8 עצות להתמודדות עם חרדת בחינות

מרכז גאיה » מידע שימושי למטופלים » 8 עצות להתמודדות עם חרדת בחינות

חרדת בחינות הנה תופעה נפוצה. הנתונים הסטטיסטיים מעידים כי כ-20% מאוכלוסיית התלמידים מתמודדים עם חרדה לפני בחינה, מה שמשפיע לרב באופן ישיר על מצבם הנפשי והבריאותי ועל תוצאות הבחינה. במאמר הבא ריכזנו עבורכם 8 עצות להתמודדות עם התופעה, אשר נובעת לרוב מדפוסי חשיבה שליליים –דפוסים אשר יוצרים תקיעות מחשבתית, מכניסים את האדם למתח ומצב של מגננה מפני סכנה/איום ובכך משמרים את הבעיה.

שינוי התנהגותי-מחשבתי

  1. שינוי בהרגלי הלמידה מסייע מאוד בהתמודדות עם חרדת בחינות. כך למשל, הימנעות מדחיית הלימודים לרגע אחרון יכולה לשפר משמעותית את מפלס המתח שלפני הבחינה.
  2. פעמים רבות אי הודאות שלפני הבחינה היא שגורמת לרמת החרדה לעלות. לכן, איסוף מידע מקדים לפני הבחינה יעזור להפחית את תחושת אי הודאות ועמה גם את החרדה. רצוי מאוד לאסוף מידע לגבי הנושאים של הבחינה, אורך הבחינה והמבנה שלה. שיחות מקדימות וקבלת עצות מתלמידים שכבר עברו בחינה זהה, יכולים לסייע גם הם.
  3. בתקופה של לפני הבחינות רצוי מאוד לשלב פנאי ותחביבים להפגת מתח ויצירת קלילות ונינוחות. ספורט, פעילות חברה, מוסיקה וסתם טיול בחוץ יכולים לעשות פלאים לרמת הריכוז שלכם וליכולת לקלוט את החומר של המבחן.
  4. בזמן ההכנה למבחנים, רצוי לשלב כמה שיותר הפסקות קצרות. כך לא יווצר מצב של עומס יתר, עייפות ומאמץ רב מדי על המוח, מה שבהכרח ייעל את תהליך הלמידה וישפיע באופן ישיר על תוצאות הבחינות.
  5. שדרוג הרגלי למידה מקנה ביטחון לפני הבחינה ומשפיע באופן ישיר על מפלס המתח והחרדה וכןמשפר את היעילות של ההכנה. כדאי להתאים לילד את שיטת הלימוד המתאימה לו – שמיעתי / ויזואלי וכו, לימודים עם חבר לכיתה או לימודים בקבוצות קטנות, וגם סיכום של החומר, שימוש במרקרים, האזנה להרצאות מוקלטות ועוד.

 

סיוע מקצועי

אם ההמלצות שלעיל אינן עוזרות, רצוי מאוד לפנות לסיוע מקצועי. להלן כמה דרכים אפקטיביות להתמודדות עם חרדת בחינות

  1. טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT – טיפול מאוד אפקטיבי אשר מתמקד ביצירת שינוי מחשבתי והתנהגותי ע"י סימולציות המדמות מצב אמת (בחינה).
  2. טיפול רגשי  – פעמים רבות חרדת בחינות נובעת בגלל סיבות שמקורן בעולם הרגש.
    למשל: חוסר ביטחון עצמי, דימוי עצמי ירוד, טראומות מהעבר, בדידות דיכאון ועוד. בכל אלה ניתן לטפל ביעילות באמצעות טיפול רגשי בליווי פסיכולוג ילדים או בשילוב טכניקות שעוקפות שכל: טיפול ביצירה, טיפול בתנועה, פסיכודרמה ועוד.
  3. סדנת חרדת בחינות בשיטת NLP  ודמיון מודרך – סדרת טיפולים בהם מקבלים כלים להשגת ושמירה על רוגע לפני ובזמן מבחן, שינוי מחשבות שליליות ורכישת אסטרטגיות להכנה והתמודדות עם מבחנים, כל אחד בהתאם לדרך הלמידה המתאימה לו.

 

מרכז גאיה מציע מגוון כלים מקצועיים להתמודדות עם חרדת בחינות – יעוץ והכוונה מטעם פסיכולוג ילדים, טיפול רגשי בהבעה ויצירה וכן סדנאות חרדת בחינות ב דמיון מודרך ו NLP.

לקבלת יעוץ ללא תשלום צרו קשר כאן בטופס או התקשרו: 09-8855246





אני מעוניין לקבל עידכונים במייל על פעילות המרכז

קשיים רגשיים

חרדת בחינות

 

גאיה בפייסבוק

צור קשר