cover

קשיי נשימה וחרדה

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » קשיי נשימה וחרדה

תחושת חרדה, ובמיוחד התקפי חרדה, אלו מצבים שאנשים רבים סובלים מהם, אך לא תמיד יודעים לאבחן שאכן מדובר במצב של חרדה. זאת משום שהתקף חרדה הוא מצב שמתאפיין במידה רבה בתחושות פיזיות, ורבים חושבים שמדובר במצב פיזיולוגי גרידא מבלי להעלות על דעתם את האפשרות שמדובר בעצם במצב נפשי. אחד הסימפטומים השכיחים ביותר בהקשר זה הוא קשיי נשימה.

קשיי נשימה הם מצב שאף אחד מאיתנו לא רוצה לחוות, ועם זאת כמעט כל אדם יחווה אותו בשלב כזה או אחר של חייו. ישנם מצבים רבים שיכולים להוביל לקשיי נשימה – החל בקוצר נשימה רגעי בשל אלרגיות או צינון, ועד מחלות כרוניות כמו אסתמה או COPD שמאופיינות בקשיי נשימה כסימפטום מרכזי. עם זאת, המצב שמוביל לקשיי נשימה אקוטיים (לא רציפים וכרוניים אלא פתאומיים) בשכיחות הגבוהה ביותר הוא דווקא מצב שאינו קשור למערכת הנשימה כלל וכלל, אלא דווקא לבריאות הנפש. אנחנו מדברים, כמובן, על חרדה, בדגש על התקפי חרדה – הגורם השכיח ביותר בעולם למצב של קשיי נשימה.

 

מה זה בדיוק התקף חרדה?

התקף חרדה הוא מצב אקוטי, שבו מרגישים על פי רוב תחושה משמעותית של פחד ובעתה, בשילוב סימפטומים פיזיולוגיים שונים. אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בהבנת העובדה שאנחנו נמצאים במצב של התקף חרדה ולא בהתקף בריאותי מסוג אחר, הוא שמדובר במקרים רבים במצב מעגלי. בתור התחלה, נרגיש תחושה של קשיי נשימה, ואותם קשיי נשימה יובילו אותנו לתחושת חרדה מפני המצב הבריאותי שבו אנחנו נמצאים. אותה תחושת חרדה, שבשלב זה אנחנו צריכים להבין (אך במקרים רבים לא יכולים להבין) שהיא-היא התקף חרדה, מובילה להחרפה של קשיי הנשימה שאנחנו חווים, וכן הלאה וכן הלאה.

לרוב, התקפי חרדה מתאפיינים לא רק בסימפטומים נשימתיים, אלא גם בתחושה של דפיקות לב (פלפיטציות), הזעה מוגברת, רעד, תחושות כאב או נימול בשרירים ובגפיים, תחושת בחילה, כאבים בחזה, ניתוק מהמציאות או תחושת ניתוק מהגוף, סחרחורת, תחושת פחד ממוות ותחושת פחד מאיבוד שליטה ושיגעון. כמעט ואין התקפי חרדה שמתאפיינים בכל אחד מהסימפטומים האלה, ואצל כל מטופל התקפי חרדה יכולים להתבטא בצורה שונה.

משך התקף החרדה יכול לנוע בין 10 ל-30 דקות, כשהשלב הגרוע ביותר שלו יהיה בדרך כלל תוך 10 דקות מתחילתו.

 

מתי מרגישים קשיי נשימה בחרדה?

קשיי נשימה הם אחד התסמינים השכיחים ביותר של התקפי חרדה, בשורה הראשונה ביחד עם תחושת דפיקות לב מהירות ועם הזעה מוגברת. למעשה, בקרב אנשים בריאים בדרך כלל, ללא כל אבחנה קודמת של בעיות נשימה או של בעיות לבביות, הגורם השכיח ביותר למצב של קשיי נשימה פתאומיים הוא התקף חרדה.

כפי שהסברנו, אחד האתגרים במצב זה הוא להבין שאנחנו נמצאים במצב מעגלי, ועצם היווצרותם של קשיי הנשימה הוא אחד ממעוררי החרדה המשמעותיים ביותר, שמחריף את התקף החרדה בפני עצמו.

אין הסבר שמבהיר מדוע מטופלים מסוימים חווים קשיי נשימה כחלק מהתקף החרדה שלהם ומטופלים אחרים אינם חווים זאת. הדבר היחיד שאנחנו יודעים בבטחה הוא שמדובר בסימפטום שכיח של התקפי חרדה, וכי השוני בין התקף להתקף ובין מטופל למטופל הוא רב מאוד.

 

מה יכול לגרום להתקפי חרדה ולקשיי נשימה במהלכם?

להתקפי חרדה, במקרים רבים, יכול להיות טריגר ברור שמוביל לתחילתם – מה שיכול לסייע לנו באבחנה שלהם. כך למשל, אנשים שסובלים מהפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) יחוו התקפי חרדה כתגובה ישירה לחשיפה לגורם המציף אצלם חוויה טראומטית שהם עברו. חיילים שחזרו מקרב יכולים לחוות התקפי חרדה שיבואו כתגובה לאזעקות, זיקוקים, קולות חזקים או אורות משמעותיים.  כך גם קורבנות של תקיפה מינית יכולים ויכולות לחוות התקפי חרדה כתוצאה מהתנהגויות מסוימות (חלקן נורמטיביות לחלוטין) שמזכירות להם את מקרה תקיפתם.

אנשים שסובלים מפחדים ספציפיים (פוביות) יכולים לחוות התקפי חרדה כתוצאה מחשיפה לגורם הפחד שלהם.

גם צריכה של חומרים מסוימים, כמו סמים, תרופות או אפילו צריכה מוגברת של קפאין – יכולים להוביל למצב של התקף חרדה.

בנוסף, אנחנו יודעים כיום שאנשים שנמצאים בחשיפה ממושכת ללחץ ועומס משמעותיים (סטרס) – נפשיים, תעסוקתיים, אישיים או אחרים – נמצאים בסיכון גבוה יותר לחוות התקף חרדה לראשונה בחייהם.

לבסוף, חשוב גם לציין שבמקרים רבים התקף החרדה יכול להופיע ללא טריגר ברור. התקפי חרדה חוזרים כאלה יכולים להיות מאובחנים כחלק מהפרעת פאניקה – המתאפיינת בהתקפי חרדה חוזרים עם או ללא טריגר ברור.

מבחינת קשיי נשימה, כאמור, אין גורם ברור אחד שמוביל להתקפי חרדה הכוללים אותם. עם זאת, בקרב מטופלים שסובלים מחרדת בריאות (היפוכונדריה) שכוללת גם התקפי חרדה, אנחנו רואים מקרים רבים יותר של התקפי חרדה הכוללים קשיי נשימה – פשוט משום שעצם קשיי הנשימה הם חלק ממחולל החרדה העיקרי עבור אותם אנשים.

 

איך אפשר לטפל במצב של קשיי נשימה בחרדה?

במצב של התקף חרדה שכולל קשיי נשימה, אחד הדברים החשובים ביותר שניתן לעשות הוא לתרגל נשימה נכונה. הדבר עשוי להביא להפחתה משמעותית של תחושת החרדה באופן הדרגתי. במצב של קשיי נשימה בהתקף חרדה מומלץ לצאת ממקומות סגורים או לכל הפחות להיעמד ליד חלון פתוח, ולנשום בצורה עמוקה ואיטית – לשאוף אוויר לאורך מספר שניות דרך האף, ולנשוף אותו בצורה הדרגתית גם כן דרך הפה. במקרים רבים, תרגולי הנשימה הללו הם אלה שמסייעים לנו במידה הרבה ביותר להשתלט על תחושת החרדה. זה עובד במיוחד כאשר אנחנו משלבים אותם עם תרגולים מנטליים, שכוללים ספירה איטית או התמקדות במחשבה על מקומות, אנשים או חפצים שמפחיתים את תחושת החרדה שלנו. במקרים קיצוניים מאוד, אנשים החווים התקפי חרדה בלתי נשלטים עם קשיי נשימה משמעותיים, יכולים להסתייע גם במשאף נשימתי או בתרופות נוגדות חרדה חזקות מאוד, אך חשוב לציין כי במרבית המקרים אין צורך בכך. כמובן שאם אתם מגיעים למצבים אלה של קשיי נשימה בעקבות חרדה, מומלץ ללכת לטיפול רגשי על מנת להבין מה הגורם לחרדות ולטפל בבעיה מהשורש.

 

איך מטפלים בהתקפי החרדה באופן כללי?

בכדי לטפל באופן מלא במצב של קשיי נשימה בחרדה, חשוב לטפל לפני הכל בגורם המוביל להתפתחות מצב זה, שהוא כמובן הפרעת החרדה שממנה האדם סובל. בכדי לטפל בחרדה בצורה הנכונה ביותר, יש לפנות לאפשרות של טיפול נפשי (מסוגים שונים), ולעתים גם לשלב בכך טיפול תרופתי. טיפול תרופתי נוגד חרדה מסוג SSRI נמצא כיעיל מאוד בהפחתת חרדה כללית, וכן במניעה יעילה של התקפי חרדה עבור הסובלים מהפרעת פאניקה. טיפול נפשי, שמעניק לנו את הכלים להתמודדות עם תחושת החרדה ומאפשר לנו לנהל אותה במקום שתנהל אותנו, הוא הדרך היעילה ביותר לחיות חיים נקיים מחרדה ככל הניתן.
למעשה כמעט כל מטפל רגשי עוסק גם בטיפול בחרדות, כך שישנן אין ספור גישות ושיטות טיפוליות לחרדה. גישות של טיפול פסיכולוגי דינאמי קלאסי, טיפולים התנהגותיים כמו CBT, ACT, טיפולים בגישה של NLP, טיפולים המשלבים עבודת גוף נפש, שימוש בגישות של מיינדפולנס, פוקוסינג ועוד

 

מרכז gaya – התשובה שלכם לתחושת החרדה

במרכז gaya תוכלו למצוא צוות מקצועי ורב תחומי הכולל פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים קליניים, מטפלים בגישות שונות, טיפול דינאמי, טיפול התנהגותי, אנו משלבים גם עבודה של גוף נפש, על ידי מטפלים בפסיכותרפיה גופנית, פסיכותרפיה מבוססת מיינדפולנס, רפואה סינית ועוד.
כולנו נמצאים כאן בשביל לסייע לכם בהתמודדות עם תחושת החרדה ועם מצבים כמו התקפי חרדה, שיכולים במקרים רבים להיות קשים ולכלול גם קשיי נשימה. הצוות שלנו יודע להתאים לכל מטופל את המעטפת הטיפולית הנכונה ביותר עבורו, ולסייע לו ברכישת כלים איכותיים להתמודדות עם מצבים נפשיים מגוונים, שאחד המוכרים ביותר ביניהם הוא חרדה.

להתחלת תהליך השינוי פנו אלינו עכשיו לתיאום פגישת יעוץ ראשונה 09-8855246

קוצר נשימה חרדה

 

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר