מסייעות בפועל למיליוני ילדים, בני נוער ומבוגרים להתמודד עם בעיות שונות דוגמת הפרעות קשב וריכוז, adhd ועוד, וניתן למצוא אינספור עדויות של מטופלים אשר מצבם השתפר משמעותית עקב השימוש בתרופות אלו (ילדים אשר מתפקדים בצורה טובה יותר בחברה ובבית הספר, סטודנטים אשר משתלטים בצורה טובה יותר על העומס הרב בלימודים ועוד).

מן העבר השני ניתן גם למצוא מקרים בהן נראה כי השימוש בריטלין היה מוגזם, וניתן באופן מידי ואוטומאטי מדי ליותר מדי ילדים ובמינונים גבוהים. חשוב לזכור כי ילדים משתוללים ומתנהגים בהיסח דעת מתוקף היותם ילדים – ברמות מסוימות זה בסדר גמור ויעבור עם השנים בגילאי ההתבגרות.

להתייעץ במומחים ולהיות עם האצבע על הדופק

אז האם אנחנו רוצים לקחת רטלין, או לתת תרופה זו לילדים שלנו כאשר אנו חושבים כי הם סובלים מהפרעות קשב וריכוז? במקרה של ילדים, חשוב לנקוט בפתרון משולב – לקחת את הילד לאבחון ולהתייעץ במומחים (עדיף לקבל כמה חוות דעת מכמה מומחים שונים בתחום), ולהיות עם האצבע על הדופק במהלך הטיפול בתרופה. אף אחד לא מכיר את הילד שלכם טוב כמוכם, ורק אתם תוכלו להיות שם בשבילו, לפקח ולראות האם השימוש בתרופה עושה לו טוב, או לא.

כאשר מדובר במבוגרים, גם כדאי כמובן להתייעץ במומחים, ובמידה והם ממליצים, לנסות את התרופה. לא מדובר בתרופה ממכרת, במיוחד לא לאחר כמה נסיונות בודדים, ושווה אולי להתנסות ולראות האם אתם מפיקים תועלת משמעותית מתרופה זו

פנו אלינו לפרטים נוספים ותיאום פגישת ייעוץ 09-8855246

צור קשר