cover

מה זה נוירוטי

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » מה זה נוירוטי

מה זה נוירוטי?

 על פי ההגדרה המילונית, נוירוטי / נוירוטית / נוירוזה היא הפרעה נפשית אשר אינה פוגמת בחשיבה רציונלית,
נוירוזה היא חוסר איזון נפשי אשר פוגע בתפקוד בחיי היום יום וכן באיכות החיים.
האדם אשר סובל מאישיות נוירוטית הוא עדיין מתפקד בחיי היום יום שלו ואף חושב בצורה רציונלית וכן מודע לסימפטומים הנוירוטיים שלו. אנשים בעלי אישיות נוירוטית מאחר ומודעים לכך גם פונים לטיפול. אין בנוירוזה ניתוק מהמציאות, בניגוד לפסיכוזה או אישיות פסיכוטית, שאז האדם מאבד את בוחן המציאות התקין שלו ומתקשה בתפקוד תקין ביום יום.

כשאנחנו משתמשים במילה נוירוטי, הכוונה היא לאדם שיש לו אישיות נוירוטית.

מה זה אומר אישיות נוירוטית?

אדם נוירוטי, או אדם בעל אישיות נוירוטית, הוא אדם אשר חווה קשיים בחיי היום יום שלו.
הקשיים יכולים להיות מאד מגוונים מאחר והמילה נוירוזה מאגדת בתוכה כמעט את כל ההפרעות הנפשיות הקיימות. הקשיים עלולים להיות רמת חרדה גבוהה, אי שקט פנימי, חוסר שביעות רצון עצמי וחוסר שביעות רצון כלפי הסביבה שלי, מידה מסוימת של דיכאון, יכול להיות אובססיביות, חוסר יציבות רגשית ועוד.

אדם בעל אישיות נוירוטית, הוא אדם שמתפקד ברמה רגשית, שכלית קוגניטיבית והתנהגותית אך חווה קשיים אשר מפריעים להתנהלות החיים שלו.

למה אדם הוא נוירוטי?

על פי רב הסיבה בקרב מבוגרים בעלי אישיות נוירוטית, היא נסיבות החיים של ה אדם, חוויות טראומטיות שחווה בילדות, קונפליקטים קשים שנמצא בהם בחייו, עומס ולחץ נפשי גדול, חוויות קשות כמו של אובדן, גירושין, לחץ גדול של עבודה או לימודים, לחץ כלכלי, כל אלה כאשר הם מתמשכים על פני זמן, עלולים להוביל לסימפטומים של נוירוזה.

ישנן גם סיבות פיזיות שעלולות להוביל להתפתחות של אישיות נוירוטית אצל אדם, דוגמת מחלות זיהומיות ופתולוגיה במערכת העצבים.
לעיתים הפרעות נוירוטיות יתפתחו גם ללא כל סיבה נראית לעין ונראה שהינן מולדות. עלולה להיות רגישות מולדת שהיא למעשה נטייה לפתח אישיות נוירוטית.

כאשר שלושת הגורמים מתקיימים, נטייה מולדת, השפעות סביבתיות ולחץ נפשי מתמשך, כשכולם משתלבים ביחד יש סיכוי גבוהה שתתפתח אצל האדם אישיות נוירוטית.

איך אדע אם אני נוירוטי?

ראשית חשוב לציין שאבחון של אישיות נוירוטית יכול להתבצע רק על ידי איש מקצוע, פסיכיאטר או פסיכולוג קליני. במידה ואת/ה מזהה את עצמך בסימפטומים ומרגיש/ה שהתופעות שאתה חווה מפריעות לך בחיי היום יום, אנחנו ממליצים מאד להגיע לאיש מקצוע ולהתחיל תהליך טיפולי. לטיפול בנוירוזות יש תוצאות מעולות, ניתן לשנות מן הקצה אל הקצה את איכות החיים עד כדי החלמה מלאה. אין סיבה להמשיך ולחיות עם הסבל.

סימנים או סימפטומים של אישיות נוירוטית

באופן כללי אפשר לחלק את הסימנים לנוירוטיות לשתי קבוצות, גופניים ונפשיים.

סימנים נפשיים
חוסר אמון בעצמך, חוסר החלטיות, חרדה ודאגנות יתר, חוסר מוטיבציה, הערכה עצמית נמוכה או הערכת יתר, מצוקה רגשית בלי סיבה נראית לעין, קשיי תקשורת, פוביות (פחדים), לחץ נפשי, מצבי רוח משתנים ו/או קיצוניים, עצבנות יתר, חוסר עקביות, דאגנות יתר לבריאות (היפוכונדריה)

סימנים גופניים –

עייפות כרונית ומתמדת, הפרעות בשינה (קשיי הירדמות / התעוררויות רבות בלילה), כאבים ולחצים בחזה, כאבי ראש נשנים, הזעה מוגברת, דפיקות לב, רעד בגפיים, לחץ דם נמוך או קפיצות בלחץ דם, כאבים שאינם מוסברים רפואית, קושי בוויסות חושי (רגישות יתר לקול חזק, רגישות לאור בהיר, או לטמפרטורות קיצוניות), הפרעות שיווי משקל, בעיות עיכול וכאבי בטן.

 

סוגי נוירוזות

למעשה כל ההפרעות הנפשיות, למעט פסיכוזות, הן סוגים של נוירוזות.
נוירוזה דיכאונית, נוירוזה אובססיבית, נוירוזה היסטרית, נוירוזה היפוכונדרית וכו.
גם חרדה היא סוג של נוירוזה (מה זה חרדה)

טיפול בנוירוזה

קודם כל נציין כי טיפול באישיות נוירוטית צריך להתבצע על ידי מטפל מומחה ומקצועי.
יש דרכים רבות ושיטות טיפול רבות ושונות של טיפול באדם נוירוטי וישנן תיאוריות טיפוליות רבות וגישות שונות.
טיפול תרופתי פסיכיאטרי הוא מומלץ במקרים אשר בהם התופעות אשר המטופל חווה הן חמורות וכן במידה וטיפול פסיכותרפיה או טיפול פסיכולוגי ממושך אינו נראה שמצליח, במקרה כזה יש להתייעץ עם פסיכיאטר לגבי טיפול תרופתי מתאים ולהשתמש בתרופות הרגעה, נוגדי דיכאון ועוד.

במקרים רבים טיפול פסיכותרפיה, גם ללא ליווי תרופתי יצליח לסייע למטופל ואף לפתור את הקושי עד להחלמה מלאה.
טיפול פסיכותרפיה, או טיפול בשיחה, יכלול התבוננות מעמיקה והבנה של הגורמים להפרעה הנוירוטית ותוך כדי התהליך הטיפולי, המטרה היא לשנות את השקפת עולמו של המטופל על חייו. בטיפול התנהגותי קוגניטיבי CBT, המטפל משתמש בטכניקה של שחזור מצבים בהם המטופל חווה חרדה – בשיחה, כאשר בתנאים הבטוחים של הקליניקה מתאפשרת למטופל הערכה מחדש של מציאות חייו ושל הסיטואציה שמעוררת את החרדה.

גישות טיפוליות אחרות כוללות שימוש בטכניקות של הרפיה והירגעות, רפואה משלימה, דיקור סיני, טיפול בהבעה ויצירה, טיפולים דרך מיינדפולנס, NLP ודמיון מודרך ועוד.

האם אפשר להימנע מראש מנוירוזה?

כאמור גורם מאד מרכזי בנוירוזה הוא הלחץ והמתח הנפשיים בו שרוי האדם.

מניעת מצבים בחיים שמייצרים לחץ נפשי גדול, כמו סכסוכים משפחתיים, מקום עבודה מלחיץ,
אימוץ אורח חיים רגוע יותר, שינוי הרגלים ואימוץ הרגלים בריאים כמו תזונה נכונה, ספורט באופן קבוע, הקדשת זמן לתרבות פנאי וזמן לתחביבים, טיולים, זמן לעצמך, יכולים למנוע התדרדרות של הסימפטומים.
גם טיפול רגשי קבוע מסייע בשמירה על איזון נפשי ושמירה על פרופורציות וחיוביות.

לפעמים אם לאדם יש נטייה מולדת לאישיות נוירוטית, אנשים במשפחה הקרובה סובלים מנוירוזה, אז קשה יותר להמנע מכך וכן חשוב ללכת להיעזר באיש מקצוע על מנת לשפר את איכות החיים.

 

איך אדע אם ללכת לטיפול?

אם את/ה חווה קשיים בחיי היום יום שלך, אם יש לך התנהגויות כמו אובססיה, אימפולסיביות, הימנעות והתנהגויות אלה מפריעות לך בחיים שלך ומונעות ממך להשיג את המטרות שלך, אם את/ה חווה תחושות של דיכאון, חרדה, דאגנות יתר, מחשבות טורדניות, על בסיס קבוע ויום יומי,

כדאי לך מאד להיעזר באיש טיפול, תהליך טיפולי משנה חיים, באמצעות טיפול מתאים ניתן לא רק לראות שיפור משמעותי אלא אף להחלים באופן מלא.

 

איך לבחור את המטפל המתאים לי?

יש מגוון מאד רחב ושונה של טיפול בסימפטומים של אישיות נוירוטית, והשאלה איך אדע באיזה מטפל ובאיזה שיטת טיפול לבחור היא לגמרי במקומה.

במרכז גאיה אנחנו מציעים תהליך טיפולי שבו מתקיימת שיחה ראשונית עם אחד המטפלים שלנו, שמטרתה להכיר אותך, את הרקע שלך, תחומי העניין שלך ולשמוע מהם הקשיים שהנך חווה ומתמודד איתם, ובעקבות השיחה נוכל לכוון אותך למטפל ושיטת הטיפול המתאימים לך ביותר.

איך נוכל לעזור לך במרכז גאיה להתגבר על אישות נוירוטית וחרדות?

מרכז גאיה הוא מרכז טיפולי רב תחומי אשר משלב תחת קורת גג אחת מגוון של מטפלים מקצועיים בשיטות טיפול שונות. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם פסיכיאטר אשר נותן ייעוץ במידת הצורך, ובצוות שלנו פסיכולוגים קליניים, פסיכותרפיסטים, מטפלים התנהגותיים CBT, מטפלים ברפואה משלימה, אנחנו מציעים טיפולי EMDR טיפולי NLP ועוד.

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית פנו אלינו עכשיו 09-8855246

 

 

 

 

 

 


פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר