cover

פוביה ממילים ארוכות

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » פוביה ממילים ארוכות

פוביה ממילים ארוכות

כולנו מכירים סוגים שונים של פחדים וחרדות, חלקם רציונליים יותר וחלקם פחות. אחד מסוגי הפחדים המוכרים פחות, ועם זאת יש לא מעט אנשים שחווים אותו, הוא פוביה ממילים ארוכות. גם אם ברגע הראשון המצב הזה נשמע אולי משעשע או מצחיק – הוא אינו כזה כלל וכלל, והוא עלול לפגוע באופן משמעותי בשגרת יומם של הסובלים ממנו. במאמר זה ננסה להבין מהי בדיוק הפוביה הזאת, ממה היא נגרמת וכיצד היא מתבטאת, ולבסוף נכיר גם גישות טיפוליות שונות לטיפול בה.

ברמת ההגדרה היבשה ביותר, כל תחושה של פוביה היא תחושה לא רציונלית באופן בסיסי. הפוביה עצמה יכולה להיות מפני דברים שיכולים להיות מפחידים אובייקטיבית – גבהים או טיסות, למשל. עם זאת, תחושת הפחד שנגרמת כתוצאה מהגירוי אינה רציונלית בעליל. היא יכולה להוביל להתקף חרדה ובחלוף הזמן גם להתנהגות נמנעת בחיי היום יום, במטרה שלא להתעמת עם מחולל הפחד. לכן, לא נכון יהיה לטעון שישנה פוביה אחת שהיא רציונלית יותר או פחות מאחרת, וכך אנו מתייחסים גם לפוביה ממילים ארוכות. פוביה זו, שבמקרים רבים תלווה אנשים כבר מגיל צעיר מאוד, יכולה לשבש באופן משמעותי מאוד את תפקודם היום יומי, את שגרת לימודיהם, את חייהם המקצועיים, ולהעמיק את הפגיעה החברתית שהם חווים. כעת, נכיר אותה בצורה עמוקה יותר.

 

מה זה בדיוק פוביה ממילים ארוכות?

בתור התחלה, אפשר להבין כי איש המקצוע שהגדיר לראשונה את הפוביה ממילים ארוכות כהגדרה אבחנתית, ככל הנראה היה בעל חוש הומור. הסיבה לכך היא שהמונח המקצועי לפוביה ממילים ארוכות הוא לא פחות מהמילה היפופוטומונסטרוססקוויאפדאליאופוביה. זוהי הגדרה שיש בה רמה מסוימת של הומור, אבל המצב עצמו אינו מצחיק כלל ועיקר, ואף יכול לפגוע באופן משמעותי במי שסובל ממנו. אותם מטופלים יביעו תחושה של חרדה עד כדי הגעה להתקף חרדה של ממש כשהם קוראים, ובמיוחד כשהם צריכים להגות מילים ארוכות ורבות עיצורים והברות.

אנחנו מזהים את הפוביה הזאת, כמו פוביות אחרות, על ידי עמידה בחמישה קריטריונים בסיסיים (ועוד אחד נלווה) – תחושת פחד משמעותית כתוצאה מחשיפה למילה ארוכה או אפילו מציפייה למצב זה, חשיפה למילה ארוכה שיכולה להוביל להתקף חרדה, תחושת פחד חסרת פרופורציות ביחס לכמה שהמילה הארוכה מאיימת במציאות, הימנעות מסיטואציות בהן יכולים להיתקל במילים ארוכות, ומצב כרוני שנמשך חצי שנה לפחות. הקריטריון הנלווה הוא שהפוביה הזאת תוגדר בפני עצמה רק כשהיא מופיעה ללא אבחנה נפשית נוספת, ולא מגיעה על רקע אבחנות אפשריות שיכולות להיות קשורות אליה כמו הפרעת חרדה כללית, OCD או אוטיזם.

 

מה גורם לפוביה ממילים ארוכות?

בעולם הטיפולי ישנן מספר תיאוריות באשר לגורמים להתפתחות של פוביות ספציפיות כמו פוביה ממילים ארוכות. עם זאת, ישנה הסכמה יחסית רחבה לגבי השלב בו מתפתחת הפוביה – שלב מוקדם בחיים, בדרך כלל הינקות או הילדות המוקדמת. בכל מה שקשור לפוביה ממילים ארוכות, אפשר להניח שהשלב בו מתפתחת הפוביה הזאת הוא סביב גילאי הגן המאוחרים או גילאי בית הספר המוקדמים – השלב בו הילד צריך להתחיל לקרוא ולכתוב בכוחות עצמו. חוויה פשוטה ויחסית לא מזיקה, כמו סיטואציה בה הילד צריך לקרוא בפני הכיתה משפט עם מילה ארוכה, כשהוא מסתבך וטועה בהגיית המילה, מה שמוביל ללעג מצד חבריו או נזיפה מצד המורה – היא חוויה שיכולה להוביל ברבות השנים לפוביה של ממש. הדבר נכון במיוחד כאשר מדובר בילדים שסובלים מקשיי למידה שונים כמו דיסלקציה או הפרעות דיבור לא מאובחנות – מה שהופך את ההתמודדות היום יומית עם מילים ארוכות כאלה להתמודדות מעוררת חרדה באופן קבוע.

 

כיצד מתבטאת פוביה ממילים ארוכות?

פוביה ממילים ארוכות תתבטא ברוב המקרים פחות בתחושת חרדה קבועה, אלא יותר בהתנהגות נמנעת. התנהגות זו יכולה לפגוע באופן משמעותי מאוד בתפקוד ואפילו בעתיד וביכולות של מי שסובל ממנה. כאשר אנחנו נמנעים ממילים ארוכות, אנחנו למעשה נמנעים מקריאה, מכתיבה ולמעשה מהלימודים עצמם. כמובן שיש כאן גם סוגיה חינוכית ולא רק נפשית, אבל צריך להבין שילדים או בני נוער שחווים תחושת חרדה ממילים ארוכות, לא יצליחו לתפקד בצורה תקינה לימודית גם אם הם מוקפים בסביבה חינוכית מצוינת. אותה הימנעות היא כמובן בעלת השפעה משמעותית מאוד על ההישגים הלימודיים ולאחר מכן גם על האפשרויות התעסוקתיות והעתידיות של אותם אלה שחווים אותם. מרבית המקצועות בהם לא צריך להתמודד עם מילים ארוכות כלל הם מקצועות פיזיים ולא כאלה שמגיעים מתוך עולם האקדמיה. למרות שאין בכך שום דבר רע אינהרנטית, כדאי שלא למנוע מהילדים ובני הנוער שלנו את ההזדמנויות שלהם בגלל חרדה לא רציונלית שהם מרגישים כתוצאה מחוויית ילדות קשה. לכן, חשוב מאוד לטפל במצב של פוביה ממילים ארוכות – בין אם היא מתבטאת אצל ילדים או בני נוער, ובין אם היא מקבלת ביטוי מאוחר יותר בחיינו כבוגרים.

 

כיצד מטפלים בפוביה ממילים ארוכות?

טיפול בפוביה ממילים ארוכות נשאב מתוך תחום הטיפול הכללי בפוביות. הגישה השלטת בטיפול בפוביות כיום היא הגישה ההתנהגותית-קוגניטיבית, שבאה לידי ביטוי בטיפולי CBT (טיפול קוגניטיבי-התנהגותי). בטיפול זה, שמים פחות דגש על הגורם המקורי והילדותי של הפוביה, ויותר על התפקוד של המטופל בהווה ועל יכולתו לתפקד ולהתמודד עם תחושת הפחד שלו, גם אם לא למנוע אותה באופן מלא.

במסגרת הטיפול תתבצע, במרבית המקרים, פעולה של חשיפה ומניעת תגובה. המטפל יחשוף בפני המטופל את מחולל החרדה (במקרה זה מילים ארוכות), וישתמש בפרקטיקות טיפוליות בכדי למנוע את ההתניה המובילה לתחושת הפחד, ולסגל במקומה התניה בריאה ורגועה יותר. הטיפול הזה, שלמעשה מתיק את ההתניה השלילית שיש למטופל שהיא-היא תחושת הפחד המתבטאת בפוביה, יוצר אצל המטופל הרגלים בריאים בהתמודדות עם מילים ארוכות. את ההרגלים הללו הוא ידע לסגל לעצמו לאחר הטיפול בכוחות עצמו.

גישה טיפולית נוספת היא הגישה הדינמית או הפסיכואנליטית. גישה זו מתייחסת בראש ובראשונה לגורם המקורי והילדותי של הפוביה, במטרה להסיר את ההתניה שנוצרה כתוצאה מטראומת הילדות. בטיפול זה מנסים לרדת לשורש הבעיה ולהבין אילו חוויות, מודחקות או כלה המצויות על פני השטח, הן שגרמו לתחושת החרדה שהמטופל מרגיש. לאחר שמציפים את החוויות האלה ומעבדים אותן בסביבה טיפולית בטוחה, ניתן לגרום לתחושת הפחד להיות משמעותית הרבה פחות ובמקרים מסוימים אפילו לא להתקיים. כתוצאה מכך ניתן להשיג שיפור משמעותי מאוד באיכות החיים של המטופלים.

 

טיפול בפוביות במרכז gaya

מרכז gaya הוא מרכז טיפולי רב תחומי ייחודי מסוגו, אשר משלב פרקטיקות טיפוליות שונות ואנשי מקצוע שונים ברמה הגבוהה ביותר. זאת על מנת לתת למטופלים את המעטפת האיכותית והמקצועית ביותר. אצלנו תוכלו למצוא צוות של פסיכולוגים, עובדים סוציאליים קליניים, מטפלים התנהגותיים CBT , טיפולי NLP, מטפלי גוף ועוד, אשר יבנו עבורכם את תכנית הטיפול המתאימה ביותר לצרכים שלכם. בכל מה שנוגע לטיפול בפוביה ספציפיות כמו פוביה ממילים ארוכות, ההתאמה האישית הזאת לצרכים של המטופל היא חשובה במיוחד. לפיכך, מרכז gaya זוהי הכתובת הטובה ביותר עבורכם לטיפול בפוביה ממילים ארוכות.

פנה/י אלינו לתיאום מפגש ייעוץ ראשוני אחריו נוכל לכוון אותך למטפל ושיטת הטיפול המתאימים ביותר עבורך
התחיל/י עכשיו את תהליך השינוי 09-8855246

 

 

פוביה ממחטים

טיפול פסיכולוגי

 

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר