cover

מיומנויות חברתיות סיבות

מרכז גאיה » קשיים חברתיים אצל ילדים » מיומנויות חברתיות סיבות

מיומנויות חברתיות – מה הגורם לקושי

הילד הבודד, שלא מגיעים ליום ההולדת שלו, לא משחק עם חברים בהפסקות, לא נפגש עם חברים אחר הצהריים, איך הוא נהיה ילד בודד בודד? למה דוקא הוא? למה בקבוצה יש את הילדים המובילים והמנהיגים ויש את הילדים שאף אחד לא רוצה להתחבר איתם?

מיומנויות חברתיות – זהו ההבדל בין הילדים. לילדים המובילים יש מיומנויות חברתיות מצוינות, ולילדים הבודדים יש קשיים בכישורים חברתיים.
הקושי בדרך כלל לא נובע משוני. ילדים מאד חכמים שמדברים בשפה גבוהה שהילדים האחרים לא מבינים, ילדים שסובלים מנכות, פזילה, עודף משקל, ילד מאד נמוך או מאד גבוה, כל אלה הם לא בהכרח הילדים שיהיו להם קשיים חברתיים. לא בהכרח הם הילדים הדחויים בקבוצה!

נכון שילדים שמזהים שוני , הרבה פעמים יתקפו, כדי להרגיש חזקים, כדי להיות שייכים לקבוצה שמתאגדת נגד מישהו אחר. אבל ילדים עם מיומנויות חברתיות מפותחות כן יכולים להגיע להיות מובילים של קבוצה גם עם שוני. לפעמים ילדים עם מיומנויות חברתיות חזקות אפילו יתעלו את השוני שלהם למשהו יחודי ובעצם לנקודת חוזק שתפעל לטובתם. כפי שיש ילדים שחיצונית מאד נורמליים, אפילו יפים ואתלטיים ומוצלחים בלימודים – ואין להם חברים.

קושי חברתי יכול להיגרם עוד מגיל הינקות, מתוך מערכת היחסים עם האמא, יכול להיווצר בעקבות קושי דומה של ההורים , אשר מהווה מודל בעייתי לחיקוי עבור הילדים. קושי במיומנויות חברתיות עלול להתפתח גם בגילאים מעט יותר גדולים, בין הגילאים שנתיים עד חמש שנים , אלה גילאים בהם מתחילות אינטראקציות חברתיות בין הילדים. ילדים עלולים לפרש דחייה, תוקפות, התעלמות מצד ילדים אחרים כבעיה שלהם. ילדים עלולים לגבש רעיונות, מחשבות ודעות לגבי עצמם מתוך ההתנסויות שחוו ולקבע אותן בתור דפוסי התנהגות של הימנעות או אלימות למשל.

גורם נוסף ללקויות חברתיות יכול להיות הפרעות קשב וריכוז – ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, הרבה פעמים אמפולסיביים, בעלי סף תסכול נמוך, מנדנדים, בעלי תנועתיות יתר, קושי בשליטה עצמית. אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז נמצא שיש קושיי מיומנויות חברתיות הרבה יותר מהרגיל, מעירים להם, נוזפים בהם, הם לא שקטים, דוחים אותם, ואז הם עוד יותר לא שקטים, הם  מוצאים את עצמם הרבה יותר מעורבים בתקריות חוזרות ונשנות, חווים קושי בתפקוד הלימודי, הפגיעה בהישגים הלימודיים מביאה לירידה בדימוי העצמי, הירידה בדימוי העצמי מובילה לירידה בביטחון ואז גם הצד החברתי נפגע.

איך יודעים שיש לילד בעיה חברתית?

חשוב להיות מודעים האם יש בעיה וקושי חברתי. הורים יכולים לדעת שיש בעיה עוד כשהילד בגיל הגן. כי קשיים במיומנויות חברתיות זה משהו שמתחיל מאד מוקדם. כבר בגן הגננת תדווח להורים על קשיים חברתיים. הורים יכולים לראות את הילד בגן בודד, או משחק רק עם חבר אחד, אפשר לראות את זה באירועים חברתיים, ימי הולדת וכו, שהילד לא משתף פעולה ולא מוצא את עצמו כחלק מתוך הקבוצה. על ההורים להיות מודעים מי החברים של הילד, האם נפגש אחר הצהריים, האם מתקשרים אליו. האם הילד דחוי וחווה הצקות ואלימות? ובגילאים יותר מאוחרים, נורות אדומות להורים בנושא מיומנויות חברתיות: כאשר ילד לא רוצה ללכת לבית הספר, לא ממקום של פינוק, אלא התנגדות עזה ועקבית. ילדים שעושים עליהם חרם, ילד שאף אחד לא מגיע למסיבת יום ההולדת שלו, או רק ילדים מעטים.

לקושי חברתי יש השלכות לעתיד – לכן מומלץ לא להתעלם מהבעיה ולפנות לייעוץ מקצועי.
במרכז גאיה קבוצות מיומנויות חברתיות לילדים בגילאים 5 עד 15. קרא/י עוד על קבוצות מיומנויות חברתיות במרכז גאיה

לייעוץ ותיאום פגישה, פנו אלינו: 09-8855246 או צרו קשר כאן בטופס:





אני מעוניין לקבל עידכונים במייל על פעילות המרכז

 

 מיומנויות חברתיות מרכז גאיה

 

 

 

 

 

 

 

 

צור קשר