cover

פחד מחושך אצל מבוגרים

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » פחד מחושך אצל מבוגרים

פחד מחושך אצל מבוגרים

הפחד מהחושך הוא רגש טבעי, ובמידה רבה הוא אפילו טבוע בנו כמנגנון הגנה טבעי ובריא שהגן על בני האדם משחר ימיהם. עם זאת, ככל שאנחנו מתבגרים, אנו לומדים להתמודד עם החושך ועם הפחד ממנו בצורה טובה יותר. כאשר אנשים מבוגרים אינם מתמודדים עם הנושא וסובלים מהפרעת חרדה של ממש שנובעת מפחד מחושך, צריך להבין מה גורם לכך ולקבל את הטיפול המתאים.

ניקטופוביה או פחד מפני החושך, היא תופעה המוגדרת כפחד לא רציונלי של אדם (מבוגר או ילד) מפני סביבה חשוכה. לא מדובר בפחד הרגיל שבני אדם, ובעיקר ילדים, יכולים לחוש כשהם נמצאים בחושך, אלא בפוביה של ממש המובילה למצב של פגיעה בתפקוד היומיומי, ויכולה אף לגרום להפרעות שינה, הפרעות במצב הרוח ועוד. עם זאת, השורש של הפחד הזה, בדומה לפוביות רבות אחרות שבני אדם סובלים מהן, הוא דווקא טבעי והגיוני ומהווה חלק מתהליך ההתבגרות הטבעי שלנו . רק כאשר אנחנו לא מצליחים להתבגר עליו ולשלוט עליו דרך מנגנוני הגנה בוגרים, הוא הופך לפוביה של ממש. אז בואו נשפוך אור על הפחד מהחושך.

 

לפחד מהחושך זה לא דבר רע כל כך

בשביל להבין מהו שורשו של הפחד מפני החושך, יש להבין קודם כל דבר או שניים על הביולוגיה שלנו, בני האדם, ובעיקר על מבנה העיניים שלנו. בני האדם הם פעילי יום – כלומר בעלי חיים ששעות הפעילות הטבעיות שלהם הן שעות היום והאור. ניתן להבין זאת בין השאר דרך חקר של מבנה העיניים שלנו – בעין האנושית, בניגוד לעיניים של פעילי לילה, ישנם תאים שתפקידם למיין צבעים בדיוק רב שמתאימים לראיית אור, ופחות תאים שמתאימים לראיית לילה. משום כך, הראייה והתפקוד שלנו בחשיכה הם באופן טבעי נחותים, ולכן עוד משחר ימינו, בני האדם קישרו את החשיכה לסכנה ובעיקר ללא נודע.

אצל ילדים, פחד מפני החושך נחשב לשלב התפתחותי טבעי ולעתים אפילו הכרחי. ליכולת להבין שבעולם ישנם סיכונים (אנושיים, טבעיים או אחרים) ושהחשיכה יכולה לתת להם חסות ולהביא אותם עד למפתן דלתנו, יש חשיבות כי היא גורמת לילד לפתח מנגנוני זהירות ובטיחות. בהקשר זה, הפחד לעתים קרובות אינו מפני החשיכה עצמה אלא מפני מה שהיא יכולה להסתיר – וזהו גם פחד שברוב המקרים חולף כשאנחנו מתבגרים. עם זאת, אצל מבוגרים התמונה מעט שונה, משום שברוב המקרים מדובר במצבים בהם הפחד מפני החושך לא חולף אלא נשאר ומתעצם, וישנה פגיעה תפקודית הולכת וגוברת בשל הפוביה המשתלטת מהחשיכה.

 

לפעמים הפחד הופך להפרעת חרדה של ממש

לפחד זה טבעי, ותגובת פחד היא כזו שכל אחד מאיתנו חש כלפי גירויים שונים, מסוכנים יותר או פחות. הפרעת חרדה היא כבר חיה אחרת לגמרי, ששונה מתחושת פחד רגילה באופן משמעותי. להפרעת חרדה מפני החושך ישנם סימפטומים שונים, חלקם תפקודיים ונפשיים וחלקם פיזיולוגיים, וביניהם ניתן למנות:

  • פגיעה בשגרת השינה
  • פגיעה בשגרת האכילה
  • הזעה משמעותית
  • תחושה של דפיקות לב או קוצר נשימה
  • תחושת חנק
  • תחושת רעד או פראסתזיות ("נמלולים")
  • תחושת אבדון כבד מתקרב.
  • מחשבות חזרתיות על החושך גם בסביבה מוארת.

במצבים בהם סובלים מסימפטומים כאלה (במרבית המקרים לא מכולם יחד אלא מתמונה חלקית שלהם), ישנו חשד סביר לכך שמדובר בפחד מפני החושך שהתפתח לכדי הפרעת חרדה של ממש. זהו מצב שיכול להופיע במקרים רבים בשלב מוקדם של החיים, אך באותה המידה הוא שכיח למדי גם בקרב מבוגרים.

 

לא רק ילדים – פחד מחושך אצל מבוגרים הוא נפוץ מאוד

על אף שפחד מהחושך נתפס כפחד ילדותי למדי על ידי האוכלוסייה הרחבה, וכפי שהבנו הוא אכן חלק בלתי נפרד מהילדות של כמעט כולנו – לא מאוד נדיר למצוא מבוגרים שסובלים גם הם מהפחד הזה, עד כדי התפתחות של פוביה של ממש. כעשרה אחוזים מכלל המבוגרים מדווחים שהם סובלים מרמה כלשהי של פחד מפני החושך, שרבים מהם מדווחים על פגיעה תפקודית בשל הפחד הזה. גם במצבים שבהם אין הפרעת חרדה של ממש, פחד מפני החושך יכול לפגוע בשגרת החיים היומיומית באופן די משמעותי, בעיקר כתוצאה מפגיעה בשינה.

כפי שהוסבר, בני האדם הם פעילי יום מבחינה טבעית, כך שאנשים בוגרים שסובלים מפחד מפני החושך, יעדיפו לעיתים להימנע מסביבה חשוכה אפילו בזמן השינה. שינה בחדר מואר מאופיינת בקיומו של גירוי משמעותי שמפריע לרציפותה, וכך איכות השינה נפגעת, ומטבע הדברים בעקבותיה עלול להיפגע גם התפקוד היומיומי.

בנוסף, אנשים בוגרים שפוחדים מהחושך, מדווחים על הימנעות משינה עד שעות מאוחרות מאוד של הלילה והגעה למצב של תשישות – עוד מצב שאינו בריא או רצוי כלל וכלל, ואשר כדאי מאוד להימנע ממנו. המצב החמור ביותר הוא כמובן התפתחות הפרעת חרדה של ממש מפני החושך – מצב בו האדם חווה פגיעה תפקודית רחבה , שבדרך כלל לא מאפשרת לשמר שגרת חיים תקינה ובריאה סביב החרדה. בכל מצב כזה כדאי מאוד לדעת איך לטפל בצורה נכונה כדי להתגבר על הפחד מהחושך.

 

מה עושים בכדי להתגבר על הפחד מפני החושך?

צריך להבין בצורה עמוקה את ההבדל בין התמודדות עם פחד מחושך אצל מבוגר לבין ההתמודדות  אצל ילד. למרות שמקורו של הפחד הזה הוא במקרים רבים שנות הילדות, בשלב בוגר מדובר כבר בפחד שמתנהג אחרת לחלוטין. ילד פוחד מהחושך בראש ובראשונה כי הוא חושש מהלא נודע, והפחד הזה יכול גם להוביל (בעיקר בקרב ילדים יצירתיים יותר עם עולם דמיוני עשיר יותר) לחשיבה מאגית על מפלצות ומכשפות המסתתרות בחשכת הארון או תחת המיטה. המבוגר, לעומתו, יודע שהפחד מפני החושך לא רציונלי, לפיכך הוא לא נשאב לעולם דמיוני, אלא פשוט חש תחושה עמוקה של חרדה מהחושך עצמו, בלי קשר למה שהחושך מביא איתו.

משום כך, התגברות על פחד מפני החושך אצל מבוגרים לא יכולה להסתמך על השיטות הרציונליות והחינוכיות שהורים רבים נוקטים בהן (בצדק) בכדי לסייע לילדים שלהם להתמודד עם פחד מהחושך. במצב בו מבוגר מרגיש פחד משמעותי או אפילו הפרעת חרדה של ממש מפני החושך, יש צורך בטיפול פסיכולוגי שירד לשורשי הפחד הזה, ומכאן ניתן יהיה להתאים למטופל את המסגרת הטיפולית הנכונה שתסייע לו להתגבר על הבעיה.

 

 

מרכז gaya – מרכז טיפולי רב-תחומי והוליסטי

אצלנו במרכז gaya – מרכז טיפולי רב-תחומי ומקצועי, רואים כל מטופל ומטופלת בראייה הוליסטית, ומתאימים לכל אחד ואחת מסגרת טיפולית אידיאלית, בין אם מדובר בבעיות פשוטות ויומיומיות ובין אם בבעיות נפשיות מורכבות. בהתמודדות עם פחד מפני החושך ניתן להסתייע בצוות הרב תחומי שלנו שעליו נמנים פסיכולוגים, פסיכיאטריות, עובדים סוציאליים ומומחי רפואה משלימה. המטופלים שלנו זוכים לליווי אישי וקרוב, ולבניית מסגרת טיפולית שנכונה ומתאימה לצרכים שלהם ולמצבם. במצב שבו מטופל חווה פחד מפני החושך, נדע להתאים לו דמות טיפולית המתמחה בהתמודדות עם פוביות ופחדים, וכן נדע להתאים טיפול נפשי ובמידת הצורך גם תרופתי להשגת התוצאות הטובות ביותר.

 

פנה/י אלינו לתיאום פגישת ייעוץ ראשונה ולהתחלת השינוי בחייך 🙂   09-8855246

טיפול פסיכולוגי

פחד מחושך אצל ילדים

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר