cover

אימפולסיביות אצל מבוגרים

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » אימפולסיביות אצל מבוגרים

 

אימפולסיביות היא דפוס התנהגות שהמאפיין הבולט בו הוא פעולה ללא מחשבה שקודמת לו.
מקור המילה מגיע מהמילה Impulse שמשמעותה "דחף". באיזשהו מקום, כולנו מתנהגים בצורה אימפולסיבית לעיתים,
בצורת התנהגות המונעת מאינסטינקטים וכיוצא בזה, ללא מחשבה תחילה.
לא תמיד אימפולסיביות היא בהכרח משהו שלילי, אך היא הופכת לבעיה כשהיא תוקפת בתדירות גבוהה, מנהלת אותנו וגוררת אחריה השלכות שליליות.
אז מהי אימפולסיביות? בואו נבין לעומק.

מהי אימפולסיביות?

אמפולסיביות, במשמעותה הפשוטה ביותר, היא דפוס התנהגות של פעולות ללא מחשבה תחילה.
אימפולסיביות מוגדרת באופנים נוספים, כמו התנהגות הפועלת על פי אינסטינקטים רגשיים, ללא מחשבה וללא שקלול תוצאות המעשים והשלכותיהם,
פעולה ללא תכנון וללא סינון מושכל ושקול.

 

היכן מתבטאת אימפולסיביות?

כאמור, אימפולסיביות היא נטייה לפעול על פי הרגש ולהתעלם משיקול דעת רציונאלי והגיוני. כתוצאה מכך, קיימות השלכות מעשיות בשני מישורים עיקריים, המישור ההתנהגותי והמישור השכלי.

המישור ההתנהגותי:
אימפולסיביות משפיעה על המישור ההתנהגותי כיוון שהיא גורמת לנו לפעול ממקום של התעלמות מחשיבה רציונאלית ושכלית, כך נוצר מצב בו אדם לא יכול להימנע מתגובה פיזית כלשהי למקרה שמעלה בו רגשות המניעים אותו לפעול, כיוון שכל עוד אינו חושב, הוא אינו מודע לכך שמעשיו בעיתיים. השפעה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בחוסר מנוחה הגורם לתחושת עצבנות, לתזוזה בלתי פוסקת בתדירות גבוהה ובמקרים מסוימים אף לחוסר יכולת להתנהג בצורה מתונה ונורמטיבית. השפעה נוספת של אימפולסיביות היא על צורת הדיבור, המתאפיינת בדיבור מהיר, במענה מתוך דחף וללא סינון ובהתערבות בשיחותיהם של אחרים. מרכיבים מרכזיים בצורת ההתנהגות האימפולסיבית הם עצבים, כעס בלתי נשלט, אגרסיביות ושתלטנות.
בחלק המילולי, מרכיבים מרכזיים ידועים הם קולניות, דיבור גבוה וגסות.
המישור השכלי:
כאמור, כשהאימפולסיביות תוקפת, יכולת החשיבה הרציונאלית נעלמת. בשל כך, קבלת ההחלטות לקויה ומתעמעמת על גבול הנעלמת לגמרי, היכולת לדחות סיפוקים.
כך למשל, יכולה האימפולסיביות לגרום לאדם להשקיע את כספו, בצורה לא נכונה. כמו העדפה של קבלת תגמול מידי אך נמוך על פני העדפה של קבלת תגמול בפרק זמן מאוחר יותר אך גבוה יותר ואפילו גבוה משמעותית. כיוון שיכולת דחיית הסיפוקים נמוגה, הרצון לתגמול עכשווי גובר על יכולת החישוב הרציונאלי של רווח והפסד. דוגמה נוספת היא בדיקה חוזרת ונשנית של סטטוס החבילה שהוזמנה מאיביי וכדומה, כשהמאפיינים המרכזיים בצורת ההתנהגות האימפולסיבית בחלק השכלי הם חוסר סבלנות, קבלת החלטות לקויה וחוסר יכולת לדחות סיפוקים.

 

מהן ההשפעות של אימפולסיביות והשלכותיה על חיי היומיום?

מטבע הדברים, כשקבלת ההחלטות לקויה, נגררות השלכות בעייתיות רבות המפריעות לתפקוד היומיומי ולכל מה שקשור בחשיבה רציונאלית מושכלת במהלך השגרה.
למשל, הקושי בדחיית סיפוקים עלול להשפיע על בריאות הגוף שלנו כתוצאה מאכילת מאכלים עתירי סוכר, כולסטרול ושאר דברים שאינם בריאים ועלולים להזיק למערכת הגופנית שלנו. דוגמה נוספת של התבטאותה של האימפולסיביות והשפעתה על חיי השגרה, היא הקושי במישור המילולי, שיכול להשפיע על מעמד חברתי ועל יצירת אינטראקציה בריאה
עם אנשים כתוצאה מהתפרצויות זעם בלתי נשלטות, או מדיבור שלא במקום ובזמן הנכון. השלכה נוספת הנגזרת מקודמתה, היא הקושי לשמר מערכת יחסים זוגית לטווח ארוך,
כשהמילים נאמרות ממקום רגשי רגעי וללא מסננים שכליים רציונאליים, קשה לשמר מערכת יחסים וכל שכן מערכת יחסים זוגית.
בנוסף, באימפולסיביות אצל מבוגרים, קיימות השלכות נוספות המתבטאות במישור קבלת ההחלטות. כמו למשל רכישת מוצרים יקרים מאוד בחוסר התאמה ליכולות כלכליות והתעלמות מפריסת התשלומים הרחבה שיצטרכו לעמוד בה. כמו כן, העדפה רגעית של בילויים וכדומה על פני עיסוק הכרחי כמו למידה ועבודה, אף זאת יכולה להיות השפעה של אימפולסיביות. למעשה, האימפולסיביות משפיעה על חלקים נרחבים משגרת היומיום ועלולה לפגוע בתחומים רבים. השפעותיה של האימפולסיביות עלולות להיות קשות מאוד, רגשית ופיזית.

 

איך זה קורה ומאיפה מגיעה האימפולסיביות?

מקורותיה של התנהגות אימפולסיבית אצל מבוגרים יכולים להיות רבים ומגוונים. המקור המרכזי ממנו יכולה לנבוע התנהגות אימפולסיבית היא הפרעות קשב וריכוז,
אשר קיימות בו היפר אקטיביות בשילוב עם אימפולסיביות. מקורות נוספים הם הפרעת אישיות גבולית, הגורמת להתנהגות אימפולסיבית, במקרים רבים בשל חשיבה פסימית ולקויה וקבלת החלטות שגויה. כמו כן הפרעת אישיות דו קוטבית והפרעות אישיות נוספות כמו הפרעה אנטי חברתית, הגורמות להתנהגות אימפולסיבית תוך צמצום ההסתכלות לטווח הרחוק.

הפרעות אכילה, שימוש בסמים ושתיה לא מבוקרת של משקאות אלכוהולים, אלו מקורות נוספים היוצרים קונפליקט מורכב בו הם גורמים להתנהגות אימפולסיבית וכתוצאה מההתנהגות האימפולסיבית נוצרת בריחה שוב אל הגורמים, כך נוצרת לולאה אינסופית מסוכנת.

מקורות אלו הם הגורמים להופעתו של דפוס התנהגות אימפולסיבית במקרים בהם מופיעה תגובה רגשית קיצונית אצל הלוקה בה.

 

מהם התסמינים והאבחון להתנהגות אימפולסיבית?

תסמיניה של התנהגות אימפולסיבית אצל מבוגרים מופיעים בכמעט כל שלב בשגרה, כאמור. ישנן כמה נקודות ודפוסי התנהגות השזורים בסוגי ההתנהגות האימפולסיבית המעידים על הבעייתיות בתמונה הרחבה יותר.
כגון: לקות חוזרת ביכולת תכנון לטווח הרחוק, חוסר התמדה וחוסר יכולת לסיים משימות, פעולות הנעשות ללא מחשבה תחילה, חיפוש מתמיד אחר ריגושים, כמו אכילה פרועה, נהיגה מסוכנת ומהירה, פירומניה, קלפטומניה והוצאות כספיות גדולות ובלתי מחושבות, התקפי זעם, קולניות ואגרסיביות פיזית ומילולית.

כמובן, ישנו מנעד רחב של דרגות התנהגות אימפולסיבית ואצל חלק מהלוקים בה היא קיימת בצורה מוקצנת בזמן שאצל אחרים יכולים להופיע רק חלק מהתסמינים אשר לעיתים מצביעים על דפוס התנהגות פחות חמור.

 

מה צריך לעשות וכיצד ניתן לטפל בדפוס התנהגות אימפולסיבי?

התנהגות אימפולסיבית עלולה להזיק לאדם עצמו ולסובבים אותו במישורים רגשיים, פיזיים, כלכליים ועוד. לכן, חשיבות הטיפול גבוהה ונחוצה.

ישנן כמה שיטות טיפול ודרכי גישה להתנהגות אימפולסיבית.

האחת, היא שיטת טיפול המתמקדת בשורש הבעיה על ידי טיפול ואימון מוחי, כלומר, תרגול של אזורים ספציפיים במוח, ביניהם גם אזורים האחראיים על מתן הפקודות לשאר חלקי הגוף. אימון נכון יפתח דפוס חשיבה חדש ומיומנות קוגניטיבית חיובית. כך משתפרות יכולות כמו קבלת החלטות שקולה, תפקוד מתון ויצירת שיח בריא.

שיטת טיפול נוספת מתמקדת יותר בפן ההתנהגותי, כלומר, דרך טיפול המקנה כישורים התנהגותיים וחברתיים חדשים המווסתים את ההתפרצויות האימפולסיביות תוך מודעות התנהגותית וחשיבה מושכלת. בזמן שהמודעות ההתנהגותית מתחדדת, ניתן ליצור קשרים חברתיים בצורה נכונה יותר ולקבל החלטות על ידי הבנה מושכלת.

כמו כן, קיימים טיפולים תרופתיים להתנהגות אימפולסיבית, הניתנים על ידי פסיכיאטר לאחר אבחון מדויק ובהתאם לצורך, המשרים תחושת רוגע וריכוז. האפקטיביות של תרופות אלו מתעצמת ומנווטת נכון בשילוב עם טיפול פסיכולוגי מלווה.

 

מה אנחנו מציעים במרכז gaya?

gaya הוא מרכז טיפולי רב תחומי לכל הגילאים. במרכז gaya אנחנו מנסים להבין, יחד איתכם, איזה סוג טיפול הוא הטיפול המתאים ביותר עבורכם.

על מנת לתת לכם את המענה הטוב ביותר, במרכז gaya פועל צוות מקצועי ברמה הכי גבוהה, הכולל פסיכיאטרים, פסיכולוגים ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה אשר נכונים לעמוד למענכם ולעשות עבורכם את המיטב. אנו מציעים  טיפול פסיכולוגי וטיפולים רגשיים נוספים.

מוזמנים ליצור איתנו קשר כדי לקבל ייעוץ ראשוני והכוונה.

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר