cover

הורים מרביצים לילדים

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » הורים מרביצים לילדים

סימנים לאלימות והתעללות בילדים

אלימות במשפחה היא אחד הנושאים הרגישים ביותר לטיפול בעולם כולו, הן עבור האנשים שחווים או חוו אותה והן עבור החברה שצריכה להתמודד עם הסוגייה הקשה הזאת. דברים שבעבר נחשבו לנורמה, כיום כבר נחשבים מוקצים לחלוטין, ונעשים יותר ויותר ניסיונות לאכוף ולטפל במצבים של אלימות והתעללות בילדים בתוך התא המשפחתי. עם זאת, מכיוון שלא תמיד קל לאתר מצבים כאלה, חשוב להכיר את הסימנים השכיחים לאלימות במשפחה ולהתעללות בילדים בכדי לדעת לטפל במצבים האלה בצורה נכונה.

נפתח ונגיד שכל אלימות שמופעלת כלפי ילדים, בין אם אלימות פיזית ובין אם סוגים אחרים של אלימות, היא בכל מצב מוקצית ולא לגיטימית. ישנה תמימות דעים מוחלטת בקרב המומחים בתחום שאין לה כל תפקיד חינוכי או אישיותי בהתפתחות בריאה. עם זאת, לא תמיד הייתה לנו את ההבנה הזאת כחברה וכקהילה. בעבר אלימות הייתה נחשבת כלי יחסית לגיטימי במסגרות חינוכיות שונות ואפילו בתוך המשפחה. את הנזק שהגישה החינוכית הזו גרמה אנחנו מרגישים כבר זמן רב, וכיום מנסים לתקן את הנזקים האלה עם גישות חינוכיות בריאות ומיטיבות יותר. במקביל, אנחנו מנסים להבין כיצד לאתר אלימות במשפחה וכיצד לזהות סימנים שלה – בכדי לטפל ולמנוע מקרים של התעללות במשפחה.

 

כיצד מוגדרת התעללות בילדים?

בתחום של אלימות במשפחה, התעללות בילדים נחשבת כמצב הקיצוני ביותר, המסוכן ביותר והכי פחות מקובל ורצוי מבחינה חברתית. יש הרבה יותר מסוג אחד של התעללות בילדים ושל אלימות במשפחה ככלל, למרות שהסוג שעליו רובנו חושבים בתור התחלה הוא התעללות פיזית בתצורה של אלימות – הורים מרביצים לילדים. מלבד התעללות פיזית, ישנן גם התעללויות נפשיות הכוללות שבירה של הילד מבחינה נפשית בבידוד, התעלמות, השחתה או דחייה. הזנחה נחשבת גם היא כסוג של התעללות בילדים בפני עצמה, מתוך הבנה שאדישות ופסיביות כלפי ילד הן בעלות פוטנציאל הרסני לא פחות מאלימות אקטיבית. הסוג האחרון והקיצוני ביותר של התעללות בילדים הוא התעללות מינית – וזה נושא רגיש במיוחד שראוי להקדיש לו דיון בפני עצמו. כעת, ננסה להתמקד באלימות פיזית כלפי ילדים, ולהבין אילו סימנים ניתן לזהות למצבים כאלה.

 

אילו סימנים התנהגותיים יש לאלימות במשפחה?

הסימנים השכיחים ביותר שילד יגלה אם הוא סובל ממצב של אלימות פיזית בבית הם סימנים התנהגותיים. אלה יופיעו לרוב גם כאשר לא יהיה ניתן למצוא כל סימן פיזי להתעללות או לאלימות. הסימן הקלאסי והמוכר ביותר של ילד שסובל מאלימות פיזית בבית הוא התנהגות אלימה של אותו הילד. צריך להבין שלהורים יש את ההשפעה החינוכית המשמעותית ביותר על הילד עד גיל יחסית מבוגר (לפחות עד תחילת גיל ההתבגרות, ולעתים אפילו לאחר מכן). בהתאם לכך, ילד שמבין שמצבים של כעס או של תסכול מתורגמים לאלימות פיזית, לומד את ההתנהגות הזאת ומיישם אותה בעצמו.

כשרואים ילדים שסובלים מבעיות אלימות קשות (לא אירועים אלימים פה ושם, אלא ממש התנהגות סדרתית) הדבר חייב להעלות שאלה על אופי החינוך בבית שלהם, ובמסגרות חינוכיות אכן מתייחסים לאפשרויות האלה כשפוגשים ילדים אלימים סדרתית. מנגד, ישנם גם ילדים שמסגלים לעצמם התנהגות נמנעת ופאסיבית באופן קיצוני כתגובה להתעללות פיזית במשפחה. ישנם מקרים מתועדים של ילדים שמגיבים לכל מצב של כעס או נזיפה, בבית הספר או בכל מסגרת אחרת, בקיפאון או בהסתגרות ובריחה מהסיטואציה, ולעתים אפילו בניתוק (דיסוציאציה) של ממש. ילדים כאלה נמצאים, במקרים רבים, בקבוצת סיכון גבוהה יותר לאלימות במשפחה. עוד סימנים כוללים התנהגות מפוחדת, ילדים צעירים שמציגים נסיגה התפתחותית (מפסיקים לדבר לאחר שהתחילו, למשל), נסיגה חברתית או הזנחה היגיינית.

 

האם ישנם סימנים פיזיים אופייניים לאלימות במשפחה?

על אף שישנם לא מעט מקרים בהם אלימות פיזית במשפחה לא תשאיר סימנים משמעותיים וקלים לגילוי, בתחום הרפואה המשפטית מכירים לא מעט סימנים אופייניים באופן ספציפי לאלימות כלפי ילדים. ישנן פציעות מסוימות שאופייניות לאלימות כלפי תינוקות, ילדים ובני נוער, ומאוד נדירות במצבים סטנדרטיים שלא כוללים התנהגות אלימה. כך למשל תינוק או ילד צעיר שמגיע עם פציעה חוזרת ואפילו שברים בגפיים, צריך להעלות חשד לאלימות במשפחה. אלו הן פציעות שנדיר מאוד שיחזרו באותם מקומות ללא אלימות של ממש שמופעלת באותם אזורים. נפיחות וחוסר תנועה בגפיים מעלים גם הם חשד משמעותי מבחינה פיזית לאלימות – גם בתינוקות וגם בילדים. עוד סימנים אופייניים לאלימות במשפחה, בגילאי ילדות ונעורים, הם סימני תפיסה חזקים (בדרך כלל בגפיים אך לא רק), כוויות בצורה של סיגריות או של מכשירים חשמליים, ולמרבה הצער גם פציעות באזורים מוצנעים.

 

מהן ההשלכות האפשריות של אלימות כלפי ילדים?

מכל בחינה שבה מסתכלים על נושא האלימות במשפחה, מדובר בתופעה הרסנית של ממש. אם בוחרים להסתכל על התופעה מבחינה פסיכולוגית והתפתחותית, התנהגות אלימה מסגלת לילדים דפוסי התנהגות אלימים, ובכך מבטיחה את המשך מעגל האלימות גם בחייהם הבוגרים. מחקרים שנעשו באגפי כלא בהם אסורים פושעים מסוכנים שביצעו פשעים אלימים, מגלים אחוזים גבוהים מאוד של אסירים שסבלו כילדים מאלימות בביתם. בחלק מהמקרים והאזורים הגאוגרפיים מדובר במספרים שלא רחוקים מ-100% (אזורים מסוימים בארה"ב למשל).

אם מסתכלים על הנושא מבחינה מוסרית, אין ספק שהשחתה ואלימות של ילד הם מעשה מתועב של ממש. גם מבחינה כלכלית וחברתית מדובר בבעיה משמעותית, שכן ילדים שסובלים מאלימות מהווים נטל כלכלי על מערכת אכיפת החוק ומערכת הבריאות הציבורית, גם כילדים וגם כבוגרים. לכן, חשוב מאוד לטפל במצבים האלה בזמן אמת, ולנסות לאתר ולהבין מצבים של התעללות במשפחה בכדי לטפל בהם בצורה היעילה ביותר.

 

מה עושים בשביל לטפל במצב?

הטיפול במצבי אלימות במשפחה הוא טיפול מורכב מאוד. מצד אחד, ברור שאת האלימות צריך להפסיק, ולעתים צריך לעשות זאת בכלים חוקיים ותקיפים עד כדי הרחקת הילדים מההורה המתעלל כדי לוודא שמעגל האלימות ייקטע. עם זאת, השלב הראשון בכל תהליך טיפולי כזה הוא בכלל להבין שמדובר במצב של אלימות במשפחה. למרבה הצער, נדיר מאוד שילדים שסובלים מאלימות פיזית במשפחה באופן קבוע, ומתייחסים אליה כחלק מהמערכת החינוכית והביתית השגרתית שלהם, יתלוננו על המצבים האלה וישפכו עליהם אור בעצמם.

כאנשי חינוך, כאנשי טיפול ובריאות, וגם כאנשים עצמאיים ומודעים לסביבתנו, אנחנו צריכים להכיר את הסימנים האופייניים הן מבחינה פיזית והן מבחינה התנהגותית, בכדי לדעת כיצד להתריע על מצבים אפשריים של התעללות בילדים.

לאחר מכן, השלב הטיפולי הראשון הוא שלב סוציאלי – עובדים סוציאליים שמבצעים הערכה מלאה של המצב המשפחתי ומנסים לאבחן את מערכות היחסים ויחסי הכוחות בבית, בכדי להבין מה שורש האלימות, כיצד היא מופעלת ועל ידי מי. במצבים מסוימים, הילדים יורחקו מהוריהם בשלב זה.

לאחר מכן מגיע השלב הטיפולי המורכב, שכן בין אם הילדים מורחקים ובין אם לא, יש לבצע תהליך טיפולי ארוך לכל המשפחה על מנת לשקם את המערכת המשפחתית. זהו תהליך מורכב הכולל טיפולים משפחתיים, טיפולים נפשיים, טיפולים התנהגותיים ולעתים אפילו טיפולים תרופתיים.

 

מרכז gaya – מרכז טיפולי רב-תחומי שילווה אתכם גם במצבים הרגישים ביותר

אם אתם חווים מצב של אלימות במשפחה, או שאתם חושדים שמישהו בסביבתכם נמצא במצב כזה, חשוב להכיר את המענים המקצועיים אליהם ניתן לפנות – גם קווי הסיוע למענה ראשוני, וגם המענה הטיפולי ארוך הטווח אליו אפשר לפנות. מרכז gaya, הכולל צוות רב תחומי של מטפלים ומטפלות מעולמות הפסיכולוגיה, פסיכותרפיסטים, העבודה הסוציאלית ועוד, הוא מרכז מתאים לטיפול ארוך טווח בקורבנות של אלימות במשפחה והתעללות בילדים.

פנו אלינו עכשיו לתיאום מפגש ייעוץ ראשוני : 09-8855246

הדרכת הורים למתבגרים

טיפול פסיכולוגי

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר