cover

הכנה נכונה לכיתה א' – להכין את הילד בלי ללחוץ יותר מדי

מרכז גאיה » מידע שימושי למטופלים » הכנה נכונה לכיתה א' – להכין את הילד בלי ללחוץ יותר מדי

העלייה לכיתה א' היא ללא ספק מהרגעים המרגשים ביותר בחייו של כל ילד, גם (ואולי בעיקר..) עבור ההורים שלו. מדובר בשלב חשוב ומרכזי, הן מבחינה פרקטית והן באופן סמלי. תחילת דרכו של הילד בבית הספר, תחילת המסלול החשוב של רכישת השכלה בסיסית.

בתור הורים לילדים העולים לכיתה א', חשוב מאוד לזכור כי המעמד מרגש ואפילו מלחיץ לא רק את ההורים, אלא גם ובעיקר את הילד. חשוב לא רק לזכור את זה, אלא גם להפנים ולהתנהל בהתאם בכל הנוגע להכנת הילד לתחילת השנה הראשונה שלו בבית הספר. הכנה טובה ופרופורציונאלית של הילד תסייע לו לעבור מהגן למסגרת הלימודים של בית הספר בצורה חלקה וטבעית יותר, וכמובן תאפשר לו להתאקלם מהר יותר על מנת שיוכל ללמוד בצורה אפרטיבית, להצליח וליהנות מהזמן שלו.

 

לא יותר מדי ולא פחות מדי – כדאי להיזהר גם מהכנת יתר

במהלך השנים האחרונות הולך ועולה הרף שמציבים הורים בפני ילדים קטנים. כיום, בניגוד למצב לפני שני עשורים בלבד, דוחפים הורים רבים את ילדיהם ללמוד ולדעת דברים בסיסיים (כמו האלף בית, לוח הכפל וכד') עוד לפני שהתחילו את בית הספר, לפני שמערכת החינוך מלמדת אותם את זה. זה מצריך כמובן המון השקעה מצד ההורים והילדים כאחד, והורים רבים מאמינים כי רף גבוה שכזה רק תורם לילד ולחינוכו.

בלי להיכנס לשאלות ספציפיות דוגמת – "האם חשוב שהילד יידע לקרוא עוד לפני היום הראשון של כיתה א' או לא?", חשוב רק להדגיש כי על ההורים להיות מודעים לחשיבותו של איזון בריא בכל הנוגע ללחץ המופעל על הילד במסגרת ההכנה לכיתה א'. בדיוק כפי שניתן להציג טיעונים התומכים בלימוד מאסיבי מוקדם של הילד עוד לפני תחילת הלימודים, כך ניתן למצוא גם לא מעט טיעונים בדבר הפחתת רף הלחץ (הגבוה בכל מקרה) שחווה הילד בעת הכניסה לכיתה א', ושמירה על איזון ומתינות בכל הנוגע להכנת הילד לבית הספר. יש לזכור כי מדובר בילד קטן אשר רק עושה את צעדיו הראשונים במערכת החינוך – עוד צפויות לו שנים רבות של למידה ויש להיזהר שלא ללחוץ עליו יתר על המידה בשלב מוקדם כל כך.

 

הדרכת הורים להכנה נכונה לכיתה א'

תחילת דרכו של הילד במערכת החינוך הינה מאורע גדול וחשוב. מדובר בתקופה מאתגרת בה חשוב שההורים יתנו לילד את התמיכה הנכונה והמתאימה – יכינו אותו כראוי, אך לא ילחצו עליו יתר על המידה. לכן, טבעי ומתבקש עבור הורים לקבל הכוונה וייעוץ מקצועי בתקופה זו. הדרכת הורים עבור הורים לילדים המתחילים את כיתה א' יכולה לחולל פלאים – לסייע להורים עצמם להירגע ולעשות סדר בדברים, מה שוודאי יקרין על התנהלותם מול הילדים ולכן יאפשר לילדים להיכנס לבית הספר בצורה נכונה וטובה יותר. אחרי הכל, זוהי המטרה העיקרית…

במרכז גאיה קבוצות קטנות להכנה רגשית וחברתית לכיתה א, מוזמנים לפנות אלינו לפרטים נוספים: 09-8855246

 

 

לחצו כאן וקראו עוד על הכנה לכיתה א

צור קשר