cover

בעיות נוירולוגיות אצל מבוגרים

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » בעיות נוירולוגיות אצל מבוגרים

הזדקנות היא תהליך אבולוציוני של גוף האדם, הכרוך בהשלכות כאלו ואחרות. אחת מההשלכות המרכזיות היא הפרעה נוירולוגית. הפרעות נוירולוגיות בקרב מבוגרים עלולות לפגוע בתפקודם היומיומי וטומנות בחובן בעיות רבות.

מהי הפרעה נוירולוגית וכיצד היא קשורה למערכת העצבים?

בכדי להבין מהי הפרעה נוירולוגית, עלינו ללמוד מעט על פעילות מערכת העצבים.

מערכת העצבים היא רשת תקשורת עצבית, האחראית על כל פעולה פיזית של הגוף, לרבות  על יכולת הלמידה והזיכרון ועל חוויית רגשות שונים.
מערכת העצבים מורכבת ממיליארדי תאי עצב, הפרוסים לאורכו ולרוחבו של גוף האדם ומקבלים הוראות ישירות מהמוח.
חלק נוסף במערכת העצבים, הוא מערכת החישה, האחראית על היכולת לקלוט כל דבר מוחשי על ידי ראייה, שמיעה, טעם ומישוש.
מרכזי ערוצי התקשורת פרוסים בחלקים שונים של הגוף, כשהערוץ הפשוט נמצא בעמוד השדרה. בגזע המוח נמצאים הערוצים האחראים על העברת הפקודות,
ובשאר חלקי המוח ממוקמים ערוצים נוספים האחראים על תפקוד כללי של הגוף. כשערוצי התקשורת הפנימיים תקינים, עיבוד המידע של מערכת העצבים פועל ללא דופי.

הפרעה נוירולוגית היא פגיעה בעלת השלכות פיזיות על מערכת העצבים. ברגע שמערכת העצבים נפגעת, ערוצי התקשורת משתבשים,
וכתוצאה מכך עלולים להופיע תסמינים רבים ועלולות להתפתח מחלות שונות.

מהם התסמינים של הפרעה נוירולוגית?

התסמינים העיקריים שמופיעים כאשר קיימת אי תקינות במערכת בערוצי התקשורת העצביים, הינם: חולשה בכלל שרירי הגוף, איבוד של חושים מסוימים כמו ראייה (בלי קשר למחלה בעין), רעידות ופרכוסים, הפרעות בריכוז ואיבוד יכולת למידה, שיתוק ובעיות בקואורדינציה. תסמינים אלו עלולים להעיד על הפרעה נוירולוגית. במקרי קיצון, תיתכן הופעה של תסמינים כמו שיתוק ביד או רגל או הפרעה פתאומית ביכולת הדיבור. במקרים כאלו, קיים חשש לאירוע מוחי ויש לפנות מיידית לקבלת טיפול רפואי.

 

במה מתבטאת הפרעה נוירולוגית והיכן היא פוגעת?

כאמור, הפרעה נוירולוגית פוגעת בערוצי התקשורת, והיא גוררת שורה של השלכות פיזיות המתקשרות אל מערכת העצבים.
בעיות זיכרון ואלצהיימר הן הפרעות שכיחות הנובעות מהזדקנות של תאי העצב במוח, והן פוגעות ביכולות הקוגניטיביות של הלוקה בהן.
מחלת האלצהיימר באה לידי ביטוי באיבוד זיכרון לטווח קרוב או רחוק בהתאם לחומרתה, ולעיתים גם גורמת להופעת הבזקי אירועים מן העבר באופן לא רציונלי.
מחלה נוספת הנובעת מפגיעה בתאי עצב ספציפיים במוח האחראים על ייצור הדופמין, היא מחלת הפרקינסון. המחלה מתאפיינת בעיקר ברעידות בלתי נשלטות, קיפאון שרירי הגוף ולעיתים גם קשיים בהליכה. השלכה אופציונלית נוספת, חמורה גם היא, היא מחלת ALS, ניוון שרירים. כשתאי העצב האחראים על ערוצי התקשורת, מתים או נפגעים, לא מתקיימת הפקודה המוחית לביצוע פעולות על ידי השרירים, ועם הזמן אלו נשחקים ומתנוונים מחוסר תפקוד. ניוון שרירים משפיע גם על דרכי הנשימה ועל תהליך העיכול. מחלה נוספת היא טרשת נפוצה, הפוגעת במיאלין, החומר המבודד את תאי העצב, מקשה על העברת הפקודות לגוף על ידי המוח ובכך גורמת לשיבוש בתפקוד הגוף כולו.
במקרים קיצוניים, פגיעה בתאי העצב יכולה לגרום גם לשבץ מוחי. כשתאי העצב המפקדים על אספקת הדם אל המוח נפגעים, מערכות הגוף קורסות ועלול להיגרם נזק מסוכן ובלתי הפיך לגוף.

 

למה זה קורה?

על מנת להבין את הגורמים לפגיעות, נכיר קודם את מערכת ההגנה של מערכת העצבים.

קרום המוח הוא המעטפת המגינה על מערכת העצבים. קרום המוח מורכב משלוש שכבות – הקרום הקשה, הקרום העכבישי והקרום העדין.
הקרום הקשה כשמו כן הוא, מעטפת קשיחה וסיבית. הקרום העכבישי הוא הקרום האמצעי המורכב כמעין רשת עכבישית, ומכאן נובע שמו.
הקרום הפנימי ביותר העוטף את מערכת העצבים בצורה ישירה, הינו קרום עדין ודק אשר חלקו מורכב מכלי דם שתפקידם בין היתר לאזן בין שכבות ההגנה.

חרף מערך ההגנה המתואר, ערוצי התקשורת העצביים מאוד רגישים וחשופים לנזק. ישנם מספר גורמים עיקריים העלולים לגרום לנזקים במערכת העצבים
ולהפריע לתפקוד הנוירולוגי של הגוף, וביניהם נמנים: פגמים ביוכימיים ב-DNA או פגמים כרומוזומליים, הידועים כפגמים גנטיים, כדוגמת מחלת נימן פיק,
הגורמת לבעיות בפירוק חלקיקים הזקוקים לחילוף, ומשפיעה על המערכות הנוירולוגיות שבגוף.
זיהומים במערכת כלי הדם וקיום גורם זר בתוך מערכת העצבים הפנימית עלולים גם הם לפגוע בתפקוד הנוירולוגי.
מערכת חיסונית חלשה המתקשה להילחם בתוקפים, חבלות חיצוניות ועוד – גם הן  סיבות ידועות המובילות לפגיעה במערכת העצבים ולהפרעות נוירולוגיות. עם זאת, לעיתים, הפרעות נוירולוגיות מופיעות כהפרעה אידיופתית, כלומר, כזו שמקורה לא ברור.

 

למה חשוב לאבחן את ההפרעות הנוירולוגיות ומה ניתן לעשות?

גם אם לא בכל המקרים קיימת האפשרות למגר את המחלה הנוירולוגית בצורה מוחלטת, אבחון מוקדם יכול לסייע בהאטת ההפרעה, בטיפול נכון ובשיקום מבוקר.
לכן, חשוב מאוד לנסות לאבחן את ההפרעות הנוירולוגיות בטרם עת, עוד לפני התפרצותן. שיטות האבחון המוכרות הן בדיקות ההדמיה למיניהן כדוגמת בדיקת CT או MRI, המבצעות סריקה פנימית של המוח והראש, וכן בדיקות דם, בדיקת נוזל השדרה על ידי ניקור מותני, בדיקות חשמליות של פעילות מוחית הנקראות גם נוירופיזיולוגיות, ובדיקת ערוצי התקשורת העצביים.

כאמור, חלקן הגדול של ההפרעות הנוירולוגיות מוגדר כהפרעה כרונית, כלומר, הפרעה מתמשכת תמידית או כזו המתאפיינת בהתפרצויות ללא התראה. במקרים כאלו, כאמור, אין דרכי טיפול קונבנציונליות הממגרות את המחלה מהשורש, אך ישנם סוגי טיפול המאטים את קצב התקדמותה.

 

מהן דרכי הטיפול?

דרכי הטיפול בבעיות נוירולוגיות משתנות בהתאם לסוג המחלה. כמו כן, רוב דרכי הטיפול פועלות לדיכוי הסימפטומים ולשמירה על תקינות חיצונית.
כלומר, במחלות שנגרמות כתוצאה ממחסור בדופמין ומשפיעות על תנועות הגוף ותקינות השרירים, כמו פרקינסון, הטיפול מתבצע על ידי תרופות המסייעות בייצור הדופמין ובהקלה על הרעד הבלתי נשלט. במחלות הנגרמות כתוצאה מפגיעה בתפקוד הקוגניטיבי, כגון אלצהיימר ובעיות זיכרון, ניתן לטפל על ידי תרופות המעלות את רמת האצטילכולין, שהינו המוליך העצבי האחראי על ערוצי התקשורת בגוף. במחלות המשפיעות על פעילות השרירים ועלולות לגרום להתנוונותם, ניתן לטפל על ידי פיזיותרפיה המתחזקת את פעילות השרירים ודואגת לתקינותם. במחלות הגורמות לכאבים כלליים, ניתן לטפל על ידי משככי כאבים כללים או נקודתיים בהתאם לצורך.

כאמור, גם הטיפול הנכון, לא בהכרח ירפא את המחלה ולא ימנע ממנה לשוב, אך הטיפול הכרחי לתחזוקה נאותה של הגוף ולהקטנת הסיכויים להתפרצות נוספת של המחלה.
כמו כן, טיפול הולם עשוי לאפשר אורח חיים שגרתי ונורמטיבי גם בזמן ההתמודדות עם ההפרעה הנוירולוגית. ערך מוסף של טיפול נכון, הוא איזון והקטנה של גורמי הסיכון, כמו לחץ דם גבוה, כולסטרול וכדומה.

 

מה אנחנו מציעים במרכז gaya

gaya הוא מרכז טיפולי רב תחומי לכל שכבת גיל. במרכז gaya אנחנו מציעים טיפול רגשי, היכול לעזור לחולה ו/או למשפחתו להתמודד עם הקשיים המלווים התמודדות עם ביות נוירולוגיות.
על מנת להעניק לכם את המענה הטוב ביותר, פועל במרכז gaya צוות מקצועי ברמה גבוהה, הכולל פסיכיאטרים, פסיכולוגים שיקומיים, עובדים סוציאליים, פסיכותרפיסטים ומטפלים נוספים, אשר נכונים לעשות את המיטב למענכם ולמען הבריאות הנפשית שלכם, תוך ליווי אישי, מסור ומקצועי.

 

טיפול פסיכולוגי

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר