cover

הפרעות התנהגות הגדרה

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » הפרעות התנהגות הגדרה

הפרעות התנהגות – הגדרה

הפרעות התנהגות הן מצב נפשי שמוכר מאוד בעיקר בתחום החינוך (אך לא רק בו), שמתאר דפוס התנהגות ממושך ועקבי של פגיעה באחרים ושל חריגה מנורמות ההתנהגות המקובלות (ואפילו החוקיות) בסביבה מודרנית. זהו מצב מורכב, שקשור מאוד להפרעות נוספות ולמצבים נפשיים אחרים בתחום הטיפול הנפשי, וחשוב להכיר את ההגדרה שלו בצורה מדויקת. לאחר מכן, ניתן לדבר גם על אפשרויות טיפול ועל המענה שניתן לתת להפרעות התנהגות.

במונח "הפרעות התנהגות" יתכן שפגשתם לראשונה במסגרת חינוכית. כאשר ישנו ילד שנוהג להתפרע, להרביץ, להמרות את פי המורים או ההורים ולפגוע בסביבתו, הוא מוגדר לא פעם כבעל "הפרעת התנהגות" על ידי היועצת או כל גורם מוסמך אחר בבית הספר. אבל מה בעצם אומרת הפרעת התנהגות, מה מאפיין את ההפרעה הזאת, וכיצד ניתן ונכון לטפל בה? בין אם אתם חווים מצב של הפרעת התנהגות בבית שלכם, ובין אם מדובר בילדים ונערים בסביבה של הילדים שלכם – חשוב מאוד לדעת מה המצב הזה אומר ואיך מתמודדים איתו.

 

מהי הפרעת התנהגות?

על פי הגדרת ה-DSM (הספר שמרכז את כלל האבחנות הפסיכיאטריות, ושמקובל על ידי רוב המטפלים בעולם), הפרעת התנהגות (באנגלית: Conduct Disorder) מוגדרת כמצב שנמשך לפחות שנה, ושכולל דפוס קבוע ומתמשך של פגיעה בזכויות אחרים או של הפרת נורמות התנהגות מקובלות לגיל של מי שסובל מהמצב. במרבית המקרים, הפרעת התנהגות תכלול רמה כלשהי של התנהגות אלימה ואי-ציות להורים, למורים ולדמויות סמכות אחרות. ישנם מקרים בהם הפרעת ההתנהגות תתבטא בעיקר באלימות כלפי בעלי חיים או גרימת נזק לרכוש – כביטוי של הרגשות האלימים שאותם מרגיש הילד, שמבין שאינו רשאי להפנות אותם כלפי אנשים וילדים אחרים. זוהי הפרעה שאופיינית בעיקר לגיל הילדות והנעורים, כשאם הסימפטומים הללו מתבטאים בשלב מוקדם או מאוחר יותר – הם כבר נחשבים חלק מהפרעות אחרות, בהן ניגע בהמשך.

 

במה מתאפיינת הפרעת התנהגות?

הפרעת התנהגות מתאפיינת במספר דפוסי התנהגות שחוזרים על עצמם, לאורך תקופה של לפחות שנה. דפוסי ההתנהגות האלה יכולים להיות אלימים – אלימות כלפי ילדים ואנשים אחרים, אלימות כלפי בעלי חיים, ונדליזם או נזק לרכוש. במקרים מסוימים ההתנהגות יכולה להיות לא נורמטיבית בצורות אחרות – מקרים חוזרים של גניבה, שקרים, בריחה מהבית או אי הגעה לבית הספר. ישנם גם מצבים בהם ההתנהגות החוזרת היא בעלת אופי מיני, בין אם של הילד כלפי הסביבה שלו ובין אם בכפייה של התנהגות ומעשים מיניים בילדים אחרים. השורה התחתונה היא שהפרעת התנהגות מתאפיינת באי ציות: אי ציות להורים, למורים, לנורמות חברתיות, לדמויות סמכות. ישנו קשר גם בין הפרעת התנהגות לבין העדר אמפתיה – ואלו בדרך כלל מצבים קשים ואלימים עוד יותר.

 

הפרעות ומצבים קשורים

סימנים דומים לאלה של הפרעת התנהגות, שמופיעים בשלב מוקדם יותר בחיים (ילדות מוקדמת עד אמצע הילדות) יוגדרו בדרך כלל כחלק מהפרעת התנגדות (ODD) ולא הפרעת התנהגות, ויתאפיינו בעיקר בהתנגדות והתרסה כלפי ההורים ולא בהתנהגות אלימה בהכרח. מנגד, אם מדובר במצב של נער או של מבוגר שמפתח תסמינים אלימים באופן משמעותי, ההגדרה בדרך כלל תהיה של הפרעת אישיות אנטי-סוציאלית ולא של הפרעת התנהגות – שכן בשלב הזה מדובר כבר באדם בוגר ואחראי למעשיו שפוגע בסביבתו, ולא בהתרסה כלפי מוסכמות או התנגדות לסמכות. הפרעת אישיות אנטי-סוציאלית תהיה לא פעם התפתחות של הפרעת התנהגות שלא טופלה בצורה טובה בנעורים, במיוחד כאשר הפרעת ההתנהגות היא עם מאפיינים של חוסר אמפתיה.

עוד מצבים שחשוב להזכיר בהקשר של הפרעת התנהגות הם הפרעת קשב (ADHD) ושימוש בחומרים. הפרעת קשב חמורה ובלתי מטופלת יכולה להיות גורם מקדים להופעה של הפרעת התנהגות, כש-25-30% מכלל הבנים ו-50-55% מכלל הבנות עם הפרעת התנהגות מתאפיינים גם בהפרעת קשב. חשוב גם לציין שהפרעת קשב חמורה יכולה גם להידמות להפרעת התנהגות אך בפועל לא להיות כזאת, כשהפגיעה של הילד בסביבתו תהיה לא רצונית ותוצאה של אימפולסיבית והיפראקטיביות ולא של דפוסים אלימים או חוסר אמפתיה. שימוש בסמים, במיוחד בקרב בני נוער, יכול להיות קשור בפני עצמו להתנהגות אלימה – כשבני נוער שסובלים מהפרעת התנהגות נוטים להשתמש יותר בסמים, והתמכרות לסמים היא טריגר להפרעות מסוג זה.

 

אבחנה של הפרעת התנהגות

אבחנת הפרעות התנהגות מתבססת על 2 קבוצות של קריטריונים, שבכל אחת מהן יש תתי-קבוצות וקריטריונים בפני עצמה. ניגע בכך בקצרה:

  • אלימות והפרת נורמות חברתיות, כשהאבחון דורש ביטוי של שלושה מתוך 15 קריטריונים לאורך שנה לפחות:
    • בריונות ואיומים כלפי הסביבה
    • קטטות ואלימות
    • שימוש בנשק קר או חם
    • אכזריות פיזית כלפי אנשים, בעיקר חלשים מהסובל מההפרעה
    • אכזריות ואלימות כלפי בעלי חיים
    • גנבות (בעיקר בולטות ולא מוסתרות, שוד ילדים אחרים ולא גניבה מהמכולת).
    • אלימות מינית
    • פריצה לבתים או מכוניות
    • שקרנות כפייתית
    • גניבה של חפצים בעלי ערך
    • הישארות מחוץ לבית עד שעות לילה מאוחרות בניגוד להנחיות ההורים
    • בריחה מהבית
    • בריחה מבית הספר לפני גיל 13

הופעת ההתנהגויות האלה צריכה לגרום לפגיעה משמעותית בתפקוד החברתי, המשפחתי ו/או בבית הספר של המטופל. המטופל צריך להיות בן פחות מ-18, אחרת האבחנה היא של הפרעה אנטי-סוציאלית (בקריטריונים אחרים).

  • העדר אמפתיה או קהות לב, שמתאפיין גם הוא לאורך שנה לפחות. המאפיינים של התנהגות נעדרת אמפתיה או אכפתיות לנורמות חברתיות הם:
    • חוסר ברגשות כמו אשמה או חרטה כאשר עושים מעשה שנתפס כשלילי בחברה.
    • חוסר עניין ברגשות אחרים, התנהגות קרה ואדישה.
    • חוסר עניין בהופעה חיצונית, וחוסר עניין בנוכחות במקומות בהם הוא אמור להימצא (בית ספר, אירועים משפחתיים וכו').
    • חוסר הבעה של רגשות באופן כללי (בשפה המקצועית: אפקט שטוח).

כיצד מטפלים בהפרעות התנהגות?

הטיפול בהפרעת התנהגות הוא טיפול מורכב ורב-תחומי, אך למרות הקושי מדובר בטיפול חשוב מאוד – ילד או נער שסובל מהפרעות התנהגות צריך טיפול לא רק עבור עצמו, אלא גם עבור החברה שבה הוא חי, ובהעדר טיפול ישנו סיכוי של כ-40% להתפתחות של הפרעה אנטי-סוציאלית בבגרות, וכך יכולה להתפתח התנהגות עבריינית משמעותית. הטיפול עצמו יכלול בדרך כלל שילוב של טיפול נפשי פסיכולוגי, טיפול תרופתי פסיכיאטרי וטיפול סביבתי התערבותי:

  • טיפול נפשי יהיה לרוב טיפול פסיכותרפי שמותאם לגילאי ילדות ונוער. טיפול רלוונטי יכול להיות פסיכולוגי, CBT, NLP ובשיטות אחרות – שכולן יעילות להבנה ולשינוי של דפוסי ההתנהגות האלימים.
  • טיפול תרופתי הוא טיפול שצריך להיעשות בו שימוש בנוסף לטיפול נפשי וסביבתי ולא במקומם. תרופות כמו ליתיום וריספרידון הוכיחו עצמן כיעילות בהרגעת התנהגות אלימה לסובלים מההפרעה – אך לא בטיפול לטווח הארוך, בהעדר טיפול נפשי.
  • טיפול סביבתי בהפרעת התנהגות יהיה כמעט תמיד טיפול משפחתי, שירד לשורש היחסים הפנים-משפחתיים והדפוסים האלימים שנוצרו בעקבותיהם.

 

מרכז gaya – מרכז טיפולי מקצועי לילדים ובוגרים

מרכז gaya הוא מרכז טיפול שמתמחה במתן מענה טיפולי לילדים, לנוער ולמבוגרים גם יחד. הצוות הרב-תחומי שלנו כולל מטפלים מעולמות טיפול שונים: טיפול פסיכולוגי,  טיפול התנהגותי CBT, פסיכותרפיה ועוד. אם אתם או ילדכם חווים הפרעת התנהגות, נוכל להתאים לילד, לכם ולמשפחה את המענה הטיפולי השלם והטוב ביותר – דבר חשוב מאין כמותו במצבים מורכבים כמו הפרעת התנהגות.

לתיאום מפגש הערכה ראשוני צרו קשר עכשיו והתחילו את תהליך השינוי: 09-8855246

הפרעות בתקשורת

 

 

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר