cover

טיפול בחרדות אצל ילדים

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » טיפול בחרדות אצל ילדים

פחד, חרדה מה ההבדל?

קו דק מפריד בין הפחד ובין החרדה והגבולות ביניהם מטושטשים.
בכדי להבין מהי חרדה, נצטרך להבין קודם מהו הפחד. הפחד הוא תגובה של הגוף לתחושת איום ממשי.
אך חרדה היא תחושה עמוקה מכך. חרדה היא תגובה פסיכולוגית או פיזיולוגית של הגוף המתעוררת בשל תחושת איום בלבד, כלומר, דבר שאינו איום ממשי כלל אלא מחשבה על איום, אמיתי או דמיון, המעורר חרדה. בשונה מפחד, אשר הוא תגובה לאיום ממשי – בו ניתן לפעול באופן של הילחם או ברח, במצב של חרדה קיימת תחושת חוסר אונים מוחלטת מאחר וחרדה מקורה בתחושה בלבד ללא קיום איום אמיתי.

חשוב לדעת כי פחד וחרדה אינם מצבים רעים בעצם היותם, אלו תחושות אינסטינקטיביות של גוף האדם ההכרחיות עבור זיהוי איום ולצורך ההתמודדות אתו.
חרדה הופכת לבעיה כאשר היא חוזרת ונשנית פעם אחר פעם, פוגעת בתפקוד היומיומי ומקורה לא ידוע.

 

חרדה אצל ילדים

בעולמם של המבוגרים, אמנם קיימים התקפי חרדה, אך על פי מחקרים, הסיכויים לחוות התקף חרדה הולכים ופוחתים עם הגיל.
בנוסף, הסיבות להימצאותם של התקפי חרדה אצל מבוגרים, שונות מהימצאותם אצל ילדים.
הבדל נוסף בין סוגי החרדות, הוא שכשהחרדה מופיעה אצל מבוגרים, היא כוללת את אותו המבוגר שלקה בה בלבד.
אך כשילדים חווים חרדה, היא כוללת בתוכה גם את ההורים ואת הסביבה הטבעית שלהם. כלומר, בשעה שהילד חווה התקף חרדה,
הוא יפנה מיד אל החיבוק האוהב והמלטף של הוריו בציפייה לקבלת מענה הולם ותחושת הגנה. כאן, נוצר קונפליקט מורכב בו שני צדדים. הצד האחד, הרי ההורים הם האנשים הקרובים ביותר אל הילד ואלו שיוכלו לסייע לו להתמודד ולהתגבר על התחושות הקשות. אך מצד שני, דווקא הם, הקרובים אליו, יכולים לגרום להחרפת החרדה או אפילו לקבע אותה אצל הילד, על ידי מענה שאינו מקצועי דיו. כאמור, היות ותגובת ההורים והמענה שלהם הוא חלק אינטגרלי מבעיית החרדה אצל ילדים, בכדי להבין את החרדה בצורה טובה יותר, חשוב להבין וללמוד גם את תגובת ההורים להתקפי החרדה אצל ילדיהם.

 

תסמיני החרדה אצל ילדים

תסמיני החרדה אצל ילדים מתחלקים לארבע קבוצות.
החלק הקוגניטיבי, החלק הפיזיולוגי, החלק הרגשי והחלק ההתנהגותי. הופעת הסימפטומים תלויה בסוג ועוצמת החרדה ועל פי רוב ניתן לזהות אותה גם על פי חלק מהם.

החלק הקוגניטיבי: בחלק זה יופיעו תסמינים הקשורים להתפתחותו של הילד וליכולות השכליות שלו, כמו קשיי הבנה, קשיי ריכוז וקשיי זיכרון המתבטאים בציוני הילד למשל.
כמו כן, גם מחשבות טורדניות בהקשר לתחושות שליליות שמקורן בדמיון עלולות להופיע אצל הילד.

החלק הפיזיולוגי: חלק זה משפיע בצורה ישירה על גופו של הילד ומתבטא בתסמינים כמו כאבי ראש, כאבי בטן מתמשכים, בחילות עד כדאי הקאות, דופק מואץ והפרעות שינה חמורות המלוות בסיוטים וחלומות רעים.

החלק הרגשי: החלק הרגשי הוא החלק המרכזי בהופעת החרדה, אשר תסמיניו הם פחד מוגבר, תחושת ייאוש קיצוני, חוסר אונים, דאגות מוגזמות ותחושות שליליות קיצוניות נוספות המתבטאות בהתקפי כעס קיצוניים ותסכול מייאש.

החלק ההתנהגותי: חלק זה, קל יותר לזהות כיוון שהוא מופיע בכל חלקי היום והשגרה. החלק ההתנהגותי יכול לבוא לביטוי על ידי התנתקות חברתית, סירוב ליצירת אינטראקציה חברתית, חוסר רצון לא נורמטיבי ללכת לבית הספר, לפעילויות חברתיות כמו טיולים, חוגים, קייטנות ומפגשים עם חברים לכיתה, חוסר רצון להישאר לבד או לתפקד עצמאית.
חלק נוסף בהתנהגות זו מתבטא בשאלות חוזרות ונשנות על סטטוס ההווה ודאגה לעתיד תוך עיסוק מוגזם בו.

 

הגורמים להופעת חרדה אצל ילדים

כאמור, פחד הוא מנגנון הגנה מבורך ורצוי, הוא זה שנותן לנו את האדרנלין לפעול, לברוח או להילחם. אך חרדה היא מקרה קיצון של פחד, כלומר, כזה המופיע גם ללא איום ממשי. הסיבות להופעת חרדה לא תמיד ידועות אך ישנן כמה סיבות מרכזיות להופעת חרדה, גם הם, משתנות בין ילד לילד.

סיבה ראשונה היא חוויה שלילית מתמשכת אשר גרמה לתסכול, לחוסר ביטחון ולמצב נפשי רעוע. העיסוק החוזר והנשנה בתחושת כאלו, מוביל להופעת חרדה אצל ילדים ולפחדים לא רציונאליים. סיבה נוספת להופעת חרדה היא גנטית, ילדים של אנשים אשר חוו התקפי חרדה, נוטים יותר לחוות התקפי חרדה ואת תסמיניה הפיזיים. בנוסף, אחד הגורמים להתקף חרדה הוא דווקא התקף חרדה. התסמינים הפיזיים של חרדה אשר מחלישים את מערכת ההתמודדות של הילד בשילוב עם הפחד מהתקף חרדה נוסף עלולים לגרום להתקפי חרדה נוספים בשל כך.

חשוב לזכור, שחרדה, במקרים מסוימים, היא חלק מהתפתחות טבעית של הילד. היא הופכת לבעיה, כאמור, כאשר היא מפריעה לתפקוד היומיומי והופכת למצוקה. אך באופן כללי, הסיכויים לחוות התקפי חרדה הולכים ופוחתים עם הגיל, כשמערכת ההתמודדות כבר בוגרת, בשלה ונכונה יותר לחשיבה מושכלת ורציונאלית.

 

איך מתמודדים עם חרדה אצל ילדים?

מידת מעורבותם של ההורים וסוג ההתערבות חשובה מאוד וקריטית ברוב המקרים לתגובת הילד להתקף החרדה. כאמור, טיפול ומענה לא מדויק יכול להחריף את החרדה אצל הילד. לאור זאת, חשוב להבין איך מתמודדים עם חרדה אצל ילדים.

חפשו את החרדה אצלכם: כאמור לעיל, בהרבה מקרים, החרדה היא גנטית. לכן, ראשית בדקו את עצמכם והבינו האם קיימת חרדה דומה אצלכם או האם אתם נכונים להעמיד את הילד להתמודדות מול החרדה מבלי שיזדקק לכם באופן תלותי בסופו של דבר.

סמנו גבולות: ברוב המקרים, הילד ינסה להתאים את הסביבה למצבו הנפשי ובכך להתחמק ממצבים שעלולים לעורר אצלו חרדה. בדקו מהם המקרים בהם הופעת החרדה אצל הילד מגבילה אתכם, כמו יציאה מהבית אחרי שעה מסוימת, והעמידו את הילד במצב מורכב עבורו, עשו זאת באופן הדרגתי כמובן, צאו כהתחלה לרבע שעה עד חצי שעה ונסו לתת לו להתמודד. כך בעצם, יוכל הילד להתמודד עם החרדה ולא להתחמק ממנה. כהמשך, בדקו האם קיימות הגבלות דומות לכאלו המטיל הילד עליכם, אצל אחיו או חבריו. אם אכן קיימות הגבלות כאלו, מנעו מהילד להגביל את סביבתו, כך תאפשרו רווחה לסביבה הקרובה שלו, אחים וחברים, וגם תוכלו לתת לילד להתמודד מול החרדה בצורה מושכלת.

 

דרכי טיפול בחרדה אצל ילדים

כל מטפל רגשי עוסק גם בטיפול בחרדות, כמספר סוגי הטיפולים כך מספר סוגי הטיפול בחרדות,
ישנן שיטות טיפול נקודתיות ואפקטיביות לטיפול בחרדה, שתוצאות הטיפול בהן הוא מהיר יחסית, טיפול בשיטת NLP ודמיון מודרך היא אחת השיטות היותר אפקטיביות בנושא חרדה של ילדים.

סוגי הטיפולים לחרדה אצל ילדים הם אינדיבידואלים ומשתנים בין ילד לילד בהתאם לצורך. הדרכת ההורים ומתן דגש על ההתנהגויות בבית, כמפורט למעלה, היא דרך מוכרת ובדרך כלל משולבת עם כל סוגי הטיפולים.

שיטת טיפול נוספת היא הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. המתמודד עם חרדה על כל מאפייניה, בעבודה משולבת על החלק הקוגניטיבי, הפיזיולוגי, הרגשי וההתנהגותי. תוך מתן דגש על רכישת טכניקות לשליטה במחשבות השליליות על ידי הבנת גודל החרדה והשלכותיה, לצד טכניקות לשליטה בתסמיניה הפיזיולוגיים של החרדה.

נוסף על אלו, קיימים גם טיפולים תרופתיים הניתנים על ידי פסיכיאטר בהתאם לצורך ועל פי אבחון.

 

מה אנחנו מציעים במרכז gaya?

מרכז gaya הוא מרכז טיפולי לכל טווח הגילאים, אנו עוסקים בטיפול בחרדות לכל  הגילאים.

איתנו במרכז gaya פועל צוות מקצועי של פסיכיאטרים, פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים ועובדים סוציאליים, מטפלים בעזרת דמיון מודרך ו NLP, טיפול CBT ועוד
כל המטפלים הנם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה וברמה הגבוהה ביותר, אשר נכונים לעשות את המיטב עבורכם ועבור בריאותו הנפשית של ילדכם.

התהליך הטיפולי כולל פגישה ראשונה עם אחד הפסיכולוגים / פסיכותרפיסטים שלנו, זוהי פגישת הכרות שמטרתה לכוון אתכם.  כאן, נתאים לילדכם את הטיפול המדויק עבורו בשאיפה מתמדת למצוינות. מתוך הנסיון הרב של המרכז, אחד הגורמים להצלחת הטיפול הוא חיבור למטפל הנכון, גם מבחינת שיטת הטיפול וגם מבחינת גישת המטפל אשר תתאים לילד ולמשפחה.

 

פנו אלינו לפרטים נוספים ולתיאום פגישת אינטייק עם אחד המטפלים שלנו

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר