cover

היפראקטיביות אצל תינוקות

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » היפראקטיביות אצל תינוקות

היפראקטיביות אצל תינוקות

ילדים היפראקטיביים יכולים להיות דבר מתיש. בשנים האחרונות, לאותה היפראקטיביות שמוכרת לנו כל כך כבר נתנו שם שרובנו מכירים היטב – ADHD. עם זאת, את ההגדרה הזאת לרוב מתחילים לתת לילדים כשהם כבר מגיעים לגיל בית הספר, והורים רבים שואלים את עצמם האם הילד שלהם מביע היפראקטיביות או הפרעת קשב מוקדמת כבר בשלבי הינקות. אז איך בדיוק נראית היפראקטיביות אצל תינוקות, איזה דגלים אדומים צריך להכיר, וממה לא צריך לחשוש? התשובות שחיפשתם ממש כאן.

כשאנחנו אומרים על אדם או על ילד שהוא היפראקטיבי, למה אנחנו בכלל מתכוונים? לרוב, אנשים מתכוונים בכך לתאר תזזיתיות, חוסר שקט, צורך תמידי לזוז או לדבר והתנהגות שיכולה, במצבים מסוימים, להיחשב אפילו למטרד. עם זאת, ככל שהתקדמנו והתפתחנו כחברה והתחלנו להבין טוב יותר את עולם בריאות הנפש ואת הדרך שבה המוח שלנו עובד, הבנו גם שלא כל היפראקטיביות דומה לחברתה, ושברוב המקרים ההיפראקטיביות היא רק סימפטום אחד מתוך הפרעה רחבה וגדולה יותר שידועה בתור הפרעת קשב וריכוז – ADHD. עם זאת, גם אבחנת ה-ADHD היא לא פשוטה בכלל ומדובר בנושא שנמצא בדיון ציבורי רחב, ואחד התחומים העדינים ביותר בהקשר זה הוא כל מה שנוגע לתינוקות.

 

מיהו התינוק ההיפראקטיבי?

אם מחשבה על ילד היפראקטיבי גוררת בדרך כלל תמונה של ילד קטן ופעלתן שרץ ממקום למקום בעודו צועק ו"משתולל", אצל תינוקות התמונה היא קצת מורכבת יותר. תינוק לא מסוגל לרוץ ממקום למקום בכוחות עצמו, וגם לא ממש מסוגל לדבר בשרשרת או להביע התנהגויות "היפראקטיביות" אחרות. עם זאת, לא מעט הורים לתינוקות בשלבי התפתחות שונים מרגישים שהתינוקות פעילים באופן מוגבר, בוכים ומשתוללים יותר, משתמשים יותר בגפיים ובנענוע ראש, ומהשלב בו הם מסוגלים לכך גם זוחלים והולכים בצורה תזזיתית ולא שקטה. הדבר קורה, לא פעם, כשמשווים תינוקות שאינם ילדים ראשונים לאחים רגועים יותר או פשוט לתינוקות אחרים בסביבה. עם זאת, החשש של הורים רבים שהתינוקות שלהם מביעים סימנים מוקדמים להפרעת קשב וריכוז הוא בהחלט משמעותי, ולכן חשוב להבין מה הפירוש של היפראקטיביות אצל תינוקות והאם היא יכולה להוות באמת סממן ל-ADHD.

 

האם תינוקות יכולים לסבול מ-ADHD?

התשובה לשאלה הזאת, בצורה פשוטה, היא לא. בהחלט יתכן שהתינוקות יגדלו להיות ילדים ואנשים שיתמודדו עם הפרעת קשב וריכוז, אבל ישנה הסכמה שהגיל המוקדם ביותר שבו אפשר לראות התנהגויות ADHD אמיתיות ולאבחן על בסיסן הפרעה שכזו הוא גיל גן הילדים.

חשוב להבין שתסמיני הליבה שמאפשרים לאבחן הפרעת קשב וריכוז קשורים לקשב של האדם, לאוטומטיות של הפעולות שלו, לפיזור דעת או ליכולת שלו למקד פעולות ומחשבה, לתנודתיות בתפקוד, לאימפולסיביות וכן, גם להיפראקטיביות. מתוך כלל התפקודים הללו, חלק קטן מאוד בכלל יכול להיות מובע על ידי תינוקות, שכן לא ניתן לבחון בצורה טובה את הקשב של תינוק או לבחון את היכולת שלו לבצע מספר משימות במקביל. פעלתנות יתר, או לצורך העניין אפילו אי-שקט פסיכו-מוטורי שהתינוק מביע, יהיו בדרך כלל סימנים למצבים אחרים לגמרי מ-ADHD, ואין מתאם גבוה במיוחד בין תינוקות פעלתניים במיוחד לבין מבוגרים או ילדים שמאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז בסופו של דבר.

 

לא כל התנהגות פעלתנית היא היפראקטיביות

כאמור, תינוקות פעלתניים מאוד יכולים להיות כאלה פשוט משום שזה האופי שלהם. התנהגות פעלתנית מאוד אצל תינוקות ללא ספק יכולה להיות מעייפת להורים או למטפלות, אבל בדיוק כפי שיש אנשים בוגרים פעלתניים מאוד שאינם בהכרח היפראקטיביים, כך הדבר יכול להיות גם בקרב תינוקות. במילים פשוטות, מה שאפשר להסביר פשוט באמצעות אופי לא חייבים להסביר באמצעות טיפול. מצבים של אי-שקט פסיכומוטורי, שבהם לא רק שהתינוק פעלתן מאוד אלא שהוא גם נראה בחוסר נוחות ובמצב של חוסר שקט, הם מצבים שבדרך כלל לא מעידים על היפראקטיביות אלא על מצוקה אחרת. יכול להיות שהתינוק חולה, יכול להיות שמשהו בלבוש מפריע לו, יכול להיות שהחיתול מלא ויכול להיות שצומחת שן – כל מי שחווה הורות בוודאי יודע להגיד עד כמה רבות הסיבות יכולות להיות לילד לא שקט.

 

אילו דגלים אדומים בכל זאת צריך להכיר?

סימנים מקדימים אמינים יותר של מצבי ADHD בקרב תינוקות או ילדים צעירים מאוד קשורים פחות לרמת הפעלתנות וההיפראקטיביות שלהם, ויותר ליכולת שלהם לווסת תחושות ויצרים. תינוקות וילדים שמתקשים, למשל, לחלוק במשחק או להמתין בסבלנות לתורם לשחק – הם תינוקות שהמתאם לאבחנה מאוחרת יותר שלהם עם ADHD הוא קצת יותר גבוה. גם כאן, יש ילדים חסרי סבלנות או פשוט ילדים שצריך ללמד לחלוק ולתת משלהם לאחרים, אבל התנהגויות כאלה שחוזרות על עצמן ושלא רואים בהן שיפור יכולות להעיד על בעיה עתידית. דגלים אדומים אחרים יכולים להיות קשורים להתנהגות אלימה של ממש, אך גם כאן חשוב לזכור שתינוקות לא ממש מבינים מה היא אלימות ורק בקרב ילדים בגיל קצת יותר מבוגר, שמגיבים באלימות שחוזרת על עצמה לצורך לדחות סיפוקים או לא לקבל את מה שהם רוצים, אפשר לאבחן בצורה אמינה יותר הפרעת קשב וריכוז.

חשוב לזכור תמיד גם שאי-שקט פסיכו-מוטורי אצל הילד יכול להיות סימן לבעיה אורגנית, ובכל מצב של אי-שקט בלתי נשלט ומתמשך שמלווה בסימפטומים נוספים יתכן שיש צורך לפנות לרופא הילדים.

 

הורות אחראית וטובה מסייעת לילדים להתפתח בצורה תקינה

אם אתם דואגים מכך שהתינוקות שלכם פעילים מדי ומתחילים להראות סימנים של היפראקטיביות, אתם ככל הנראה יכולים לנשום עמוק ולהירגע. אם אתם עדיין לא רגועים ואתם רוצים לקבל חוות דעת של איש מקצוע, בהחלט ניתן למצוא אנשי מקצוע טיפוליים שמתמחים בגיל הרך ויכולים לחוות את דעתם על ההתנהגות של התינוק ו/או המצוקות שהוא מרגיש.

ככל שהילדים גדלים, כך הקשב שלנו להתנהגות שלהם צריך לגדול בהתאם, וסביב גיל שלוש ניתן להתחיל לראות סימנים מוקדמים של התנהגות היפראקטיבית אמיתית. ילדים בגיל הזה, שכבר אמורים להיות מסוגלים לחכות בסבלנות, לשבת בשקט, לדחות סיפוקים שלהם ועוד – יכולים להתחיל להתנהג בצורה תזזיתית ואימפולסיבית באופן מובהק בשלב המוקדם הזה.

במצבים אלה, חשוב מאוד לפנות כבר בסימנים הראשונים לאופציה של טיפול. יש לזכור שכל מחקר שנעשה בנושא הראה שפנייה לטיפול בשלב מוקדם בילדים עם הפרעות קשב וריכוז מאפשרת להם להתגבר על ההפרעות האלה בצורה טובה, ושאפילו ההתפתחות המוחית מתקדמת בצורה תקינה ובריאה יותר ככל שהטיפול מתקבל בשלב מוקדם יותר, בין אם מדובר בטיפול תרופתי ובין אם בטיפול התפתחותי והתנהגותי.

 

 

מרכז gaya – מענה טיפולי לבעיות קשב והיפראקטיביות

טיפול בבעיות קשב והיפראקטיביות הוא חלק בלתי נפרד מהעולם הטיפולי המודרני. בהתאם לכך, ניתן למצוא עבור המטרות האלה מענה ברמה הגבוהה ביותר במסגרת מרכז gaya. מרכזנו מספק מעטפת טיפולית רחבה עבור מטופלים בקשת גילאים רחבה מאוד, עם התמחות בטיפול בילדים ונוער, טיפולי CBT, NLP, פסיכותרפיה, רפואה משלימה, טיפולים משפחתיים ועוד.

אם אתם, כהורים אחראיים, רוצים לתת לילדים שלכם את המעטפת האיכותית ביותר מרגע האבחנה ועד סיום הטיפול – כל מה שעליכם לעשות הוא לפנות למרכז gaya.
נצאם לכם מפגש הערכה ראשוני שבעקבותיו נוכל להמליץ לכם על ההמשך, האם המצב נורמטיבי ומותאם לגיל? האם נדרשת התערבות טיפולית וייעוץ? הדרכת הורים הנה אפקטיבית ביותר בגיל הרך ולרב מספיקות מס פגישות בודדות כדי לשנות לגמרי את המצב בבית.

התחילו את השינוי עכשיו: פנו אלינו לתיאום מפגש הערכה ראשוני 09-8855246

טיפול פסיכולוגי

היפראקטיביות אצל ילדים

 

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר