cover

איך לעזור לילד לפתח מיומנויות חברתיות?

מרכז גאיה » קשיים חברתיים אצל ילדים » איך לעזור לילד לפתח מיומנויות חברתיות?

הדימוי העצמי והביטחון העצמי של הילד מושפעים בצורה ניכרת מקשריו החברתיים עם בני גילו. הקשרים יוצרים שייכות חברתית והדבר חיוני להתפתחותו. חלק מהילדים מפתחים קשרים עם הרבה ילדים וחלק מסתפקים במעט חברים ואין בכך שום בעיה, אך במידה והילד לא מפתח קשרים חברתיים בכלל, הדבר עלול להצביע על קושי חברתי.

ילד בעל קושי חברתי לא יזום, לא ינסה לקחת חלק בפעילויות חברתיות, לא ישתף פעולה, לא יציע עזרה ולא ירצה לקבל עזרה, לא יתפשר, לא יחלוק, לא יקשיב, לא יבין מה חבריו מרגישים וכמה חשוב להתחשב בהם, לעיתים יתקשה בקבלת מרות וקבלת חוקים, ועלול להתקשות לשאת תחושת תסכול ועוד.

הילד לא מקיים קשרים חברתיים, איך נוכל לעזור לו?

ילד שלא מקיים קשרים חברתיים עם בני גילו עלול לסבול מקושי חברתי וחשוב להעניק לו עזרה בהקדם. הבשורות המשמחות הן שיש דרך לעזור לו ולגרום לו לאהוב את חברת הילדים וליהנות ממנה.

להלן 7 עצות לפיתוח מיומנויות חברתיות:

  1. עודדו את הילד להזמין ילדים מהגן או מהכיתה, כאשר הילד יתנהג בצורה חברותית תנו לו חיזוקים חיוביים. כמו כן, אל תמלאו את לוח הזמנים של הילד בחוגים שאינם מפגישים אותו עם ילדים אחרים משום שהם לא יפתחו את כישוריו החברתיים ולא ישאירו לו זמן להיפגש עם בני גילו. מומלץ ביותר לרשום את הילד לחוגים שמפגישים אותו עם בני גילו ושמים דגש על שיתוף פעולה, פיתוח כושר מנהיגות, התמודדות עם כישלונות, יכולת עבודה בקבוצה וכו'.
  2. הסבירו לילד מדוע חשוב להיות סבלני ואיך מתנהגים בסבלנות – למדו אותו להמתין לתורו במשחק, לחכות עד שאחיו יסיים להתקלח, להפסיד בכבוד, לקום מהכיסא כאשר אדם מבוגר עולה לאוטובוס, לא לדחוף וכו'.
  3. במידה והילד רב עם ילד אחר והריב אינו מהווה סכנה אל תתערבו ואל תשפטו. הריבים הם חלק חשוב בקשרים חברתיים, דרכם לומד הילד מהי התנהגות טובה ומהי התנהגות רעה, מבין שמותר לכעוס ואפשר וכדאי לסלוח.
  4. חוש הומור הינו מצרך חשוב שתורם רבות במישור החברתי. עודדו את הילד לפתח חוש הומור – צחקו מבדיחותיו, ספרו בדיחות בעצמכם ושאבו השראה מסרטים וסרטונים מצחיקים, סדרות וחוברות קומיקס מצחיקות וכו'.
  5. אל תלחצו על הילד לקיים קשרים עם חברים. התנהגות כזו תגרום לילד לחוש מועקה בסביבת אנשים ולהימנע ממפגשים חברתיים.
  6. העניקו דוגמה אישית – נהגו בשיתוף פעולה בבית, עזרו זה לזה, הקשיבו זה לזה, אל תנהגו באגרסיביות, היפגשו עם חברים וקרובי משפחה יחד עם הילד ושדרו לו שנעים לבלות עם אנשים.
  7. רשמו את הילד לקבוצת מיומנויות חברתיות. מפגשים עם ילדים אחרים, זו הזדמנות לשפר את המודעות העצמית והביטחון העצמי, ללמוד כיצד להקשיב, לשתף פעולה, לתקשר, להתחלק, לעזור ולקבל עזרה, להתמודד עם קשיים, חוקים ומצבים עליהם אין שליטה ועוד. תוכלו לרשום את ילדכם לקבוצת מיומנויות חברתיות במרכז גאיה ולסייע לו לשנות את דפוסי ההתנהגות שלו באמצעות שהות עם ילדים בני גילו והמחשות תהליכים חברתיים שמתרחשים מחוץ לקבוצה בחיי היום יום. המפגשים ישלבו דרמה, תנועה, ג'אגלינג, משחק, מוסיקה, יצירה ועוד.
    להרשמה ופרטים אודות קבוצות מיומנויות חברתיות במרכז גאיה הקליקו על הקישור>>> קבוצות מיומנויות חברתיות

שיהיה לכם בהצלחה!

רוצים להתייעץ איתנו לגבי טיפול רגשי לילדים? השאירו פרטים ונחזור בהקדם:





אני מעוניין לקבל עידכונים במייל על פעילות המרכז

 

 

צור קשר