cover

מודל טיפול משולב בהפרעת קשב וריכוז

מרכז גאיה » הפרעת קשב וריכוז » מודל טיפול משולב בהפרעת קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז (add/adhd) – אפשרות לטיפול ושינוי

פרופסר קנדל, הפסיכיאטר זוכה פרס נובל היחיד בהיסטוריה, גילה כי למידה מובילה לשינויים בביטוי של הגנים במוח.
זו היתה מהפכה בנושא ההתפתחות הנורמלית והפתולוגית, שמשמעותה שסביבה (חוויות בין אישיות), למידה, פסיכותרפיה יכולות להשפיע על מבנה המוח.
ומבנה המוח הוא התוצר הסופי של המיזוג בין מידע גנטי לבין פעילות עצבית המגורה על ידי ההתנסות.
לחוויות רגשיות בין אישיות מוקדמות- השפעה קריטית על התפתחות המערכת הלימבית.

מודל טיפולי אינטגרטיבי: ביו-פסיכו-סוציאלי-משפחתי

 זהו מודל טיפול אשר מתייחס למגוון ההיבטים של הפרעת קשב וריכוז:

 התנהגותי:
להורדת אשמה והגברת סיכויי הצלחה עם אסטרטגיות נכונות, כולל הדרכת הורים והדרכת ביה"ס

תרופתי: להפחתת סימפטומים (קרא/י עוד על ריטלין ועל קונצרטה)

אימון אישי: לפיתוח הרגלים טובים יותר לייצר הצלחות ולבנות תחושת מסוגלות

פסיכותרפיה: טיפול רגשי לטיפול בהשפעת הפרעת הקשב והריכוז על הדימוי העצמי

 נמצא כי 80% מהילדים זקוקים לטיפולים משולבים, רק 20% זקוקים לתרופות בלבד.
כמו כן ילדים אשר מטופלים בטיפולים משולבים זקוקים למינונים יותר נמוכים של תרופות.
מאחר והפרעות קשב וריכוז מלוות על פי רב בקשיים נוספים,
טיפול משולב צריך יהיה לכלול גם התייחסות לקשיים הנוספים, כמו קלינאי תקשורת, ריפוי בעיסוק, הוראה מתקנת.

מתוך מחקר אשר השווה טיפול תרופתי בלבד לבין טיפול התנהגותי ארוך טווח, עולה כי קיימים טיפולים יעילים ביותר להפרעת קשב וריכוז.
הטיפולים התרופתיים בהפרעת ריכוז וקשב יעילים מאד, אך גם הטיפול הפסיכותרפי משפר תסמינים נלווים וחשוב ומרכזי בשביעות הרצון של המטופלים ובהיענות לטיפול.

 דוגמאות לפתרונות התנהגותיים להפרעות קשב וריכוז

להתמודדות עם קושי בזכרון
לא לדחות דברים
להפחית הסחות
לשים תזכורות
לכתוב

 להתמודדות עם תחושת זמן
זמן הוא מאד "נוזלי" לאנשים עם הפרעת ADHD, משימות משעממות לוקחות המון זמן, מעניינות לא לקוחות זמן בתחושה
יש להם קושי בתכנון , פעמים רבות "נשרפים" בקלות

 פתרונות:
לשים בכל מקום שעון כדי לעקוב אחר הזמן
לענות שעון שמצפצף באופן קבוע
לכוון שעונים מעוררים (או טיימרים של מטבח)

 מוטיבציה והתמדה
 לבעלי הפרעות קשב וריכוז קשיים בהתמדה ומוטיבציה לביצוע משימות משעממות.
התמדה במשימות מעניינות היא קלה, הלחץ של הרגע האחרון מעורר לפעולה.

 פתרונות:
צור דדליינים קטנים כדי להתחיל מוקדם יותר
זכור את התועלת בסיום דברים

 יכולת ללמוד מלקחי העבר, ליישם בהווה ולראות את הנולד ולפעול בהתאם בהווה
בעלי ADHD יכולים בתיאוריה לעשות זאת, אבל פחות טוב באותו רגע, לא עוצרים וחושבים עד הסוף

 פתרונות:
תכנון מראש, ליצור לוח זמנים
לכתוב משימות מורכבות
לשוחח עם אחרים על התוכנית
בקרת ביצוע
ניתוח לקחים בדיעבד

הכותב הוא ד"ר יובל גולדבורט, פסיכיאטר מומחה לילדים ונוער, עובד עם מרכז גאיה
לייעוץ ותיאום פגישה התקשרו 09-8855246

צור קשר