cover

התקפי בכי אצל תינוקות בלילה

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » התקפי בכי אצל תינוקות בלילה

תינוקות בוכים, פשוט כי זה מה שהם יודעים לעשות. הדרך היחידה או לפחות המרכזית של תינוק לתקשר עם הסביבה שלו ולהביע כל סוג של צורך או אפילו של מצוקה היא באמצעות בכי. עד השלב שבו תינוק הופך לפעוט, ולומד כיצד לתקשר בצורה מעט יותר בוגרת – סביר להניח שקול הבכי שלו הוא קול שההורה יכיר לעומק וישמע לאורך שעות רבות במהלך היום. ומה עושים כשהתינוק סובל מהתקפי בכי בלתי נשלטים בשעות הלילה? מה מוביל למצב הזה ומה התגובה ההורית הנכונה? ננסה להבין.

חיי ההורה הצעיר סובבים ונעים סביב התינוק שלו. תשומת הלב המלאה שלנו, כמו גם רצוננו לטפל בכל בעיה ובכל קושי שעלול להיווצר, מוקדשים באופן מלא ליצור הקטן שהבאנו לעולם, ולצרכים הבסיסיים ביותר שלו. זה יכול להיות אתגר לא פשוט, משום שתינוק לא ממש יכול להביע את הצרכים האלה כמו בן אדם בוגר. למעשה, הדרך היחידה של התינוק לתקשר עם הסביבה שלו היא באמצעות בכי. עם זאת, התקפי בכי אצל תינוקות בלילה הם לא ממש מצב של בכי סטנדרטי של תינוק רעב או עייף, ומדובר במצבים מעט יותר קיצוניים שלא נפתרים בקלות. מה עושים במצבים האלה? חשוב להבין מה גורם להם, וכך לנסות גם להבין כיצד לטפל בהם.

 

בכי התינוק הוא לא בעיה בפני עצמו

בכי של תינוק הוא, כמובן, ממש לא בעיה. למעשה, בכי של תינוק הוא דבר נחוץ, וכפי שכבר הסברנו זו הדרך הכמעט בלעדית של התינוק לתקשר איתנו ולהביע כל סוג של צורך. הורים מנוסים, שמכירים את התינוקות שלהם ואת דפוסי הבכי שלהם לעומק, מצליחים במקרים רבים להבדיל בין סוגים שונים של בכי ומה כל אחד מהם אומר – מהו הבכי שמוקדש לרעב, הבכי שמביע עייפות או הבכי שפשוט דורש תשומת לב מההורים. עם זאת, בכי בהחלט יכול להפוך לקושי עבור ההורים ועבור המשפחה כולה, כאשר התינוק בוכה בלילה ללא מעצורים, ושום דבר לא מצליח לעצור או למנוע את בכיו. זהו המצב שמכונה התקפי בכי ליליים, ובשביל להבין כיצד לטפל בדבר, חשוב להבין קודם כל מה גורם לו.

 

מדוע תינוק בוכה בלילה?

תינוק בוכה בלילה, באופן כללי, מאותן הסיבות שבגינן הוא בוכה במהלך היום או בכל שלב אחר של היממה. תינוק בוכה כי הוא עייף, כי הוא רעב, כי הוא חווה מצוקה פיזית כלשהי או כי הוא חווה צורך נפשי ורגשי כלשהו כמו קרבה או תשומת לב. גם כשהתינוק מתעורר באמצע הלילה בבכי, המצב הסביר ביותר (גם כשהוא כבר ישן לילה רצוף באופן עצמאי), הוא שפשוט מדובר ברעב או בעייפות. עם זאת, בהחלט יתכן שעלינו לשאול את עצמנו למה הילדים שלנו עייפים באופן סדרתי באמצע הלילה ללא יכולת להירדם, או למה הם תמיד רעבים או נמצאים במצוקה אחרת במהלך הלילה. התקפי הבכי הללו נעשים קשים במיוחד כאשר אנחנו לא מצליחים להרגיע את הילדים. הבכי הלילי עצמו אינו חריג או בעייתי, אבל חוסר היכולת לפתור אותו הוא בהחלט עניין לא פשוט.

 

גורמים אפשריים להתקפי בכי ליליים בקרב תינוקות

הגורם השכיח ביותר להתקפי בכי ליליים שלא מצליחים לקבל מענה מההורה הוא פשוט עייפות. תינוק בהחלט עשוי להתעורר במהלך הלילה במצב של עייפות קיצונית, אך ללא יכולת לחזור לישון גם במאמץ משמעותי של ההורה לנדנד אותו "על הידיים" או בעגלה/עריסה. אותה עייפות קיצונית יכולה להיגרם כתוצאה מחוסר שינה במהלך היום, שהופך לעייפות משמעותית בלילה.

עוד גורם שכיח למצב זה הוא תינוק שלא רגיל להירדם בכוחות עצמו במיטתו, ורגיל להירדם אך ורק עם פעולה הורית כלשהי כמו לקיחה על הידיים. כך הוא יתעורר במהלך הלילה במצב של עייפות אבל לא יוכל לחזור לישון בעצמו.

מצבים שכיחים נוספים להתקפי בכי ליליים הם מצבים פיזיים שונים שאופייניים לתינוקות בשלבי התפתחות שונים. שלב גדילת השיניים הוא דוגמה מובהקת לכך. מדובר בשלב שבו אנחנו צריכים להיות מוכנים להתקפי הבכי ולקבל מראש ייעוץ על ההתמודדות הרפואית הנכונה ביותר איתם. גם תופעות שכיחות כמו כאבי בטן וגזים, רגישות עורית מגרדת, או כל מצב אחר ששכיח בקרב תינוקות ופעוטות – יכולות להוביל להתקפי הבכי הליליים.

לבסוף, חשוב לדבר על הגורמים הנפשיים של התקפי בכי ליליים. לרוב, אנחנו לא נוטים לחשוב על התינוקות שלנו כעל בעלי מערכת רגשית ונפשית מתקדמת מספיק בשביל להרגיש מצוקה של ממש, אבל זוהי שגיאה משמעותית. התינוקות שלנו בהחלט כן מרגישים מצוקות נפשיות, והם בעלי עולם נפשי עשיר למדי ביחס למצבם ההתפתחותי המוקדם. ילדים שונים הם בעלי מזג שונה, וילדים פעלתניים עשויים להרגיש מצוקה במהלך שעות הלילה השלוות והשקטות, ולהגיב לכך בהתקפי בכי. בנוסף, תהליכי ההתפתחות של התינוק כוללים שלבים בהם הוא כמעט בהכרח ירגיש תחושות של פחד מפני נטישה והישארות לבד ופחד מפני זרים. תחושות אלה, במהלך הלילה והחלומות שהילד חווה, עשויות להפוך להתקפי בכי שיהיו קשים מאוד לשליטה.

 

תגובות אפשריות להתקפי בכי ליליים

התגובות ההוריות הנכונות והבריאות להתקפי בכי ליליים תלויות מאוד בגורם לאותם התקפי בכי. קודם כל, חשוב לוודא שאין גורם פיזי או מחלה כלשהי הגורמים להתקפים הללו, ובמידה וזה המצב יש לטפל בכך בהתאם להמלצת רופא הילדים.

במידה וזה לא המצב – חשוב לשים לב לשגרת השינה היומית של התינוק, ולהבין האם הוא מביע עייפות קיצונית בשעות שונות ביום, וכך לנסות גם להבין האם הגורם להתקפי הבכי הליליים הוא פשוט עייפות.

במידה והתקפי הבכי קשורים להרגלים של הילד שלא מסוגל להירדם בלי עגלה או בלי להיות על הידיים, חשוב לבצע את תהליך המעבר בין הירדמות בצורות אלה לבין הירדמות במיטה בצורה הדרגתית וזהירה, ובמידת הצורך להתייעץ עם מומחי שינה.

לבסוף, אם כל דבר אחר לא עזר, בהחלט יתכן שיש צורך בטיפול חיצוני ומקצועי, שינסה להבין את הגורם לבעיית הבכי ואת העולם הרגשי של התינוק.

 

לא מצליחים לפתור את הבעיה? אפשר לנסות להתייעץ עם מומחים

אם התינוק שלכם סובל מהתקפי בכי ליליים, וכל ניסיון שלכם לטפל במצב הזה לא מגיע לתוצאות הרצויות ולא מצליח לרדת לשורש הבעיה – אתם זקוקים לסיוע מקצועי כדי להבין מה גורם להתקפי הבכי ובהתאם לכך גם לבנות תכנית טיפול למצב. בהחלט יתכן שהטיפול המתאים יהיה בגדר הדרכת הורים או אפילו טיפול משפחתי, לאחר אבחנה מדויקת של הגורם להתקפי הבכי מבחינה רגשית והתנהגותית אצל התינוק. חשוב לא להזניח את המצבים הללו ולפנות לגורם מקצועי מיומן ואיכותי – כפי שתוכלו למצוא במרכז gaya.
מומלץ גם לפנות לרופא ילדים על מנת לשלול בעיות רפואיות שמציקות לתינוק.

 

מרכז gaya – מרכז טיפולי מינקות ועד בגרות

מרכז gaya הוא מרכז טיפולי נפשי רב-תחומי, עם צוות מגוון הכולל מומחים בפרקטיקות טיפול שונות, מפסיכולוגיה ועד טיפולים משפחתיים והדרכות הורים. לאחר מפגש עם המומחים שלנו, ואבחנה מדויקת של הגורם להתקפי הבכי ולמצוקה אצל התינוק שלכם, נוכל להתאים לכם טיפול אידיאלי למצבכם. כך נצליח יחד להשיב את השגרה הטובה לביתכם ואת תהליכי הגדילה וההתפתחות של התינוק שלכם למסלולם.

פנו אלינו לתיאום מפגש ראשון ותחילת תהליך השינוי: 09-8855246

תרפיה

טיפול פסיכולוגי .

 

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר