cover

הפרעה משפחתית

מרכז גאיה » הפרעת קשב וריכוז » הפרעה משפחתית

משפחה בהפרעה

ילד הסובל מהפרעות קשב וריכוז (add/adhd), משפיע על כל חיי המשפחה.  התסמינים של הפרעת קשב וריכוז וההשפעות שלה, כמו איטיות, בלבול, חוסר ארגון, קושי עם מילוי דרישות המערכת החינוכית, מצבי רוח משתנים, קשב נמוך, היפראקטיביות, סערות רגשיות, כעס ולעיתים אלימות, גורמים למתח משפחתי, לקונפליקטים ולתקשורת שלילית בין חברי המשפחה, וכן למתח ולחץ רב של ההורים.

הורים

הקושי המשפחתי העיקרי הוא זה שמתפתח בין ההורים והילד.  מתוך מחקרים עולה, כי ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז צייתנים פחות, בעלי עמדה שלילית יותר ונוטים שלא להתמיד במשימותיהם לעומת אחרים שלא סובלים מההפרעה. בתגובה, הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז מתפקדים פחות טוב לעומת הורים לילדים ללא ההפרעה. הם לחוצים ועצבניים יותר, נוטים להיות חסרי סבלנות ולהגיב יותר בשלילה כלפי הילד עם ההפרעה ורמת ההיענות שלהם לילד נמוכה יחסית.

כשמדובר בילדים בגיל ההתבגרות, הקושי אף גדול יותר. יש קונפליקטים רבים יותר, ההורים חווים רמות גבוהות יותר של כעס, יש שימוש רב יותר בפעולות אגרסיביות ותקשורת דלה יותר עם הילדים בהשוואה להורים לילדים אחרים. הלחץ והמתח שהורים לילדים מתבגרים חווים הוא בנוסף ללחץ הקיים ממילא ביחסי הורה – ילד מתבגר, הנמצא בשלב של פיתוח האוטונומיה שלו והבידול מהוריו. וככל שעולה חומרת הפרעת הילד, עולה מידת הלחץ של הוריו.  במקרים רבים אחד מההורים סובל גם הוא מהפרעות קשב וריכוז, עובדה שיכולה לסייע לו בהתמודדות עם הילד, אך לעיתים קרובות דווקא מקשה עליו לקבל ו"להכיל" אותו.

אחים

אחים לילד עם הפרעת קשב וריכוז מדווחים במחקרים על תחושה של קורבנות להתנהגותם התוקפנית של אחיהם הלוקים בהפרעת קשב וריכוז, כולל אלימות פיזית ומילולית, מניפולטיביות ושליטה. חלק מהאחים מרגישים ציפיות מההורים שכאחים ה"בריאים", יקחו אחריות וידאגו לאחיהם הסובלים מהפרעת קשב וריכוז ויגנו עליהם. בנוסף אחים רבים מרגישים תחושת עצב והפסד, על כך שאין להם חיי משפחה רגילים, שאין מענה מספיק לצורכיהם ומעלים תחושות של קיפוח והתעלמות מהם בבית.

מה עושים?

יש לראות את הפרעת הקשב והריכוז של הילד כהפרעה משפחתית ולא רק כהפרעה של הילד עצמו. לצד הטיפול הנדרש בילד, מומלץ לעבור תהליך טיפולי וחינוכי עם המשפחה כולה, אשר יכול לסייע בהתמודדות עם הילד בעל הפרעת הקשב והריכוז ולטפל בהשלכות של ההפרעה על כל אחד מבני המשפחה. יש חשיבות רבה בכך שכל בני המשפחה שותפים להתמודדות ומקבלים סיוע ולא רק הילד המזוהה כ"ילד הבעייתי".

דרך טובה לסייע להורים היא באמצעות הדרכת הורים המתקיימת במקביל לטיפול בילד. מטרת ההדרכה היא לזהות את דפוס היחסים בין שני ההורים לבין הילד ובנוסף, לסייע להם להתמודד עם הקושי הרגשי המתלווה במקרים רבים להורות לילד בעל הפרעת קשב וריכוז. ההורים מקבלים בהדרכה כלים להתמודדות עם הקשיים הרבים בהם נתקל ילדם בחיי היום יום והם לומדים כיצד לסייע לו בכך בבית ובמסגרות שונות מחוץ לבית.

דרך טובה נוספת לסייע היא באמצעות קבוצות וסדנאות של הורים לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. קבוצה המשמשת מצד אחד כקבוצת תמיכה, שבה גם ניתן לקבל אינפורמציה נוספת על ההפרעה ומצד שני מסייעת לשפר מיומנויות הוריות, להעלות את תחושת המסוגלות של ההורים וכן לשפר את איכות החיים של כל המשפחה.

אין ספק כי להיות הורה לילד עם הפרעות קשב וריכוז זו אינה משימה קלה. במקרים רבים מדובר בילדים אינטליגנטיים ויצירתיים מאוד, החשים תסכול רב בשל מצבם ועל ההורים להתמודד עם תסכול זה. מעורבות ההורים בתהליך מסייעת להם להתמודד עם הקושי הרגשי שלהם  ובכך גם ההורים וגם הילד מרוויחים. הורים רבים מעדיפים לראות את ה"בעיה" כבעיה של הילד בלבד ומתקשים לקחת חלק בתהליך טיפולי אישי או קבוצתי. בכך, הם מוותרים במקרים רבים על שיפור תפקודו של ילדם ועל שיפור איכות חייהם האישית והמשפחתית.

במרכז gaya אנו מציעים מלבד הטיפולים בהפרעות קשב וריכוז לילדים,
גם תמיכה משפחתית והורית

לקבלת ייעוץ פנה אלינו 09-8855246


קראו על ריטלין ועל קונצרטה

 

צור קשר