cover

אי שקט נפשי

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » אי שקט נפשי

אי שקט נפשי, הוא מצב שלמעשה נובע מלחץ,  לחץ הוא מצב המוכר למין האנושי מקדמת דנן והוא נזכר במקורות מוקדמים  כמו בהגדה של פסח: " ואת לחצנו – זה הדחק. כמו שנאמר: וגם ראיתי את הלחץ, אשר מצריים לוחצים אותם". ובאמת, מי מאתנו לא חווה בחייו לחץ ואי שקט נפשי? תחושת מצוקה שבאה לידי ביטוי בתחושות רגשיות כמו דאגה או חרדה, וכן נותנת את אותותיה גם בתחושות פיזיות או פיזיולוגיות. לחץ נפשי, דחק בעברית או STRESS באנגלית הינו מושג השייך גם לתחום הפסיכולוגי וגם לתחום הפיזיולוגי ובעיקר מסמן מצב של מצוקה. 

מהו אי שקט נפשי?

אי שקט נפשי הוא כאמור מצב של לחץ נפשי, זוהי הדרך שבה אנו מגיבים לגירויים פיזיים, נפשיים או סביבתיים.
במצב של לחץ נפשי המערכת הגופנית והנפשית יוצאת מאיזון היות ואנו מגיבים לגירוי. הגירוי יכול להיות מציאותי וממשי הגורם לסוג של איום על האדם והגירוי יכול להיות פנימי, מחשבתי, כלומר נמצא במחשבה של האדם. כך או כך מערכת העצבים של האדם  הנמצא בלחץ נפשי לא נשארת אדישה למצב והיא מגיבה על ידי שחרור הורמוני STRESS , כמו למשל אדרנלין וקורטיזול, הורמונים המשתחררים כתגובה למצב חרום. הביטויים הגופניים יכולים להיות: דופק מהיר- במטרה לספק אנרגיה מספקת לשרירים, עליה בלחץ הדם, חידוד חושים שינויים במערכת העיכול ועוד.

מטרת כל אלו היא להכין את הגוף להתמודד עם איום או סכנה, זוהי תגובה הישרדותית על מנת להכין את הגוף לאתגר, בין אם אתגר פיזי ובין אם אתגר פסיכולוגי או רגשי. על כן המקור של המתח במהותו אינו רע הוא משאיר אותנו ערניים ופעילים. יחד עם זאת מתח מתמשך עלול להגביר את הסיכון לתחלואה פיזית או רגשית.

לדאבוננו אי שקט נפשי מוגדר כאחת המגפות השקטות של העולם המודרני. קצב החיים האינטנסיבי, חוסר איזון בין חיי העבודה לחיים הפרטיים, ההישגיות כערך עליון, החיים של רובינו עמוסים מאד ומצופה מאתנו לעשות הרבה מאד בין אם מדובר בקריירה או לימודים, גידול ילדים וניהול משפחה, צמיחה וגדילה חומרית ועוד.

במהלך המאה האחרונה יותר ויותר מייחסים למצבה של נפש האדם כגורם משפיע וישר על מצב פיזי ועל מחלות גופניות. על כן ישנה חשיבות רבה להעניק משקל ראוי לבעיות אלו כיוון שלחץ כרוני או לחץ מתמשך אינו רק פוגם באיכות החיים הנפשית שלנו אלא גם בבריאות הפיזית והנפשית שלנו.

הגורמים לאי שקט נפשי 

ישנם גורמים שונים העלולים לגרום לאי שקט נפשי. הלחץ הנפשי יכול להיגרם ממקור חיצוני כמו  קול נפץ חזק ומפתיע, ממקור פנימי פסיכולוגי כמו חרדה או ממקור פנימי פיזיולוגי כמו כאב או מחלה. חשוב להדגיש כי התגובה ללחץ ותחושת הלחץ הינה סובייקטיבית ואישית. אנשים שונים מגיבים באופן שונה לאירועים דומים ויכול להיות מצבים מסוים יגיב בלחץ נפשי לאירוע מסוים ועל אדם אחר זה לא ישפיע.

מצבים כרוניים כמו תסכול מתמשך בעבודה, תחושת שחיקה, אי שביעות מהחיים, נשואים או זוגיות לא מאושרת רווית משברים או מצוקה כלכלית מתמשכת עלולים ליצור לחץ נפשי קשה וממושך.

גם אירועים משמחים ורצויים יכולים להוות גורם ללחץ נפשי כמו למשל: נישואין, לידה וכדומה. לחץ הינו מצב המאופיין בעומס, קונפליקט, חוסר שליטה או שינוי. 

עומס הוא מצב שבו גירוי מסוים מאופיין בעוצמה גבוהה עד שאין ביכולתנו להסתגל אליו. למשל כאשר יש לבצע יותר מד דברים בפחות מדי זמן, או כשהסטנדרטים הם גבוהים כל כך שאין אפשרות לבצע את העבודה בצורה טובה מספיק.

קונפליקט הוא מצב בו אדם נאלץ לבחור באפשרות אחת מבין שתי אפשרויות או יותר, מכיוון שלכל בחירה יש מחיר כל קונפליקט יוצר לחץ. קונפליקט מתייחס גם להתנגשויות בין רצונות או צרכים פנימיים לדוגמא: תלות מול עצמאות, קירבה מול ריחוק, שיתוף פעולה מול תחרות וכדומה.

חוסר שליטה היא תחושה של הכי אינו שלוט במצב אלא המצב שולט בו ומנהל אותו. תחושת חוסר השליטה יכולה להפוך למצב מאיים ולוחץ.

שינוי, בעיקר שינויים גדולים מדי עשויים להוות גורם לחץ. כל אירוע המהווה שינוי בחייו של אדם, בין אם חיובי ובין אם הוא שלילי עשוי לגרום ללחץ.

ישנם אירועי חיים שגורמים ללחץ נפשי כמעט אצל כל אדם, אלו הם אירועים משני חיים. מחקר של הולמס וריי בחן את ההשפעה של אירועים כאלו, הנחשבים מלחיצים היות והם דורשים מאתנו התמודדות פעילה או "הסתגלות מחדש ". הם יצרו כלי המדרג את מידת ההסתגלות מחדש מ0 ל 100 עבור רשימה של אירועים.

הנה מספר ארעים ודרוג הלחץ שלהם:

מוות של בן או בת זוג – 100

גירושין – 73

מאסר – 63

מחלה או פציעה – 53

סילוק מבית ספר או מהעבודה – 53

נישואים – 50 פיטורים – 47

פרישה – 45

הריון – 40

שינוי במצב הכלכלי – 38

בן או בת העוזבים את הבית – 29

הישג אישי יוצא דופן – 28

שינוי בהרגלי חיים – 24

שינוי במקום מגורים – 20

חופשה – 13

הפרה קלה של החוק – 11

נמצא כי אנשים אשר חוו בשנה האחרונה אירועים מלחיצים וסך הציונים של מידת הלחץ של האירועים הגיע ל 300, אנשים אלו היו בסיכון. למשל אלו אנשים שהיו חשופים יותר לבעיות רפואיות.

"בחן את עצמך" – איך אדע אם אני בסטרס או לחץ נפשי?

לחץ נפשי ומתח יכולים לבוא לידי ביטוי במגוון של דרכים וצורות. חלקן יופיעו בסימפטומים רגשיים ואחרים יסוו את עצמם בצורת בעיות פיזיות.
הנה כמה דרכים לזהות האם אתם סובלים מלחץ נפשי.

  1. איך אתם ישנים בלילה? האם השינה רצופה? האם השינה עמוקה או מוסחת בקלות? האם אתם נרדמים בקלות? האם ישנם חלומות מטרידים? האם אתם קמים עייפים למרות שישנתם לכאורה כל הלילה? 
  2. האם הזיכרון שלכם כבר אינו כמו שהיה? האם שמתם לב שפתאום אתם לא זוכרים איפה הנחתם את המפתחות? או סגרתם את המזגן כשיצאתם מהבית? או אולי הלכתם לעשות דבר מה וכשהגעתם למקום שכחתם מה רציתם לעשות?
  3. האם לאחרונה יש יותר שרירים תפוסים? הצוואר שוב נתפס? הכתפיים נוקשות? הגב כואב? יכול להיות שהדבר קשור גם למצב המזרן שלכם אבל ככול הנראה זה  גם מעיד על המתח שאתם מצויים בו שמצטבר בשרירים.
  4. האם אתם מרגישים שיכולת הריכוז שלכם נפגעה? שאתם צריכים להגיש עבודה ולא מצליחים להתרכז? האם קרה לכם שנסעתם ברכב ליעד מסוים ופספסתם את הפניה הנכונה? או מצאתם את עצמכם נוסעים למקום אחר?
  5. האם לאחרונה אתם מוצאים את עצמכם חושבים מחשבות שליליות על עצמכם? על יכולת התפקוד שלכם? האם אתם מוצאים את עצמכם מוטרדים יתר על המידה ממה שיהיה בעתיד? או לחילופין עסוקים כל הזמן בדברים שקרו בעבר?
  6. האם אתם חולים הרבה לאחרונה? בלים הרבה מכאבי בטן? האם המערכת החיסונית שלכם חלשה? האם אתם פחות זהירים לאחרונה, נופלים או מקבלים מכות יותר מבדרך כלל?
  7. האם שמתם לב לאחרונה שיש שינוי במצב הרוח שלכם? מרגישם בודדים יותר? שאף אחד לא מבין אתכם? נוטים יותר להתפרצויות כעס ועצבנות? האם מצב הרוח שלכם לעיתים מדוכדך?
  8. האם שמתם לה כי לאחרונה אתם נוטים לשינוי התנהגותי כמו אכילה מרובה או לחילופין חוסר תאבון, האם אתם צורכים יותר אלכוהול, סיגריות או סמים כדי להירגע? האם אתם פחות מבלים עם חברים ומעדיפים להיות לבד?

אם עניתם תשובה חיובית על יותר מסעיף אחד, התסמינים הרגשיים הללו יכולים לסמן לכם שאתם מצויים באי שקט ואף בלחץ נפשי.

 

אז מה עושים? איך ניתן להקל או לטפל בלחץ נפשי?

ישנן דרכם רבות שיכולות להקל או לטפל במידת הלחץ הנפשי. 

להפחית לחץ  – ניתן ללמוד שיטות של הרפיה או מדיטציה. לתרגל מחשבות חיוביות או מיינדפולנס.

לאכל בריא יותר – זה אולי יפתיע אתכם אבל ישנם מאכלים שיכולים להחמיר מתח ולחץ נפשי כמו פחמימות פשוטות, קפאין אלכוהול, מזון מעובד וכדומה.

לעשות יותר ספורט – פעילות ספורטיבית הוכחה כמשפרת מצב רוח, עוזרת בהסחת דעת מדאגות, משחררת הורמונים מרגיעים ועוד.

ללכת לטיפול –אתם לא צריכים להתמודד לבד עם מתח ולחץ נפשי. לעיתים אנו זקוקים לעזרה והכוונה של איש מקצוע.

איך מרכז גאיה יכול לעזור לכם עם אי שקט נפשי?

אפשר בעזרת תהליך טיפולי, על ידי איש מקצוע, לעשות שינוי מהותי בחיים ולשנות את התחושה הפנימית ולהגיע לשלוות נפש.

מרכז גאיה הוא מרכז טיפולי רב תחומי אשר משלב תחת קורת גג אחת מגוון של מטפלים מקצועיים בשיטות טיפול שונות.
אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם פסיכיאטר אשר נותן ייעוץ במידת הצורך, ובצוות שלנו פסיכולוגים ועובדים סוציאליים קליניים טיפול פסיכולוגי  , פסיכותרפיסטים, מטפלים התנהגותיים, מטפלים ברפואה משלימה, אנחנו מציעים טיפולי EMDR, טיפולי NLP, מיינדפולנס ועוד טכניקות המסייעות בטיפול בלחץ נפשי.

התחילו את השינוי עכשיו, לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית פנו אלינו  09-8855246

 

 

 

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר