cover

פחד לישון לבד מבוגרים

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » פחד לישון לבד מבוגרים

פחד לישון לבד – מה זה אומר וכיצד ניתן לטפל?

גם מי שלא מפחד לישון לבד, לא בהכרח נהנה במיוחד מלישון לבד. עם זאת, פחד מפני שינה לבד הוא לא סתם תחושה של געגוע או של חוסר ביטחון במיטה ריקה, אלא פחד שיכול לפגוע פגיעה של ממש באיכות החיים של מי שסובל או סובלת ממנו. אז מה זה בדיוק פחד לישון לבד, האם הוא אופייני רק לילדים או שהוא קיים גם במבוגרים, ומה ניתן לעשות כדי לטפל בו? במאמר זה ננסה להבין בדיוק מה גורם ומה מוביל לפחד הזה.

בן האדם הוא יצור חברתי. הצורך שלנו להיות בחברה, במסגרת משפחתית ואפילו במסגרת זוגית, הוא צורך טבעי שרוב בני האדם מרגישים, והוא חיוני עבור ההישרדות שלנו וההתפתחות שלנו. כמובן שלא כל בני האדם מרגישים צורך לחיות במסגרת זוגית או משפחתית, ואין שום דבר רע במי שלא מעוניין בכך, אך אין ספק שמדובר בצורך קיומי והישרדותי שלנו כמין. מתוך אותו צורך טבעי שמוכר לנו היטב, אנחנו יכולים להבין את הבסיס של הפחד מפני לישון לבד, ואולי גם של הפחד מפני בדידות באופן כללי.

 

מה זה בדיוק פחד לישון לבד?

בתור התחלה, חשוב לציין שפחד לישון לבד הוא לא פחד שעומד בפני עצמו כפוביה של ממש, אלא שבדרך כלל מדובר בסימפטום שכיח ומרכזי או אפילו בביטוי מרכזי של פוביות אחרות, ושל מצבים נפשיים אחרים. בהתאם לכך, יש לא מעט גורמים ומצבים בסיסיים שהפחד מפני לישון לבד יכול להיות ביטוי שלהם, ולא תמיד שני מקרים שעשויים להיראות אותו הדבר בדיוק ייגרמו מאותם הגורמים בדיוק. פחד לישון לבד יכול להיות, ברמה הבסיסית ביותר ובעיקר בגיל הילדות, פחד מפני החשיכה או פחד מפני הלילה. בשלב מתקדם יותר, בו הצורך החברתי הופך להיות מרכזי ודומיננטי יותר, פחד לישון לבד יכול להיות ביטוי של הפחד מפני בידוד חברתי (מונופוביה או אוטופוביה). לבסוף, כשאנחנו מגיעים למסגרת זוגית קבועה ויציבה, פחד לישון לבד יכול להיות ביטוי של תלות או של ירידה בתחושת ה"עצמי" כחלק ממערכת היחסים.

בכל מצב שהוא, ההתנהגות של פחד מלישון לבד יכולה להיות התנהגות דומה יחסית – קושי בהירדמות במצב של שינה לבד, תחושת חוסר נוחות, מחשבות טורדניות ובמצבים קיצוניים אפילו התקפי חרדה של ממש במהלך הלילה או בשעות הערב שלפני השינה. כעת, נכיר בצורה טובה יותר את ההבדל בין המצבים האלה בילדים ובמבוגרים.

 

אצל ילדים, פחד מלישון לבד הוא חלק בלתי נפרד מההתבגרות

הרוב המוחלט של המקרים שמתוארים בהקשר של פחד לישון לבד נוגע לילדים. למעשה, התפתחות מסוימת של פחד כזה היא ממש חלק בלתי נפרד מתהליך ההתבגרות של הילדים שלנו, וישנם כמה וכמה שלבים בהם הדבר יכול לקרות מסיבות שונות. השלב הראשון בו ילדים מרגישים, ככל הנראה, פחד מלישון לבד, הוא כבר בגיל מספר חודשים, כשהם מפתחים תודעה מוקדמת לגבי ההורים שלהם, וההיפרדות מהם לאורך שעות הלילה יכולה להוביל לתחושת מצוקה. בשלב זה, הפחד הזה יקבל בדרך כלל ביטוי של בכי, בשל חוסר היכולת של תינוקות להתבטא בצורה אחרת. השלב הבא יהיה בדרך כלל קשור להתפתחות העולם הדמיוני של הילד, בעקבותיו יכולים להתפתח גם פחד מהחושך ופחד מלהישאר לבד בחושך. בשלבים האלה נפגוש בילדים שמגיעים למיטת הוריהם בלילה, אך במצבים קיצוניים גם כאן ניתן למצוא התקפי חרדה של ממש.

 

פחד לישון לבד אצל מבוגרים – מה יכול להוביל לכך?

למרות שמדובר בתופעה שמוכרת בעיקר בילדים, פחד לישון לבד מבוגרים הוא בהחלט מצב מוכר בעולם הטיפולי. ישנם כמה גורמים שונים שיכולים להוביל, ביחד או בנפרד, להתפתחות של הפחד הזה. במצב של פחד לישון לבד מבוגרים יהיו בדרך כלל אנשים בעלי תפקוד חברתי תקין, ובמקרים רבים ללא הפרעות חרדה או פוביות משמעותיות אחרות. הביטוי של הפחד מפני השינה לבד יהיה בדרך כלל סימפטום של פחד בסיסי אחר, כשהמקרים הנפוצים ביותר הם של חרדות מפני בדידות או הישארות לבד (מונופוביה או אוטופוביה). בנוסף, יכולים גם להיות מצבים של מערכת יחסית תלותית באופן לא בריא, בהם היעדר אחד הצדדים במערכת יחסים לאורך הלילה מוביל לתחושת חרדה וחוסר אונים של הצד השני שצריך לישון לבד.

החיים הבוגרים שלנו מאופיינים, במידה רבה, ביכולת שלנו לקיים קשרים חברתיים תקינים ובריאים עם הסביבה שלנו, במסגרת המשפחתית ומחוצה לה. היווצרות מצב של חרדה מפני בדידות (מונופוביה) היא מובנת מאוד אם כן, ולמעשה מדובר בתופעה שכיחה מכפי שאולי ניתן לחשוב. במרבית המקרים, ובמיוחד כאשר מי שסובל ממצב זה נמצא במערכת זוגית ומשפחתית, הביטוי של המונופוביה לא בהכרח יהיה פחד מפני לישון לבד, אך בהחלט יתכן שזה יהיה ביטוי עוצמתי מאוד של החרדה הזאת כאשר הסיטואציה המדוברת תתרחש.

 

אילו מצבים של פחד מפני שינה לבד דורשים התערבות טיפולית?

גם כאן, חשוב לעשות את ההפרדה בין פחד מלישון לבד בילדים ובין פחד לישון לבד מבוגרים. באופן כללי, בילדים לרוב לא תהיה סיבה לפנות לטיפול מקצועי עבור הפחד הזה אלא במקרים קיצוניים מאוד. אם הילד סובל מהפרעת חרדה של ממש, עם מאפיינים פיזיולוגיים כמו הזעה, דפיקות לב, תחושת חום או אפילו אובדן הכרה בשל הצורך לישון לבד, וממש לא מסוגל לישון כלל בחדר משל עצמו, זהו מצב קיצוני שאכן דורש טיפול. במרבית המקרים, הילד יתרגל יחסית במהירות לשינה לבד, במיוחד אם מרגילים אותו אליה כבר משלב ינקות.

במבוגרים, ניתן להגיד שכל מצב ממשי של פחד מלישון לבד הוא מצב שככל הנראה דורש טיפול. המשמעות של פחד מלישון לבד במבוגרים יכולה להיות משמעות מרחיקת לכת עבור הבריאות הנפשית, איכות השינה ואפילו איכות מערכות היחסים של מי שסובל ממצב זה. לכן, בכל מצב שבו אתם מרגישים חרדה או תחושת פחד משמעותית כתוצאה ממצב של שינה לבד בבית או במיטה – שווה לפנות למסגרת טיפולית.

 

כיצד ניתן לטפל בפחד הזה?

טיפול בפחד מלישון לבד הוא טיפול שדומה במידה רבה לטיפולים אחרים בהפרעות חרדה ובפוביות. כל מטפל רגשי עוסק בטיפול בחרדות, בדרך כזו או אחרת. טיפול יעיל ביותר בתחום זה הוא טיפול נפשי מסוג CBT – טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. במסגרת טיפול זה, מבצעים ניתוח של הקשרים ההתנהגותיים והקוגניטיביים השונים המובילים לתגובת החרדה, ומנסים להתיר את הקשר בין הגירויים לבין התגובה החרדתית, ולאחר מכן לסגל התנהגויות בריאות יותר בתגובה אליהם. מלבד זאת, ניתן גם לפנות לאפשרות של טיפול תרופתי, בעיקר במצבים של התקפי חרדה בהם יש צורך בתרופה שמאזנת את מצב החרדה הקיצוני. בכל מקרה, חשוב לפנות למרכז טיפולי איכותי בו ידעו לנתח באופן מדויק את הגורם למצב החרדה, ולהתאים את הטיפול האידאלי עבור כל מטופל ומטופלת. כמובן גם טיפול פסיכולוגי הוא טיפול מומלץ, גם מטפלים אשר משלבים עבודת גוף נפש כמו דיקור סיני, פסיכותרפיה גופנית, מיינפולנס ועוד.

 

מחפשים מרכז טיפולי עבור החרדות שלכם? הגעתם למקום הנכון

אם אתם סובלים מפחד משינה לבד, או שהילדים שלכם מתחילים לגלות סימנים של חרדה ממצב זה, אתם זקוקים למרכז טיפולי איכותי. מרכז טיפולי כזה צריך להיות רב-תחומי, ולכלול מומחים מתחומים שונים שיעבדו יחד בשביל למצוא לכם את המעטפת הטיפולית האיכותית והמתאימה ביותר לצרכים שלכם.
במרכז גאיה אנחנו מתמחים בנושא טיפול בחרדות ופוביות, הצוות המקצועי שלנו הוא רב תחומי וכולל פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, מטפלי CBT, מטפלי NLP, דיקור סיני ופרחי באך, עובדים סוציאליים קליניים, תרפיסטים בהבעה ויצירה, מטפלים המשלבים עבודת גוף נפש כמו מיינדפולנס, פסיכותרפיה גופנית ועוד.

 

פחד להשתגע

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר