cover

פסיכולוג ילדים

מרכז גאיה » טיפול רגשי לילדים » פסיכולוג ילדים

כהורים, אנחנו עושים כל מה שביכולתנו כדי לענות על הצרכים של ילדינו, בין אם מדובר בצרכים פיזיים ובין אם מדובר במענה לקשיים ובעיות רגשיות.
לעיתים, המענה הנכון עבור מצוקה רגשית אצל ילדים הוא טיפול פסיכולוגי, שעשוי להקל על ההתמודדות עבור הילד וגם עבור ההורים

  

על אף שטיפול נפשי למבוגרים ולילדים נעשה בשנים האחרונות לשכיח בהשוואה לעבר, וקיימת הכרה חברתית בחשיבות שלו, כהורים זה לא תמיד פשוט לפנות לעזרה נפשית עבור ילדינו. עם זאת, חשוב להבין שגם ההורים המסורים, האוהבים והתומכים ביותר לא יכולים לשמש תחליף לטיפול נפשי אצל פסיכולוג/ית. מדובר בתפקידים שונים, וכמו שרופא ילדים יכול לסייע לילדיכם להתמודד עם פציעה, כך פסיכולוג/ית ילדים יכול/ה לסייע לילדכם להתמודד עם קושי רגשי.

טיפול נפשי יכול לסייע לילדים להתמודד עם משברים כמו גירושין, מעבר דירה או פטירה של אדם קרוב, אך גם בהתמודדות עם בעיות אחרות, כמו קשיים חברתיים. לעתים קרובות, מבוגרים פונים לטיפול בעקבות בעיות או קשיים שנגררים עוד מגיל הילדות, ונובעים מטראומות או בעיות אחרות שלא טופלו. טיפול נפשי בגיל צעיר יכול לסייע לילדים להתמודד עם הבעיות האלה בזמן אמת, ולסייע להם לעבור תהליך התבגרות בריא יותר.

 

מתי פונים לפסיכולוג ילדים?

פעם כשהורים שמעו את המושג "פסיכולוג ילדים", הם היו מוצפים ברגשות של חשש ותהיה. " האם משהו כל כך לא בסדר בילד שלי ? האם הוא באמת במצב שבו חייבים פניה לפסיכולוג?" אולם כיום, המודעות לעניין עולה יותר ויותר הורים בוחרים לפנות לפסיכולוג ילדים כדי לקבל מענה לקשיים חברתיים, רגשיים, שינויים במצב הבריאותי ועוד.

ישנם הרבה מקרים בהם כדאי לפנות אל פסיכולוג ולקבל סיוע- פסיכולוג ילדים יוכל לסייע לילד במצבי מצוקה רבים כמו למשל- לאחר גירושין, לידה של אח או אחות, מעבר דירה, מעבר בית ספר, קשיים חברתיים, פחדים מגוונים כמו למשל- פחד ממצב בטחוני, מכשפות ושדים, מחלה כרונית, צורך לעבור ניתוח, פגיעה מינית, התעללות פיזית, התבודדות ועוד.

כדי לעזור לילד חשוב מאוד לשים לב להתנהגותו ולהיות ערניים לשינויים- שינויים בדפוסי השינה- קושי להירדם, קושי לישון שינה רצופה, שינויים בתאבון- האם הילד אוכל יותר מידי או פחות מידי, שינויים באופן הלמידה, רגרסיות- חזרה להרטיב במיטה, להשתמש במוצץ או למצוץ אצבע, בכי, חוסר סבלנות, כאבי בטן, עצירות, כאבי ראש ועוד עשויים להצביע על קושי. במקרים אלו חשוב מאוד לדבר עם הילד ולבדוק את מצבו- במידה ואתם מרגישים שפסיכולוג עשוי לעזור יש להתייעץ עם בעל מקצוע שמטפל בילדים.

כהורים, אתם האנשים שמכירים את ילדיכם הכי טוב, ואלו שיכולים לזהות בצורה החדה ביותר מתי הם חווים מצוקה. ילדים, בעיקר בגילאים צעירים, לא יודעים עדיין לתקשר את רגשותיהם בצורה מילולית ברורה. כדי לזהות מצוקה רגשית שדורשת פנייה לפסיכולוג, כדאי לחפש סימנים פיזיים, התנהגותיים וחברתיים שמעידים על קושי. שינויים חדים בהתנהגות, במצב רוח או באופי יכולים להוות אינדיקציה טובה לקושי רגשי.

 

תסמינים פיזיים

התהליך של זיהוי רגשות והבנתם הוא יכולת נרכשת, שלא תמיד קיימת בגילאים צעירים. מסיבה זו, אצל ילדים רבים קשיים רגשיים מתבטאים בתסמינים פיזיים. התלונות הנפוצות ביותר הן על כאבי בטן או כאבי ראש חוזרים ונשנים, בלי שתהיה להם סיבה רפואית ברורה. בנוסף, אצל חלק מהילדים ניתן להבחין בתסמינים הקשורים בחרדה כמו הזעה מוגברת, קושי להירדם, סחרחורות ותלונות על קשיי נשימה. אצל חלק מהילדים קושי רגשי יכול להתבטא בגמגום או בטיקים – תגובות לא רצוניות של השרירים.

תסמינים חברתייםרגשיים

למצוקה נפשית אצל ילדים יש גם ביטויים רגשיים, הכוללים שינויי התנהגות ומצבי רוח. ילדים החווים מצוקה יכולים לדווח על פחדים ולנסות להתחמק מעשייה – כולל הליכה לבית הספר, הכנת שיעורי בית או הליכה לחוגים. מצוקה רגשית יכולה להתבטא גם בעצבנות, אי שקט, רגישות יתר ובהלה. המצוקה יכולה להתבטא גם בפרפקציוניזם, חרדת ביצוע או הפרעות אכילה – אצל בנות יותר מאשר אצל בנים.

בגילאים מאוחרים יותר, קשיים נפשיים אצל ילדים יכולים להתבטא במרדנות, זעם, הפרעות במצב הרוח, בעיות בדימוי הגוף, תלות יתר, פגיעה עצמית ואלימות. גם פיתוח של טקסים ואובססיות מעיד על מצוקה נפשית.

 

מה גורם לקשיים נפשיים אצל ילדים?

למצוקה נפשית אצל ילדים יכולות להיות סיבות רבות: לעיתים מדובר בבעיה מולדת, ובמקרים אחרים מדובר במצוקה שמושפעת מהסביבה של הילד. אפשרות נוספת היא התפתחות של קושי נפשי בעקבות אירוע שהילד או הילדה חוו כטראומטי. לפני שפונים לטיפול נפשי כדאי לשלול מקור פיזיולוגי.

הסיבה למצוקה הנפשית לא תמיד תהיה ברורה להורים, ולעיתים קרובות היא לא תהיה ברורה גם לילד עצמו. מסיבה זו, כאשר הילד מביע מצוקה, חשוב לטפל בה בהקדם ולא להתייחס אליה כאל שלב שיחלוף מעצמו.

 

איך הדרכת הורים יכולה לסייע?

כאשר הילד מתחיל טיפול פסיכולוגי בעקבות מצוקה נפשית, לעיתים קרובות נדרש תיווך שיסייע להורה להבין טוב יותר את המצוקות, הפחדים או הקשיים שהילד מתמודד איתם. הדרכת הורים מעניקה להורים כלים, שיאפשרו להם לתמוך בילדיהם ולסייע להם להתמודד עם הקושי.

בנוסף, במסגרת ההדרכה ההורים ילמדו כיצד לשפר את הקשר עם הילד, להציב גבולות ולסייע לו לשפר את היחסים עם הסביבה. ההדרכה יכולה לסייע גם במקרים שבהם ההורים נוטים לגונן על הילד יותר מדי, או במקרים שבהם התא המשפחתי עבר טלטלה – כמו גירושין או פרידה של ההורים.

הקשר של הילד עם ההורה הוא הקשר החשוב ביותר עבור הילד, והוא מהווה את הבסיס לכל קשר אחר שיהיה לילד במהלך חייו – בין אם מדובר בקשרים חבריים, מערכות יחסים רומנטיות או קשרי עבודה. הדרכת הורים מסייעת לעבוד על הקשר הזה, לזהות את נקודות החיבור ואת המקומות שבהם יש התנגשות, ובסופו של דבר לחזק את הקשר בין ההורים לילדים ולהפוך אותו לחיובי ומטיב.

 

מהם היתרונות בעבודה עם פסיכולוג?

במידה והפסיכולוג טוב ומנוסה וכאשר יש כימייה בינו ובין הילד הטיפול יכול להצליח. בתחילת הטיפול יאבחן הפסיכולוג את הילד, יבדוק את שורש הבעיה ויתכנן (ככל אשר ניתן) את המשך הטיפול תוך התאמתו למצב של הילד. חשוב לדעת שברוב המקרים הבעיות לא נפתרות מעצמן ועשויות להחמיר. טיפול יעיל יוכל להוביל לשינוי משמעותי, לגרום לילד להבין את פחדיו וקשייו, להקנות לו כלים להתמודדות ולסייע לו לפתח את יכולותיו ולצור מערכת יחסים טובה ובריאה עם הסביבה- כל אלו יסייעו לילד בהמשך חייו.

 

מה כדאי לדעת לפני טיפול?

חשוב מאוד לבדוק איך הילד מרגיש לאחר הפגישה עם הפסיכולוג- האם הוא מחבב את המטפל ומרגיש איתו בנוח והאם הוא רוצה להגיע לטיפולים נוספים. כמו כן, יש לבחור בפסיכולוג מנוסה שאוהב ילדים ונוהג  כלפיהם בסבלנות, משום שהדבר הכי חשוב בהצלחת הטיפול הוא הכימיה והחיבור עם הילד. לפעמים עשוי טיפול שמשלב יצירה כמו למשל- ציור, פיסול או מוסיקה, דרמה ותנועה להיות אפקטיבי ויש לשקול את האפשרויות הללו.

 

טיפול פסיכולוגי לילדים במרכז gaya

מרכז gaya הוא מרכז רב תחומי הנותן מענה רגשי לילדים, בני נוער ולמבוגרים. המרכז מציע מגוון רחב של טיפולים נפשיים לילדים, ומשלב בין טיפול פסיכותרפי מסורתי לרפואה אלטרנטיבית מתוך ראייה הוליסטית.

במרכז gaya אנו מציעים טיפול פסיכולוגי לילדים על ידי פסיכולוגים ופסיכולוגיות בעלי ניסיון, המתמחים במתן מענה רגשי למגוון רחב של בעיות. הטיפול במרכז gaya מותאם באופן אישי לצרכים של הילד ושל המשפחה, ויכול להתקיים במתכונת אישית או משפחתית.

אתם מוזמנים לפנות אלינו ולאפשר לילד לקבל טיפול מקצועי ממטפל איכותי, מנוסה וסבלני.

לייעוץ או לתיאום פגישה התקשרו אלינו 09-8855246

 

צור קשר