cover

ריטלין עבור ילדים ובני נוער – האם זה מומלץ?

מרכז גאיה » מידע שימושי למטופלים » ריטלין עבור ילדים ובני נוער – האם זה מומלץ?

במהלך העשור האחרון הפכו תרופות מסוימות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז (כמו גם במספר הפרעות ובעיות נוספות) לפופולאריות ביותר בקרב הציבור הרחב. אחת התרופות המוכרות והנפוצות ביותר בהקשר זה, היא כמובן הריטלין ה"מפורסמת", אותה לוקחים כיום מיליוני נשים וגברים ברחבי העולם מקבוצות גילאים שונות. גם בישראל הפכה הריטלין לתרופה פופולארית ביותר לצד תרופות נוספות דוגמת קונצרטה וכד', כאשר חלק בלתי מבוטל מהמטופלים המקבלים ריטלין על בסיס קבוע הם ילדים ובני נוער.

מצב זה אינו מפתיע – ריטלין הינה תרופה המטפלת בראש ובראשונה בהפרעות קשב וריכוז. בעוד הפרעות מסוג זה (קיימות מספר הפרעות שונות הנכללות בקטגוריה זו) ניתן למצוא בקרב צעירים ומבוגרים כאחד, כיום מאובחנים בעיקר ילדים ובני נוער כסובלים מהפרעות קשב וריכוז, באמצעות מבדקים ואבחונים שונים הנערכים בבתי ספר ומוסדות חינוך נוספים. בעוד מבוגרים רבים אולי סובלים גם הם מהפרעות קשב וריכוז בעצמה כזו או אחרת, רבים מהם אינם ניגשים לאבחון וטיפול מסודר בבעיה, כך שאחוז גבוה יחסית מכלל המאובחנים הם כאלו הנמצאים במסגרות חינוך המציעות אבחונים, כלומר – ילדים ובני נוער.

במהלך השנים האחרונות, ככל שהולך ועולה מספרם של הילדים ובני הנוער בישראל ובעולם כולו המאובחנים ומקבלים מרשם לריטלין, מעלים יותר ויותר אנשים את השאלה המתבקשת – האם תרופה זו אכן מומלצת ותורמת לילדים ולבני נוער, ומתי מומלץ לקחת אותה?

תרופה בעלת הצלחה מוכחת

הדיון בשאלה חשובה זו הוא מורכב בפני עצמו, ודורש בין היתר התחשבות בנתונים הנאספים בשנים האחרונות. על פי נתונים אלו, ריטלין הינה תרופה אשר ללא ספק סייעה ואף חוללה שינוי עצום בחייהם של אינספור מטופלים, גם ובעיקר ילדים ובני נוער. ילדים רבים אשר סובלים מהפרעות קשב וריכוז חמורות ואינם מצליחים לנהל אורח חיים תקין וללמוד בצורה טובה ויעילה, הצליחו לחולל מהפך של ממש בחייהם באמצעות ריטלין ועלו על המסלול ללמידה יעילה ולתפקוד טוב יותר במסגרות החינוך השונות. ריטלין מסייע למטופל להתרכז ביתר קלות כך שיוכל לשבת בסבלנות ולהקשיב וללמוד בכוחות עצמו. גם אינספור בני נוער וסטודנטים מעידים כי ריטלין מסייעת להם לצלוח תקופות מבחנים קשות ולשבת וללמוד במשך שעות לקראת מבחנים גדולים וחשובים.

חשיבות האבחון כמדד לצורך בריטלין

אז היכן בכל זאת הבעיה? ובכן, הורים רבים מודאגים כי רופאים ומטפלים רושמים כיום ריטלין ביתר קלות לילדים ובני נוער רבים, גם אם אלו לא לגמרי זקוקים לכך. שאלה זו אכן חשובה ויש להתייחס אליה ברצינות. לכן, על ההורים להיות מודעים לחשיבותם של אבחונים דידקטים שונים אשר על פיהם, בין היתר, נקבע הצורך האמיתי של אותו תלמיד בנטילת ריטלין. האבחונים הדידקטיים הנערכים כיום לילדים הינם מורכבים ומתוחכמים, ומסוגלים לענות לא רק על השאלה הבסיסית – "האם אותו ילד סובל מהפרעת קשב וריכוז?", אלא גם על שאלות חשובות נוספות – עד כמה חמורה ההפרעה ממנה סובל אותו תלמיד? מהו אופייה של אותה הפרעה? מהו הטיפול המתאים? בהינתן וטיפול זה כולל נטילת תרופות – מהו המינון הנכון ולאורך כמה זמן יש להמשיך בטיפול התרופתי?

בהינתן כי ההורים, המאבחנים והמטפלים מודעים כולם לשאלות אלו ונותנים עליהם את הדעת, השימוש בריטלין יכול לחולל נפלאות עבור ילדים מסוימים, במידה וזהו אכן הטיפול הנכון והמתבקש עבורם.

במרכז גאיה אנו מציעים ליווי של פסיכיאטר ילדים וכן אפשרויות טיפול שונות להפרעות קשב וריכוז, כמו טיפול בשיטת אלבאום, דיקור סיני, טיפול רגשי, הדרכת הורים, טיפול בנושא מיומנויות חברתיות ועוד.

לקבלת ייעוץ ותיאום פגישת הכוונה פנו אלינו : 09-8855246

 

גאיה בפייסבוק

צור קשר