cover

פחד ממוות אצל ילדים

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » פחד ממוות אצל ילדים

פחד ממוות אצל ילדים

הפחד מפני המוות הוא אחד הכוחות המניעים החשובים ביותר בעולם האנושי באופן כללי, ובתהליך ההתפתחות והגדילה של כל אחד מאיתנו משלב הינקות ועד הגעתנו לגיל מופלג. גם בילדים, אם כן, מדובר בשלב התפתחותי מהותי, והתפתחות התפיסה לגבי המוות ומשמעויותיו היא אף חיונית – ככל שהיא מתבצעת בצורה נכונה ובריאה.

פחד ממוות הוא ככל הנראה חלק בלתי נפרד מהחיים. הפחד מפני המוות מלמד אותנו להיות זהירים, ומאפשר לנו לפתח את ההתנהגות ששומרת עלינו ומשרטטת סביבנו גבולות כשאנחנו מתבגרים. ההפרעה שמכונה גם "חרדת מוות", או בלועזית Thanatophobia, מתייחסת לעיסוק מופרז במוות וחרדה לא רציונלית מפני מוות פתאומי ואלים, או לחילופין מפני גסיסה ארוכה וקשה. מצב זה יכול להיות מצב פתולוגי – כלומר כזה שפוגע באופן מהותי באיכות החיים של הסובלים ממנו. עם זאת, כשזה נוגע לילדים, הדקויות הקשורות לפחד ממוות הופכות למורכבות עוד יותר, משום שמדובר בחלק בלתי נפרד מתהליך ההתבגרות שלהם.

 

כיצד ילדים תופסים מוות, ומתי?

כפי שהתחלנו להסביר, התגבשות התפיסה סביב מהו מוות והפחד מפניו הם חלקים בלתי נפרדים מהתבגרות הילד. השלב המוקדם ביותר שבו ילד חווה חרדה מפני מוות הוא מוקדם מאוד. כבר בגיל מספר חודשים, כשהאם עוזבת את החדר שבו נמצא התינוק, התינוק בוכה משום שמבחינתו האם הולכת ללא שוב – בגיל שמונה חודשים מתחילים לכנות זאת חרדת נטישה. עם זאת, חרדת הנטישה הזאת מונעת מתוך התפיסה שהאם הולכת לבלי שוב, בשלב שבו ילדים מפתחים את התודעה סביב אנשים וחפצים שנמצאים בסביבתם ולאחר מכן אינם.

את ההבנה המוקדמת ביותר של מהו מוות נתחיל לזהות אצל ילדים בטווח הגילים 5-7, לאחר שהם מפתחים תפיסה לגבי החיים ולאחר שהם מבינים כי ישנו מעגל חיים שבסופו מוות. בשלב זה בדרך כלל תהיינה לילד שאלות רבות סביב המוות ומשמעותו, במיוחד כאשר ישנו אדם קרוב שנפטר או דמות ציבורית מוכרת שהולכת לעולמה.

סביב גיל 6-7, אותה סקרנות לגבי המוות ותפיסה של המוות מתפתחת באופן ראשוני לחרדה מפני המוות. זוהי חרדה שכיחה מאוד, ויתכן שמדובר אף בחרדה שכמעט כל אדם חווה ואפילו צריך לחוות, גם אם לא יודעים להביע אותה בגיל צעיר שכזה. אחת הסיבות לכך היא שלילדים אין את מנגנוני ההגנה הנפשיים שאדם מבוגר יודע לסגל לעצמו. גם אם רוב האנשים המבוגרים פוחדים מפני המוות, הפחד הוא פחות מפורש ומשפיע על כל סדר היום, משום שאנחנו יודעים להשתמש במנגנונים כמו רציונליזציה והדחקה בכדי להתמודד עם המוות, ובנוסף גם אמונה דתית או מיסטית ידועה כמסייעת בהקשר זה.

אצל ילדים, המוות נתפס כמצב הפוך מהחיים ותו לא, ככלום גדול בקצה המנהרה, וזוהי אכן תפיסה מפחידה מאוד שלילד יש מעט מאוד נחמה כשהוא חש אותה. לאחר שלב טבעי זה, הילד יפתח מנגנונים ילדותיים ולאחר מכן גם כאלה בוגרים בהתמודדות עם הפחד הזה, החל במחשבות מאגיות ומיסטיות (שהן שכיחות ולא מדאיגות אצל ילדים על פי רוב), וכלה באובססיה מסוימת ועיסוק מופרז במוות כמטרה נשגבת. לרוב, עד גיל 12 תהליך ההתפתחות הזה מסתיים, והיחס כלפי המוות מקבל אופי בריא ומאוזן יותר.

 

איך נכון להתמודד עם פחד מפני המוות אצל ילדים?

יש כל מיני שיטות הוריות וחינוכיות להתמודדות עם פחד מפני המוות אצל ילדים. חשוב להדגיש שאין שום עדות לכך שהסתרה או אידאליזציה של המוות היא בעלת יתרונות כלשהם בתהליך ההתפתחותי. אם הילד נמצא בגיל שבו הוא כבר תופס את מושג המוות כסיום החיים (כאמור סביב גיל 5), והשאלות הללו מגיעות בין אם בפני עצמן ובין אם לאחר חוויית מוות בסביבתכם – חשוב לדבר עם הילדים בצורה יחסית פתוחה על המוות ומשמעויותיו.

לרוב, ילד ששואל שאלות על המוות כנראה לא חושב על השאלות הללו בפעם הראשונה. מן הסתם הן מלוות אותו כבר זמן מה, והוא לא מצליח להגיע לפתרון מספק בכלים הקוגניטיביים האישיים שלו. לכן, הילד שלכם ככל הנראה כבר מוכן לקבל תשובה, גם אם לא מלאה, על מהי המשמעות של המוות.

חשוב מאוד שלא לבטל את הפחדים של הילד ולא להביע לעג גם כלפי מחשבות מגוחכות ולא רציונליות, אלא לתת לילדים להבין שהם בראש ובראשונה מוגנים, ומעבר לזה גם לתת לגיטימציה לפחד הטבעי שלהם. מאידך, חשוב גם שלא להזדהות עם הפחד הזה  יתר על המידה, כי לתת אישור לפחד לא רציונלי יכול להפוך אותו לגדול ומשמעותי מכפי שהוא צריך להיות. בשורה התחתונה, חשוב להבין מתי השאלות של הילד הן טבעיות ומהוות חלק רגיל מההתבגרות וההתפתחות, ומתי הן מעידות על מצב פתולוגי של ממש.

 

מתי נבין שמדובר במצב בעייתי?

חרדה טבעית מפני המוות בקרב ילדים יכולה להפוך, בין אם בשל התמודדות לא מתאימה איתה ובין אם בשל מגוון גורמים פנימיים אפשריים אצל כל ילד, להפרעת חרדה של ממש. הדבר שחשוב לשים אליו לב כהורים הוא התפקוד הרגיל של הילד בחיי היומיום. שאלות סביב המוות הן טבעיות, אך שאלות רבות ועיסוק אובססיבי במוות שמשולב בירידה בתפקוד היומיומי, צמצום בקשרים עם הסביבה הקרובה, שינוי בהרגלי השינה או האכילה או סימפטומים סומטיים (כאבים פיזיים ללא הסבר בעקבות המצב הנפשי) בהחלט יכולים להעיד על הפרעת חרדה.

 

כיצד החרדה יכולה להתבטא, בנבדל מתהליך התבגרותי רגיל?

ישנם מספר סימפטומים אליהם צריך לשים לב כשחוששים שהילד שלנו סובל מהפרעת חרדה סביב העיסוק במוות:

  • תחושת חרדה מוגברת ויומיומית
  • התקפי חרדה שיכולים להתבטא בהזעה, קוצר נשימה, ניתוק וסימפטומים פיזיים
  • עיסוק מרובה של הילד במוות בשעות לפני השינה
  • הזעת יתר
  • כאבי בטן, סחרחורות ובחילות
  • מחשבות חזרתיות על מוות – חזרתיות היא באופן כללי סימן מדאיג, וכאשר הילד מביע בצורה חוזרת ונשנית את אותה מחשבה (לעתים אפילו באותו ניסוח) סביב רעיון שקשור למוות, ש מקום לחשוד שהוא סובל מהפרעת חרדה.

 

כיצד מטפלים בחרדה מפני המוות בילדים?

אם מגיעים למצב שבו הילד סובל מהפרעת חרדה מפני המוות, שפוגעת בתפקוד היומיומי שלו וגורמת למצוקה משמעותית אצלו ו/או אצל הוריו – הדבר הנכון לעשות הוא לפנות לעזרה מקצועית. אנשי טיפול עם נסיון בהדרכת הורים ובטיפול בחרדות, מומלץ לפנות אל פסיכולוג ילדים, או עובד סוציאלי קליני, או פסיכותרפיסט.

 

איך נוכל לסייע לכם במרכז gaya?

מרכז gaya הוא מרכז טיפולי מהשורה הראשונה, המספק מענה רב-תחומי נרחב עבור אנשים בכל גיל ועבור קשת רחבה של בעיות והפרעות. הצוות שלנו, שכולל פסיכולוגים,  עובדים סוציאליים קליניים, פסיכותרפיסטים, ואנשי טיפול נוספים, יודע להתאים אישית לכל מטופל את המענה הנכון ביותר עבורו. כאשר מדובר בהפרעות כמו חרדה ממוות אצל ילדים, המענה הזה יכול לכלול פסיכולוג/ית ילדים בטיפול פסיכולוגי פרטני, טיפול רגשי על ידי מטפל אחר, הדרכת הורים לכל הגילאים, והתאמה אישית מלאה בראייה הוליסטית של כל שלבי הטיפול לצרכי המטופל ומשפחתו.
אצלנו במרכז gaya מעניקים לכל מטופל את המעטפת המלאה והטובה ביותר עבורו, עם טיפול אמפתי ומסור שרואה את צרכי המטופל לפני כל דבר אחר.

פנה/י אלינו עכשיו לתיאום פגישת ייעוץ ראשונית והכוונה למטפל/ת המתאים, התחל/י את השינוי כבר עכשיו 🙂 09-8855246

 

 

פחד מחושך אצל מבוגרים

 

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר