cover

פחדים וחרדות אצל מבוגרים

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » פחדים וחרדות אצל מבוגרים

פחדים וחרדות אצל מבוגרים

פחד הוא חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית. כל אחד מאיתנו פוחד – חלקנו מדברים מוחשיים וחלקנו מסיטואציות וחוויות שיכולות לקרות בחיי היום יום שלנו. פחד, כשלעצמו, הוא לא בהכרח רגש רע, אבל אנחנו צריכים להבין מתי הפחדים שלנו הם חלק מאיתנו ומתי הם מתחילים לנהל אותנו.
את המצב הזה אפשר לכנות חרדה, וחרדה היא כבר הפרעה שיכולה לשתק ולפגוע בנו בצורה משמעותית.
אז מה בדיוק ההבדל, מהם הפחדים והפרעות החרדה השכיחים ביותר, וכיצד מטפלים בהם? נעבור על כך בהרחבה.

אין אדם בעולם שלא מרגיש פחד. חלקנו פוחדים מבעלי חיים, מאסונות טבע או מגבהים, בעוד אחרים פוחדים מפרידה מבני ובנות זוג, מוות של אדם קרוב או סיטואציות חברתיות שונות. כל אחד מאיתנו מוגדר, בין השאר, גם על פי הפחדים שלנו, והדבר מהווה חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית ומחיי היום יום שלנו. עם זאת, כולנו מכירים מצבים בהם הפחד מנהל אותנו, ומצבים בהם הוא כבר לא מהווה חוויה חיובית ואנושית כלל. חשוב להכיר את הרגשות שמניעים את הפחדים שלנו ואת הנקודה שבהם הם כבר הופכים לחרדות של ממש. ככל שנכיר את העולם הזה טוב יותר – כך גם נוכל להתנהל בחיי היום יום שלנו בצורה בריאה ומאוזנת יותר. כל זה מתחיל בהבנת ההבדל שבין פחד לחרדה.

 

מהי חרדה?

קשה לשים את האצבע על ההבדל שבין פחדים רגילים לבין הפרעות חרדה, וגם ההבדל התחושתי שבין תחושת הפחד לתחושת החרדה הוא לעתים מטושטש. במקרים רבים, ההבדל המרכזי הוא ברמת ההפרעה של הפחד הזה לתפקוד היום יומי שלנו. אדם שמפחד מגבהים אולי לא ירגיש בנוח כשהוא עולה על מטוס או כשהוא נמצא בטיול בגובה גבוה. לעומתו, אדם עם חרדת טיסות או עם הפרעת חרדה שמתרחשת כאשר הוא נמצא בגובה – במקרים רבים יימנע באופן כללי מכל סיטואציה כזאת, גם במחיר של פגיעה בחיי היום יום ובהנאה שלו. אנשים שסובלים מחרדה נוטים לפתח התנהגות נמנעת, ובהתקפי חרדה גם ממצב בריאותי של ממש, והדבר מהווה אבחנה יעילה בין פחד נקודתי לבין הפרעת חרדה של ממש.

עוד הבדל הוא שבעוד פחדים הם חלק בסיסי באופי שלנו, החרדה היא בדרך כלל גורם מפריע ומשבש. אדם עם חרדה חברתית עשוי להימנע מסיטואציות חברתיות גם אם הוא צמא להן, ואדם עם חרדה מטיפול רפואי עשוי להימנע ממנו גם במצב של פגיעה בבריאות.

בכל מקרה, בכדי להבין בצורה הטובה ביותר את האבחנה בין חרדה לבין פחד, כדאי להכיר בצורה עמוקה יותר את הפרעות החרדה השכיחות באוכלוסייה, וכך לעמוד על ההבדל ביניהן לבין מצב בסיסי של פחד.

הפרעות החרדה השכיחות והפחדים השכיחים בקרב אוכלוסייה בוגרת והטיפול בהן

כשמתייחסים לפחדים וחרדות אצל מבוגרים, כדאי להכיר את ההגדרות הקליניות השכיחות במצבים אלה:

  • פוביות:

פוביה היא הפרעת חרדה שמופעלת ויוצרת את תחושת החרדה סביב פחד ספציפי. אדם עם פוביה מעכבישים (ארכנופוביה) יכול להגיב בצורה קיצונית כאשר הוא רואה עכביש בבית שלו ואפילו לצאת מהבית, ואדם עם חרדה מחללים פתוחים וסיטואציות המוניות (אגרופוביה) יכול לפתח התנהגות נמנעת שבה הוא נשאר בעיקר בביתו. עם זאת, מה שמבחין בין פוביות ספציפיות לבין הפרעות חרדה כוללות הוא הטריגר הספציפי, כשבמצב שבו הטריגר הזה לא נמצא, התפקוד היום-יומי של האדם הסובל מפוביה יהיה בדרך כלל תקין לחלוטין. בפוביות, בפני עצמן, לא תמיד חייבים לטפל בצורה דחופה, ובמקרים רבים אנשים שסובלים מהן יודעים להימנע בצורה יעילה מסיטואציות בהן הם עלולים להיתקל בטריגר הנ"ל. עם זאת, בהחלט יש מצבים בהם פוביות דורשות טיפול – בעיקר כאשר מדובר בפוביות מסיטואציות, מקומות או עצמים בהם אנחנו פוגשים במצב יום-יומי רגיל.

 

  • הפרעת חרדה כוללת:

הפרעת החרדה הכוללת (בשמה הקליני GAD) היא הפרעה בה אדם חווה תחושת מתח וחרדה באופן רציף בחיי היום יום שלו. מצב זה לא בהכרח יתאפיין בהתקפי חרדה אקוטיים או בפחד מדברים ספציפיים. להיפך, תחושת החרדה תתאפיין בכך שהיא מלווה את הסובלים מהפרעת החרדה לאורך רוב שעות היום, ומשפיעה על כל פרט ופרט בחיים השגרתיים.

אנשים שסובלים מהפרעת חרדה כוללת יחוו במקרים רבים ירידה בתפקוד היום יומי, פגיעה במערכות יחסים ובעבודה, התנהגות נמנעת ובמקרים מסוימים אפילו תחושת דיכאון. הפרעת החרדה הכוללת יכולה גם להוביל לכאבים ותחלואה פיזיים – תחושות לחץ בחזה, קוצר נשימה, נימול באצבעות ועוד, וללא גורם פיזיולוגי המסביר באופן ישיר את הסימפטומים האלה.

הפרעת חרדה כוללת צריכה להיות מטופלת באופן מקצועי, בטיפול נפשי, תרופתי או בשילוב ביניהם.

 

  • הפרעת פאניקה:

הפרעת פאניקה היא הפרעה בה האדם חווה התקפי חרדה נקודתיים, לעתים סביב טריגר ספציפי ולעתים ללא הטריגר הספציפי הזה. במהלך התקפי החרדה הללו האדם נמצא במצב לא תפקודי שיכול להיראות אפילו כאובדן שליטה של ממש. התקפי החרדה עצמם מתאפיינים בהזעה, שינוי בהרגלי הדיבור וההתנהגות, "לופ" חזרתי או כפייתי ובמקרים קיצוניים אפילו התנהגות אלימה או מסוכנת לאדם עצמו. הפרעת הפאניקה המוכרת ביותר היא הפרעת החרדה הפוסט טראומטית (PTSD), בה סובלים מהתקפי חרדה סביב חוויה טראומתית קודמת, במקרים רבים (אך לא רק) סביב טריגרים ספציפיים. הפרעות פאניקה יכולות להיות הפרעות שפוגעות בתפקוד היום יומי של אדם באופן משמעותי מאוד. החשש פן יחווה התקף חרדה, יוביל במקרים רבים להתנהגות נמנעת של ממש, שיכולה לגרום לבידוד חברתי וריחוק של הסובל ממנה.

גם כאן, טיפול הוא הכרחי, וגם כאן טיפול הבחירה יהיה שילוב בין טיפול תרופתי וטיפול נפשי.

 

  • OCD:

או הפרעה טורדנית-כפייתית, היא הפרעת חרדה שמאופיינת בתחושה לא רציונלית של חרדה סביב מחשבות טורדניות וסביב התנהגויות כפייתיות. הסובלים מ-OCD יסבלו בראש ובראשונה ממחשבות חזרתיות של חרדה סביב אירועים ספציפיים או מצבים ספציפיים, ואפילו סביב פעולות בסיסיות בחיי היום יום. ההתנהגות הכפייתית המאופיינת במצב זה היא ביטוי של החרדה סביב ביצוע "טקסים" מסוימים – הדוגמה המוכרת ביותר לכך היא צורך טורדני בשטיפת ידיים. התחושה המתוארת במקרים רבים היא תחושה לפיה משהו נורא יקרה אם האדם שסובל מההפרעה לא יבצע פעולה מסוימת באופן ספציפי – החל בשטיפת ידיים ועד נעילת הבית וסגירת הגז. לעיתים, המטופל ידע להגיד רציונלית שהחרדה שלו לא הגיונית ושהוא יודע שהוא כבר ביצע את הפעולה שהיה צריך לבצע, אבל הוא מרגיש שהיא לא בוצעה בצורה "הנכונה" או המדויקת, ולכן תחושת החרדה גורמת לחזרתיות המחשבה או הפעולה.

הטיפול ב-OCD הוא באמצעות טיפול תרופתי נוגד חרדה, ובעיקר בעזרת טיפול נפשי התנהגותי-קוגניטיבי (CBT).

 

מרכז gaya – מרכז רב תחומי המתמחה בטיפול בפחדים וחרדות

אם אתם מרגישים שנדרש לכם מענה מקצועי, אנושי וכולל למצב של חרדה או של פחדים בהם אתם שרויים – מרכז gaya נמצא כאן כדי להעניק לכם את המענה השלם ביותר שתוכלו למצוא בתחום. עם צוות רב תחומי שכולל פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, מטפלי CBT, NLP, ואנשי ונשות רפואה טבעית ועוד , אנחנו יודעים לתת לכל מטופל ומטופלת את המענה הרחב ביותר שמותאם באופן המדויק ביותר לצרכים שלהם. פחדים וחרדות הם חלק מהחיים שלנו, ובשביל להתמודד איתם צריך גם לדעת למי לפנות בכדי לטפל בהן – ומרכז gaya מהווה כתובת אידאלית עבורכם למטרה זו.

פנו אלינו עכשיו לתיאום פגישת ייעוץ ראשונית והתאמת המטפל/ת ושיטת הטיפול עבורכם: 09-8855246

 

פחדים אצל ילדים בני שנתיים

טיפול פסיכולוגי

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר