cover

הפרעת אישיות סכיזואידית

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » הפרעת אישיות סכיזואידית

 

הבדידות היא תופעה קשה בעולם המודרני. במהלך השנים האחרונות מספר האנשים ברחבי העולם שמדווחים על תחושות בדידות הולך ועולה, ויחד איתו גם כמות האנשים שסובלים מדיכאון עקב מחסור בקשרים חברתיים. לרוב, אנשים החיים בבדידות עושים זאת בלית ברירה, בגלל היעדר יכולות חברתיות מסוימות או בגלל מצבים נפשיים שלא מאפשרים להם ליצור קשרים חברתיים. אבל מה בנוגע לאנשים שבוחרים בבדידות, ומעדיפים אותה באופן גורף על פני חברתם של אחרים?

 

מהי הפרעת אישיות סכיזואידית?

הפרעת אישיות סכיוזאידית שייכת לאשכול א' של הפרעות האישיות. הסובלים ממנה מראים חוסר עניין בקשרים חברתיים, ונוטים להתכנס לעולמם הפנימי העשיר. הם נוטים להפגין קור רגשי כלפי אחרים, ולא מעוניינים בהשתתפות במצבים חברתיים, היוצרים אצלם אי נוחות מפני שהם לא מסוגלים ליהנות מהם. הסובלים מהפרעת אישיות סכיזואידית הם בדרך כלל בעלי דמיון מפותח במיוחד וחיים פנימיים עשירים, שאליהם הם בוחרים לסגת כאשר הם מתנתקים מהעולם החיצוני.

על פי הגישה הפסיכואנליטית, הפרעת אישיות סכיזואידית מתאפיינת בשסע – פיצול בין העולם הפנימי והעולם החיצוני. סכיזואידים נוטים להתבודד, מקפידים מאוד על פרטיותם, מתקשים ליצור יחסים אינטימיים ולא מראים עניין ביחסי מין עם אחרים. הם מפגינים ניתוק מהסביבה, קור רגשי כלפי אחרים ואדישות.

אנשים עם הפרעת אישיות סכיזואידית יעדיפו להסתמך כמה שיותר על עצמם, ולא לקבל עזרה מאחרים כל עוד זה אפשרי, על מנת לא להפגין חולשה – מצב שמעורר בהם חרדה. מתוך עצמאות זו, סכיזואידים נוטים להרגיש "עליונים" על אחרים, מאחר והם מרגישים שאין להם צורך באנשים אחרים.

חשוב לשים לב שעל אף הדמיון בשם, הפרעת אישיות סכיזואידית אינה תת-קטגוריה של סכיזופרניה. היא שונה גם מהפרעת אישיות סכיזוטיפלית ומהפרעה סכיזואפקטיבית.

 

כיצד מאבחנים הפרעת אישיות סכיזואידית?

הסובלים מההפרעה מפגינים דפוס נרחב ומתמשך של ניתק מהסביבה, אדישות וחוסר עניין במערכות יחסים חברתיות או אינטימיות. לצד זאת, הם מפגינים בדרך כלל את התסמינים הבאים:

 

  • היעדר רצון לקחת חלק במצבים חברתיים ומערכות יחסים אינטימיות, כולל קשרים משפחתיים.
  • העדפה לפעילויות שאפשר לעשות ביחידות.
  • חוסר עניין ביחסי מין עם אנשים אחרים, לא מתוך היעדר דחף מיני אלא מתוך חוסר רצון לאינטימיות.
  • חוויה של הנאה מפעילויות מעוטות בלבד, או היעדר היכולת לחוות הנאה בכלל.
  • היעדר חברים קרובים, מעבר לבני משפחה מדרגה ראשונה.
  • אדישות לדברי שבח או ביקורת – מתקשים לקבל מחמאות או ביקורת.
  • קושי בהפגנת רגשות, כולל עצב או כעס, והבעת רגשות "שטוחים" לצד קור רגשי וניתוק.

 

כדי לאבחן הפרעת אישיות סכיזואידית, על הפסיכיאטר לוודא כי התסמינים של המטופל או המטופלת הם חלק מדפוס נרחב ורב שנים, שלא ניתן להסביר בדרך אחרת ושלא נובעים ממצב זמני. בין היתר, יש לשלול אפשרויות כמו דיכאון, הפרעות מצב רוח שכוללות תסמינים פסיכוטיים, סכיזופרניה, הפרעות התפתחות או מצבים רפואיים העלולים להתבטא בתסמינים דומים.

השכיחות של הפרעת אישיות סכיזואידית עומדת על אחוז אחד (1%) מהאוכלוסייה הכללית, והיחס המגדרי בקרב המאובחנים נוטה לטובת הגברים, אך לא באופן משמעותי. על פי מקורות אחרים, אחוז הסובלים מההפרעה באוכלוסייה הוא גבוה יותר, ועומד על כ-7.5 אחוזים, כאשר מספר הגברים המאובחנים גבוה פי שתיים ממספר הנשים. על אף שאין קשר בין שתי ההפרעות, הפרעת אישיות סכיזואידית שכיחה מעט יותר במשפחות שבהן יש נטייה לסכיזופרניה.

 

מה גורם להפרעת אישיות סכיזואידית?

ההסבר הפסיכודינמי לצורך מועט ביחסים חברתיים קרובים ולהתפתחות האפשרית של הפרעת אישיות סכיזואידית, מתמקד ביחסים שבין הילד להוריו בשלבים מוקדמים של החיים. כאשר תינוקות מביעים צורך טבעי לקרבה ולחיבה, הם מצפים לקבל אותן מהדמויות המטפלות שלהם. אם במקום זאת הם זוכים ללעג או לתגובה עוינת, הדבר גורם להם לתחושת אימה שאין ביכולתם להתמודד עמה. הפחד של האדם הסכיזואידי נעוץ בחרדה מכיליון, הפחד מאובדן העצמי כתוצאה מקשרים עם אחרים. המקור של הפחד הוא בחוויית הדחייה הראשונית ההיא, שיוצרת את הפיצול בנפש. כתוצאה מהפגיעה, נוצר פיצול בין החלק החיצוני של הנפש, זה שהאדם מציג לאחרים, לבין החלק הפנימי, אותו הוא מדחיק במטרה להגן על עצמו. פחד זה גורם לאדם הסובל מהפרעת אישיות סכיזואידית להתכנס בעצמו, ולהימנע מאינטראקציה חברתית מתוך החשש שמתן אמון באחרים עלול להיות הרסני.

 

הפרעת אישיות סכיזואידית ורגשות

אצל חלק מהסובלים מהפרעת אישיות סכיזואידית, קיים קושי מובנה בחוויה של רגשות כלפי אחרים, והם נוטים לחוש קרירות רגשית כלפי הסובבים אותם. לעומתם, חלק מהסכיזואידים דווקא מסוגלים לחוש מגוון רחב של רגשות בריאים. במקרים אלו, הקושי של הסובלים מההפרעה הוא לא בחוויית הרגש עצמה אלא ביכולת לנהל ולהביע את הרגשות האלו מול הסובבים אותם, למול הפחד העז מפגיעה ומאובדן העצמי.

בניגוד למאובחנים בתסמונת אספרגר, החווים קושי בהבנה של קודים חברתיים וביכולת אמפתיה מוגבלת, לסובלים מהפרעת אישיות סכיזואידית יש הבנה תקינה של קודים חברתיים וגם יכולת האמפתיה שלהם היא תקינה. הם נוטים להיות מסוגרים יותר לעומת אנשים עם תסמונת אספרגר, מאחר שהם מתמודדים עם תחושות אפתיה כלפי אחרים ועם חוסר עניין בקשרים חברתיים.

 

טיפול בהפרעת אישיות סכיזואידית

בגלל הקושי ביצירת קשרים בין-אישיים והיעדר העניין בהם שהוא חלק מההפרעה, אנשים עם הפרעת אישיות סכיזואידית בדרך כלל לא יפנו לטיפול בהפרעת האישיות עצמה. כאשר הם בוחרים לפנות לטיפול, פעמים רבות המטרה שלהם היא לטפל בתסמין נלווה להפרעת האישיות – לדוגמה, דיכאון או אובדנות הנובעים מהבדידות שבה הם חיים, או רצון להתחיל לצאת לדייטים. האתגר העיקרי של האדם הסכיזואידי בטיפול הוא יצירת הקשר עם המטפל – דבר ההכרחי להצלחת הטיפול.

טיפול בהפרעת אישיות סכיזואידית יכול להתקיים במסגרת פרטנית או קבוצתית, הכוללת גם אסטרטגיות חינוכיות. טיפול קבוצתי עלול להיות מאתגר במיוחד עבור אנשים עם הפרעת אישיות מסוג זה. מאידך, יש לו גם יתרונות מובהקים, כגון פיתוח מיומנויות חברתיות לצד פיתוח של תחושת שייכות לקבוצה.

על מנת לטפל בחלק מהתסמינים של ההפרעה, כגון חוסר היכולת לחוות הנאה, נעשה לעתים שימוש בתרופות אנטי-פסיכוטיות.

טיפול פסיכותרפי תומך יכול לסייע לאדם הסובל מהפרעת אישיות סכיזואידית לפתח מיומנויות חברתיות חדות יותר, לצד דרכי התמודדות בריאות. בנוסף, טיפול פסיכולוגי יכול לתרום לשיפור מיומנויות תקשורתיות ולשיפור הערך העצמי.

 

טיפול בהפרעת אישיות סכיזואידית במרכז gaya

במרכז gaya, מרכז טיפולי רב תחומי, אנו מתמחים במתן מענה לקשת רחבה של קשיים נפשיים – ביניהם הפרעת אישיות סכיזואידית. הטיפול במרכז gaya מתאים לכל הגילאים, ומותאם אישית על פי הצרכים והתסמינים הספציפיים של כל מטופל ומטופלת. במרכז פועל צוות מקצועי ומיומן, המנוסה בטיפול במגוון קשיים ובמגוון רחב של אוכלוסיות.

הצוות במרכז gaya כולל פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאלים קליניים ועוד, המציעים טיפולים קבוצתיים ופרטניים. הצוות המקצועי של מרכז gaya שם לנגד עיניו את הרווחה הנפשית שלכם ושל בני משפחתכם בראש סולם העדיפויות, ומתחייב להעניק לכם את הטיפול המסור, האישי והאמפתי ביותר.

פנו אלינו לקבלת ייעוץ ראשוני והתאמת מטפל ושיטת טיפול עבורכם: 09-8855246

 

 

 

 

 

טיפול פסיכולוגי

הפרעת אישיות נרקסיסטית

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר