cover

ההשפעות הנפשיות של הקורונה על מבוגרים

מרכז גאיה » בעיות רגשיות אצל מבוגרים » ההשפעות הנפשיות של הקורונה על מבוגרים

מגפת הקורונה שנכנסה לחיינו לפני למעלה משנה, השפיעה על החיים של כולנו. הסגרים הארוכים והבדידות שמגיעה איתם, השינויים בהרגלי העבודה בעקבות עבודה מהבית, והלחצים הכלכליים יכולים להשפיע לרעה על מצב הרוח ולעורר פחדים וחרדות. אחד הקשיים הגדולים ביותר הטמונים במצב הזה הוא ההתמודדות עם חוסר הוודאות המצב לא פשוט ואין דרך לדעת מתי החיים יחזרו לגמרי לשגרה. גם בחזרה לשגרה, קשיים רגשיים לא תמיד נעלמים ואפילו עלולים להתגבר כשהגוף כבר לא במצב של חירום ויש לקושי הרגשי יותר מקום.

כחלק משגרת הקורונה למדנו איך לדאוג טוב יותר לבריאות הפיזית שלנו אנחנו מקפידים לעטות מסכות, לשמור מרחק ולשטוף ידיים בתדירות גבוהה. באותה מידה, חשוב להיות מודעים לבריאות הנפשית ולא להזניח אותה.

לקורונה השפעות נפשיות מוכחות, של עליה משמעותית ברמת הסובלים מדיכאון וחרדות, רכזנו כמה טיפיםלהתמודדות עם המצב, במידה ואת/ה מרגישים שהמצב משפיע עליכם בצורה שמקשה על ההתנהלות היומיומית שלכם, מומלץ לפנות להתייעצות עם איש מקצוע, ייתכן וכדאי להיעזר בטיפול רגשי או תרופתי כדי להתמודד עם המצב

 

לא טוב היות האדם לבדו

השהייה בסגר, כאשר אנחנו מבודדים מאנשים אחרים, היא לא טבעית בשביל אף אחד. האדם הוא בעל חיים חברתי, ולקשרים חברתיים יש חשיבות גדולה בשמירה על הבריאות הנפשית וגם על הבריאות הפיזית שלנו. במחקרים שנעשו באזורים עליהם הוטל סגר במגיפות שפרצו בשנים האחרונות במקומות שונים בעולם, נמצא כי חוויית הסגר והבידוד עלולה להביא לקשיים נפשיים מסוגים שונים:

 

דאגה מוגברת וחרדות 

תקופת הקורונה מלאה באי וודאות, ורבים מוצאים את עצמם מודאגים ממצבם הבריאותי, חרדים לשלומם של הקרובים להם או לחוצים בגלל המצב הכלכלי. במצבי קיצון כמו תקופת הקורונה זה טבעי לחלוטין לדאוג, אך במקרים מסוימים הדאגה עלולה להשתלט עלינו ולהפוך לחרדה מתמשכת – תופעה נפשית שוחקת המתבטאת בחוסר שקט, קשיים בריכוז, עצבנות ודאגה מתמדת.

 

בדידות

תחושת הבדידות היא תופעה נפשית שמשפיעה על רבים בתקופת הקורונה, והיא עלולה להיות חמורה במיוחד אצל קשישים או אנשים החיים בגפם. באופן מפתיע, הבדידות דווקא עלולה לגרום לסובלים ממנה להתרחק עוד יותר מאנשים אחרים, וכך נוצר מעגל קסמים שקשה לשבור. תחושת בדידות חמורה עלולה לגרום להתפתחות של קשיים נפשיים נוספים, כגון חרדה ואף דיכאון.

 

שעמום

ההפרה של שגרת החיים הקבועה וההתכנסות בבתים יוצרות אצל רבים תחושת שעמום. השעמום הוא טבעי, ולרוב מדובר פשוט בתחושה שחולפת ברגע שמוצאים משהו מעניין לעשות. אבל בחברה המודרנית שעמום נחשב לתחושה קשה שיש להימנע ממנה בכל מחיר, ולעתים קרובות הוא מגיע עם רגשות אשם על חוסר המעש שלנו. במקרים כאלה השעמום עלול להביא לעלייה בשימוש בחומרים ממכרים, כמו סמים או אלכוהול. במחקרים נמצא כי אנשים שעשו שימוש מוגבר בחומרים משני תודעה במהלך סגר, נטו לסבול מתסמינים רגשיים גם שנתיים לאחר תום הסגר.

 

שומרים על היגיינה נפשית

ההתמודדות עם תקופת הקורונה היא לא קלה, אבל זה לא אומר שאין מה לעשות כדי לשפר את היכולת שלנו להתמודד עם הלחצים והקשיים הנפשיים שהיא מביאה. תקופת הקורונה מחייבת אותנו להסתגל לשגרה חדשה, וכחלק מהשגרה הזו כדאי לסגל תשומת לב מוגברת למצבנו הנפשי ולמצבם של הסובבים אותנו. שינויים קטנים בשגרת החיים ובהרגלים שלנו יכולים לעזור לנו לעבור את הקורונה בשלום:

 

כבו את הטלוויזיה, סגרו את אפליקציית החדשות

בחודשים האחרונים קורים דברים רבים בארץ ובעולם, וזה חשוב להתעדכן – אבל במידה הנכונה. הבנה של המתרחש יכולה לעזור לנו להרגיש בשליטה ולהיות רגועים יותר, אבל לעומס גדול של מידע עלולות להיות גם תוצאות מזיקות, כמו הגברה של רמות החרדה והלחץ. חשוב להקפיד לצרוך חדשות ומידע בנוגע לקורונה במידה, לוודא שהמקורות שלכם מהימנים ולהימנע מבדיקה חזרתית של אתרי החדשות, הנוטים לסקר בעיקר אירועים שליליים.

 

הזיזו את הגוף

נפש בריאה בגוף בריא זו אמנם קלישאה, אבל כמו כל קלישאה יש בה הרבה אמת. פעילות גופנית קבועה מסייעת בהורדת רמות הלחץ ובשיפור מצב הרוח. כדאי לבחור פעילות גופנית שמוצאת חן בעיניכם ולבצע אותה יחד עם חברים או בני משפחה, כך שהיא תהפוך גם להזדמנות למפגש חברתי.

 

אל תיכנעו לשעמום

מצאו תעסוקה לסגר, שתספק לכם מפלט מהשעמום ותהווה דרך נעימה להעביר את הזמן. תקופת הקורונה יכולה להיות הזדמנות מצוינת להתחיל לעסוק בתחביב חדש, לחזור לשגרת אימונים או ללמוד שפה.

 

אל תוותרו על החיים החברתיים

מפגשים חברתיים בתקופת הקורונה הם מאתגרים יותר. כבר אי אפשר פשוט לצאת לבר או ללכת לראות סרט עם חברים. עם זאת, זה הזמן להיות יצירתיים – אפשר להיפגש בחוץ ולעשות פיקניק, להשתתף במפגשים וירטואליים או לשחק במשחקי רשת ביחד.

 

חזרה לשגרה

החזרה לחיים שאנחנו חווים בימים האלה בצורה הדרגתית נותנת תקווה, אבל יחד עם זאת חלקנו חווים מעבהר ממצב של הישרדות, "מצב חירום", למצב רגוע יותר, לעיתים כשאנחנו מרפים עלולים דוקא אז לצוף החרדות, הפחדים, הדיכאון דווקא כשהכל נראה כבר כאילו מאחורינו….

 

במידה ואתם זקוקים לייעוץ, רוצים לבדוק האם כדאי להיעזר באיש מקצוע כדי להתגבר על המצב והקושי הנפשי רגשי שלכם,
פנו אלינו עכשיו ונתאם עבורכים פגישה עם אחד מאנשי הצוות שלנו, שכוללים פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציליים קליניים ועוד

טיפול רגשי מבוגרים

צור קשר