cover

מה זה פחד

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » מה זה פחד

מה זה פחד

פחד הינו רגש הישרדותי וטבעי המופיע כתחושה רגשית ופיזיולוגית אצל בני האדם ובעלי החיים. לפחד תפקיד מרכזי בהישרדותו של האדם או בעל החיים,
והוא משמש כאמצעי להרחקתו מהסכנה הנשקפת לחייו. בנוסף הפחד מהווה גורם המונע כניסה מלכתחילה למצבים מסוכנים. עם זאת פחד יכול להגביל את תפקודו של האדם,
ואת מרחב העשייה והפעילות שלו.

במאמר זה נתאר מה זה פחד, איך הוא בא לידי ביטוי, מהי מטרתו ומתי הפחד עשוי להפוך מרגש מועיל וטבעי לדבר הפוגע בתפקודו של האדם וכמובן מה ניתן לעשות כשזה קורה.

ההיבטים של הפחד

לפחד יש בסיס פיזיולוגי והוא בא לידי ביטוי בתחושות גופניות שונות כגון: דפיקות לב מהירות וחזקות, לחץ דם מוגבר, דופק מהיר, אישונים מורחבים וכדומה.
התחושות הגופניות הללו נגרמות כתוצאה מהפרשה של אדרנלין, שהוא סוג של הורמון, העוזר לגוף להיות ערוך ומוכן מול גורם מאיים או סכנה.

לפחד אלמנט הישרדותי בכך שהמטרה של הפחד היא לשמור אותנו ערניים ודרוכים לסכנה, כך שבעת הצורך נוכל להגיב מול האיום ולשרוד אותו.
ישנן שלוש תגובות אופייניות: מלחמה, בריחה או קיפאון – באנגלית הם נקראים שלושת ה Fה: FIGHT, FLIGHT & FREEZ.
מנגנון הפחד נועד להציל אותנו ועל כן פחד הינו אחד הרגשות החשובים ביותר ומי שאין לו פחד לא ישרוד כי לא ישמור על עצמו.

מכאן שפחד הינו רגש הקיים בכולנו, מבוגרים וילדים, ולכל גיל הפחדים שאנו מתמודדים איתם קשורים למשימות ההתפתחותיות המתאימות לשלב ההתפתחותי שבו אנו נמצאים.

פחדים התפתחותיים על פי גיל:

עד גיל שבעה חודשים – בהלה מרעשים

מגיל 7 חודשים – רתיעה מזרים

גיל שנתיים – פחד מחושך ומבעלי חיים

גילאי 3-5 – פחד ממפלצות, מכשפות.

גילאי 6 ומעלה –  פחד של ילדים בלילה, מחלומות רעים. בגילאים אלו מתחילים הפחדים להיות מציאותיים יותר מבעבר למשל פחד ממות, דאגה בריאות ההורים, פחדים הקשורים ליחסים חברתיים, פחד מכישלון, חרדת בחינות ועוד ועוד.

אצל ילדים פחד יכול לבוא לידי ביטוי בתלונות על תחושות או כאבים גופניים כגון כאב בטן, בחילה או הפרעות בשינה.

איך ניתן לסייע לילד שחווה פחד?

ליצור בבית אוירה תומכת ולעודד את הילד לדבר על פחדיו. להימנע מלגנות את הילד בשל פחדיו.
להימנע מלחשוף את הילד למידע אשר אינו מותאם ליכולת העיבוד שלו כגון אכזבה  של ההורה בשל הפסדים כספיים.
על ההורה לגדל את הילד לעצמאות ולהוות עבורו מודל להתמודדות סבירה.

כדאי להימנע מלומר להם "אין ממה לפחד", מה שכדאי לעשות זה להנחות את הילד, ללמד אותו מתי המצב מסוכן ומתי לא, ואיך להתמודד עם המצב. מאד חשוב לתת לגיטימציה לפחד ולזכור שפחד הוא מנגנון טבעי הפועל במערכת התראה בפני סכנה.

לצד זאת חשוב לשים לב מתי הפחד הוא בעוצמה גבוהה מדי דבר המעורר תחושת מצוקה גבוהה ופוגע בתפקוד של הילד. המחשבה שטוב שהילד יחווה פחד כדי שזה ילמד אותו ויחשל אותו אינה נכונה מכיוון שמצוקה בעוצמה גדולה מדי אינה מחשלת אותנו אלא היא מחלישה אותנו. מחקרים מראים שהשנים הראשונות לחיים הן זמן בו מתחזקת תחושת הבטחון של הילד וככול שהילד יחווה את העולם כמקום בטוח, כך יש פחות סיכוי שיפתח אישיות חרדתית.

חשוב לזכור שהילדים שלנו מסתכלים עלינו, המבוגרים האחראים, כמודל לחיקוי ולמידה, והצורה שבה ההורה יפרש את המציאות תשפיע על האופן שבו הילד ילמד לפרש אותה. אם הילד רואה שההורה נשאר רגוע, או מגיב באופן מווסת הוא לומד איך להתמודד עם פחד. ההורה הוא המקור לביטחון של הילד.

מה זה פחד, מהי חרדה  ומה ההבדל בין השניים?

כאמור הפחד הוא חלק בלתי נפרד מחיינו כבני אדם הוא חיוני ולשוב ותפקידו לעזור לנו להישמר ולדאוג לעצמינו. לעומת זאת החרדה מגבילה אותנו, מחלישה את היכולת שלנו לתפקד ולשמור על עצמינו. מכיוון שהתחושה הפנימית בפחד ובחרדה היא זהה, התסמינים הגופניים הם דומים, בשני המקרים ישנן תגובות פזיולוגיות כמו הזעה, דופק מהיר, לחץ בחזה, שינוי בראיה וכדומה, ניתן בקלות להתבלבל בין חרדה לבין פחד- אך פחדים וחרדות הם שני דברים שונים לגמרי.

פחד מופיע אל מול איום שקיים בפועל כרגע, למשל כשמכונית מתקרבת אליך במהירות או נסיעה ברכבת הרים, בקרים כאלו  ברור לנו מדוע הגוף שלנו נערך לבריחה ולמה אנו חשים דופק מואץ, זיעה קרה ואולי כאבי בטן. אך ברגע שהסכנה חולפת תחושת הפחד גם היא נרגעת, הסימפטומים הפיזיולוגיים הרגשיים והקוגניטיביים ייפסקו, והנפש תחזור לשגרה עד הפעם הבאה שתפגוש בסכנה.

חרדה היא מצב תמידי של פחד פנימי שאינו תלוי סיטואציה או סכנה ממשית, תחושת פחד שמתקבעת בנפש בעוצמות גבוהות ללא תלות באירוע או בהיגיון, והיא מפעילה את מנגנוני ההגנה במפתיע בדמות התקף חרדה. החרדה היא פחד מפני בעיה כללית יותר ובלתי מוחשית, ולכן גם כזאת שאין לנו דרך ברורה להתמודד איתה. החרדה תוקפת אותנו בשלושה מימדים:

המימד הפיזיולוגי – הגוף מתכונן לעימות ומפעיל מנגנון הגנה המכונה 'מלחמה או בריחה' (Fight and Flight באנגלית) וגורם לסימפטומים זיעה קרה, דופק מואץ, יובש בגרון ועוד

המימד ההתנהגותי – בראש ובראשונה הימנעות מהמצב מעורר החרדה (כמו דיבור מול קהל) אבל גם התנהגויות אחרות כמו אילו אשר מקלות עלינו כשאנחנו נאלצים בעל כורחנו לדבר מול קהל. למשל, תזוזה מצד לצד, כחכוך בגרון.

המימד הנפשי – מחשבות מעוררות חרדה בסגנון של "מה קורה לי? האם אני משתגע?", עצבנות, לחץ וכד'

אצל כל אחד מימד אחר הוא הדומיננטי. אצל חלק החרדה באה לידי ביטוי יותר מחשבתית ואצל האחר הוא מיד נמנע ומתחמק מדיבור מול קהל ולכן המימד ההתנהגותי הוא הדומיננטי יותר.

מתי יש לפנות לעזרה?

חרדה אצל ילדים היא נושא מורכב שרק איש מקצוע יכול לאבחנו בצורה מדוייקת. גם אם הילד סובל מפחדים אין זה אומר כי הוא סובל מהפרעת חרדה. אם הילד מתקשה להיפרד מהוריו וללכת למסגרת לימודית, אם הוא מעדיף להסתגר בביתו ואינו מגיב טוב למבקרים, או שהוא רדוף פחדים לא מציאותיים שמונעים ממנו לישון ולתפקד ביום המחרת, רצוי לפנות לאבחון לקבלת טיפול.

גם כמבוגרים הפרעת חרדה, היא מצב בו החרדה מפריעה למהלך החיים התקינים: אם אני מוטרד ממחשבות מדאיגות באופן תמידי, אם אני מתקשה להירדם בלילה או לישון שינה רצופה במשך תקופה, אם אני סובל מסימפטומים פיזיים כמו כאבי בטן, בחילות, הקאות חוזרות, אם אני נמנע מלעשות או להיות במצבים המעוררים תחושות פחד וחרדה כדאי לפנות לאיש מקצוע ולהתייעץ.

איך מטפלים?

יש טיפול בפחד מוגזם ובחרדה. באמצעות טיפול מקצועי ניתן לסייע למרבית האנשים שסובלים מפחד מוגזם וחרדה. המהירות שבה עוזר הטיפול משתנה מאדם לאדם. ישנם אנשים שיגיבו לטיפול לאחר שבועות ספורים, ואילו אחרים יזדקקו לשנה ואף ליותר מכך. לעיתים הטיפול מורכב, כיוון שפעמים רבות אנשים סובלים מכמה הפרעות חרדה בעת ובעונה אחת או שנוסף על החרדה הם סובלים גם מבעיות נפשיות נוספות כמו דיכאון. מטרת הטיפול נועדה לזהות את הרגש שמלווה את החרדה שלרב אינו מודע, להבין כיצד המטען הרגשי המפריע בהווה קשור לעבר או לחוויות שעברנו, לקבל כלים לשלוט ולנטרל את הפחד והחרדה המציפים אותנו בטכניקות שונות כגון: cbt, מיינדפולנס, טכניקות הרגעה כגון דמיון מודרך ו EMDR , טיפול פסיכולוגי ועוד.

 איך נוכל לעזור לך במרכז גאיה להתגבר על פחדים וחרדות?

מרכז גאיה הוא מרכז טיפולי רב תחומי אשר משלב תחת קורת גג אחת מגוון של מטפלים מקצועיים בשיטות טיפול שונות. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם פסיכיאטר אשר נותן ייעוץ במידת הצורך, ובצוות שלנו פסיכולוגים ועובדים סוציאליים קליניים, פסיכותרפיסטים, מטפלים התנהגותיים, מטפלים ברפואה משלימה, מטפלים המומחים לטיפול בילדים, הדרכות הורים, אנחנו מציעים טיפולי EMDR טיפולי NLP ועוד.

 

אפשר לעשות שינוי ולהתגבר על פחד וחרדה, צרו איתנו קשר עכשיו לפרטים נוספים ותיאום שיחה ראשונה: 09-8855246

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר