cover

ילד בן 3 בוכה כל הזמן, מה עושים?

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » ילד בן 3 בוכה כל הזמן, מה עושים?

בכי לא מעיד בהכרח על בעיה בהתפתחות של ילד, ואסור לנו להתייחס לבכי כאילו מדובר בדבר מגונה או מסוכן. עם זאת, כמו בכל דפוס אחר של התנהגות, בהחלט ישנו שלב בו בכי יכול להפוך לבעיה. לפיכך, חשוב להכיר את הגורמים האפשריים ואת דרכי הטיפול במצב של בכי בלתי נשלט, בהתאם לגיל בו הילד נמצא. אם בן או בת ה-3 שלכם בוכה באופן בלתי נשלט ולעתים קרובות, אתם מוזמנים להתעמק במאמר שלפניכם, בו ריכזנו עבורכם את כל מה שחשוב לדעת בנושא.

הורות לילדים קטנים היא לא חוויה פשוטה כל כך, ומדובר בתהליך ארוך ומשמעותי שדורש מאתנו להבין לרחשי נפשו של הילד שלנו כמיטב יכולתנו. ככל שהילדים שלנו גדלים, אנחנו מצפים להבין יותר ואנחנו מצפים לתקשורת ברורה יותר סביב הדברים שיכולים להפריע להם או לפגוע בהם. אם כשהם תינוקות בכי הוא כמעט דרך התקשורת היחידה שלהם, הרי שבגיל 3 אנחנו מצפים למנעד רגשי ותקשורתי רחב יותר, ולהתבססות על סוגי תקשורת שאינם בהכרח בכי. אם ילד בן 3 בוכה כל הזמן, הדבר החשוב ביותר הוא לנסות להבין למה הוא בוכה, ומה המנגנון שמפעיל את התגובה השכיחה הזאת יותר מכפי שהיא פועלת אצל רוב בני ובנות ה-3.

 

בכי בפני עצמו לא מהווה בעיה בהכרח

בכי הוא אחד המנגנונים החשובים ביותר של בני האדם מבחינה ביולוגית. מבחינה מדעית, אפשר לחלק את הדמעות שלנו לשני סוגים – דמעות שנוצרות כתוצאה מגירוי של העין ומטרתן בעיקר לנקות אותה, ודמעות שקשורות לתהליך רגשי שאנחנו עוברים, בדרך כלל (אך ממש לא רק) בעקבות תחושות עצב. בכי שכזה הוא ייחודי גם מבחינה ביולוגית ולא רק מבחינה התנהגותית, שכן ניתן לראות בדמעות האלה נוכחות גבוהה של הורמונים שקשורים לתהליך הוויסות הרגשי שלנו. הדבר מוכיח שלבכי יש תפקיד ביולוגי של ממש בוויסות תחושתי ורגשי וכי מדובר בהבעה חשובה של רגש. כך ניתן להבין בקלות שבכי, כשהוא קורה במצבים מתאימים ומגיע כתגובה לגירוי שבעקבותיו הגיוני לבכות, הוא בהחלט לא בעיה. הבעיה מתחילה כשבכי הופך למנגנון העיקרי שלנו, ובילדים הבעיה הזאת יכולה לבלוט במיוחד.

 

כשבכי הופך למנגנון התקשורת העיקרי

בכי יכול להוות מנגנון תקשורת לגיטימי בכל גיל. בכי מאפשר לנו לווסת את הרגשות שלנו כשהם "עולים על גדותיהם" ולפרוק חלק מהתחושות הקשות, תוך שהוא מאותת לסביבה שלנו שאנחנו נמצאים במצב רגיש או עדין. עם זאת, ברור שלא ניתן לתקשר בצורה תקינה כשמנגנון התקשורת העיקרי הוא בכי, ובגיל 3 אנחנו כבר מצפים לראות ילדים שיודעים להביע בצורה בסיסית מה הם צריכים או רוצים. ילד בן 3 שבוכה כל הזמן הוא ילד שקשה יותר לתקשר איתו ולהבין את הצרכים שלו, ושמתקשה לפתח מנגנוני ויסות רגשי שמתאימים יותר לגיל המתפתח שלו. כהורים, האחריות שלנו היא לנסות לסייע לו ולהבין מה עומד בבסיס הבכי שלו.

 

למה הילד בוכה?

יש כמה וכמה סיבות אפשריות למצב של ילד בגיל 3 שבוכה כל הזמן. סיבה אפשרית שאי אפשר לשלול על הסף היא קושי תקשורתי או רגשי, שקשור לשלבים התפתחותיים מוקדמים יותר ו/או לבעיות נוירולוגיות של הילד. עבור מצבים כאלה חשוב מאוד לפנות לאבחון ולטיפול מקצועיים – וניגע בכך בהמשך. עוד אפשרות לבכי בלתי פוסק קשורה יותר דווקא להורות ופחות לילד עצמו, וחשוב לשאול את עצמנו מה התגובה שלנו לילד בעקבות הבכי לעומת התגובה שלנו אליו במצבים אחרים. ילד שסובל (חס וחלילה) ממצב של הזנחה, אולי רגיל לקבל תשומת לב רק כשהוא בוכה ולכן הוא "מפעיל" את המנגנון הזה לעתים קרובות יותר מהרגיל, גם כשהוא בגן. מאידך, יכול להיות גם מצב של ילד שרגיל לקבל כל מה שהוא רוצה כשהוא בוכה, ואז הבכי הוא למעשה שיטה להשגת מטרה ולא בהכרח תגובה רגשית. במצבים כאלה, גם אם אנחנו רוצים בטובתו של הילד כפי שכל הורה רוצה בטובת ילדו, אנחנו צריכים להבין מתי לפעול נגד האינסטינקטים שלנו.

 

חשוב להסתכל על הילד בצורה רחבה ככל הניתן

ילד בגיל צעיר קולט וסופג מידע מהסביבה שלו יותר מבכל שלב אחר בחיים שלו. למעשה, מדובר בתהליך מואץ של למידה, בו הילד מנתח (בצורה לא מודעת ומודעת כאחד) את תגובותינו כהוריו ואת  תגובות הסביבה לפעולות שונות. בכי הוא אחת מהפעולות האלה.

בשביל להבין מדוע ילד בגיל 3 בוכה בלי הפסקה, צריך להסתכל על הילד הזה בצורה רחבה ככל הניתן, ולנתח את הגורמים שמובילים להתנהגות הזאת, גם ברמת הילד עצמו וגם ברמת סביבתו – בבית או במסגרת שבה הוא נמצא. ישנם גם מקרים בהם סיבה חיצונית לילד או למשפחה היא שמובילה לבכי בלתי נשלט – כמו למשל יחס אגרסיבי (ואף מקרים מצערים ונדירים של אלימות) בגן הילדים, וזו אפשרות מדאיגה שאי אפשר לשלול על הסף. רק הסתכלות רחבה שכזו תצליח לעמוד על הסיבה לבכי בצורה מדויקת.

 

מה אפשר לעשות?

אם אתם חושבים שהבכי הרב קשור להתנהלות שלכם כהורים מול הילד, יש כמה וכמה דברים שאפשר לעשות. אם הילד רגיל לקבל מה שהוא רוצה בעקבות בכי, צריך להפוך את הבכי ל"לא משתלם" עבורו – לא בהזנחה של הצרכים שלו אלא בהסבר שיקבל מה שירצה רק כשאתם תקבעו, ולא בזמן שהוא בוכה. אם הילד בוכה בשביל למשוך תשומת לב, צריך להעניק לו את תשומת הלב הזו אבל לא בצורה שבה הוא דורש אותה. בהחלט אפשר לחבק, לדבר ולהרגיע את הילד – אך להבהיר לו שלא תהיה שום סוג אחר של תקשורת עד שיירגע. בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר הוא להבין את הרגש שעומד בבסיס הבכי, ובשביל לעשות את זה בצורה המדויקת ביותר, הדרך היעילה ביותר היא לפנות לטיפול.

 

הפתרון הטוב ביותר במצב בלתי נשלט הוא לפנות לטיפול מקצועי

אם הילד בן ה-3 שלכם בוכה כל הזמן בצורה בלתי נשלטת, ואתם לא מצליחים להבין מה גורם להתנהגות הזאת ועומד בבסיסה, אתם זקוקים לייעוץ מקצועי.
בגיל הזה מומלץ לפנות להדרכת הורים אצל איש מקצוע אשר מתמחה בגיל זה, יש אפשרות גם להתחיל תהליך של טיפול רגשי עם הילד, במידת הצורך.
טיפול בילד בן 3 הוא מן הסתם טיפול עדין שמתבצע רק בידיים של אנשי מקצוע שהוסמכו במיוחד לטיפול בילדים, בין אם ברמה הרגשית ובין אם ברמה ההתנהגותית. מעבר לכך, בהחלט יתכן שהטיפול המספיק הוא הדרכת הורים, או טיפול דיאדי של הורה וילד ביחד, שבו משקיפים על הדינמיקה בין ההורים לילד, ומנסים לשנות את ההתנהגויות שעומדות בבסיס מנגנון הבכי. לכן, אם אתם פונים לאפשרות של טיפול במצב של בכי בלתי נשלט בילד בן 3, הדבר הטוב ביותר שתוכלו לעשות הוא לפנות למרכז טיפולי רב-תחומי שידע להתאים לילד שלכם את הטיפול הנכון ביותר.

 

מרכז gaya – מרכז טיפולי המותאם לילדים ולמבוגרים כאחד

מרכז gaya הוא מרכז טיפולי המרכז תחת קורת גגו את כל סוגי הטיפול שעשויים להידרש עבורכם ועבור ילדיכם. בצוות המקצועי שלנו פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים עם נסיון רב בעבודה עם ילדים בגיל הזה ובהדרכת  הורים. מטפלי הילדים שלנו מוסמכים בעבודה עם ילדים בטיפול רגשי, התנהגותי ואפילו פסיכולוגי. אנו מנתחים כל ילד בצורה מקצועית כדי להבין מהי מסגרת הטיפול הנכונה ביותר עבורו. בין אם מדובר בטיפול רגשי פרטני, הדרכת הורים ובין אם בטיפול דיאדי של הורה וילד יחד– הצוות המקצועי שלנו ידע לספק לכם ולילדכם את הטוב ביותר.

פנו אלינו לתיאום פגישת הערכה ראשונה והתחילו את השינוי עכשיו! 09-8855246

ילד בוכה הרבה

טיפול פסיכולוגי

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר