cover

התנהגות ילדים בגיל הרך

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » התנהגות ילדים בגיל הרך

הגיל הרך מוגדר כשנים הראשונות לחייו של הילד, מהלידה ועד הכניסה למסגרות חינוך חובה –
כלומר, עד גיל 5. מדובר בשנים קריטיות להתפתחות הילד, ויש להן השפעה גדולה
על בניית האישיות, רכישת כלים ורמת משכל.  במהלך שנים אלו, הילד הופך מתינוק שרק נולד,
לאדם קטן, נפרד מהוריו, בעל אישיות עצמאית ויכולת לבצע פעולות בכוחות עצמו.
על תקופה משמעותית זו בחיי כל אחד ואחת מאיתנו נדון בכתבה הבאה.

 

הגיל הרך – הכל קורה בו

הגיל הרך יכול להיות מבלבל עבור ההורים, במיוחד הורים שזהו ילדם הראשון. השנים שבהן הילד מתחיל להבין שהוא ישות נפרדת מהוריו ולעצב את האישיות שלו (בדרך כלל החל מגיל שנתיים בערך), נתפס לעיתים כ"גיל התבגרות קטן". השינויים שהילד חווה בגיל הזה יכולים להביא שלל של התנהגויות לא מוכרות, שעלולות לעורר חשש אצל ההורים ולאתגר את תפיסות החינוך שלהם. על מנת לזהות מתי הילד מתנהג בצורה נורמלית לגילו ומתי הוא שרוי במצוקה הדורשת טיפול, כדאי לדעת מה היא התנהגות נורמלית המאפיינת את השלב ההתפתחותי, ואילו התנהגויות נחשבות לתמרורי אזהרה. תמיד ניתן ולפעמים גם מומלץ, להתייעץ עם איש מקצוע אשר מומחה לגיל הרך

 

שלבי הגיל הרך 

מלידה עד גיל חצי שנה:

בשבועות הראשונים של חייו, התינוק בעיקר קולט גירויים מהעולם ולומד להביע את עצמו באמצעות בכי. המערכות הפיזיולוגית שלו מבשילות, והוא מסתגל לחיים מחוץ לרחם. במהלך חצי השנה הראשונה לחיים, תינוקות לומדים לחייך באופן רצוני ולהפיק הברות. בשלב זה אין בהם פחד מזרים, אך הם מסוגלים להבדיל בין הוריהם לבין אנשים שאינם מוכרים להם.

מגיל חצי שנה עד גיל שנה:

בשלב זה, ילדים חווים התפתחות פיזית ומוטורית משמעותית. זוהי התקופה בה צומחות להם השיניים הראשונות, דבר שלעתים עלול להתבטא בכאבים ובחום. תינוקות שצומחות להם שיניים ילעסו חפצים, יזילו ריר, ויהיו מועדים יותר לדלקות חניכיים. בתקופה זו תינוקות מתחילים לחשוש מזרים, והם מגיבים לנוכחות של אנשים לא מוכרים בפחד ובבכי.

זוהי גם התקופה בה התינוק מתחיל לזחול, ולאחר מכן גם לעמוד וללכת תוך שימוש ברהיטים ובחפצים מסביבו לתמיכה. החל מגיל שבעה חודשים תינוקות יחלו להפיק צלילים מורכבים יותר, כמו גו-גו-גו, מה-מה-מה וכו'. לאחר מכן, הם יתחילו להרכיב משפטים המשלבים הברות שונות, ולקראת גיל שנה יאמרו את המילים הראשונות שלהם.

שנתיים עד שלוש:

כשהפעוטות מגיעים לגיל שנתיים, הידוע גם בכינוי "גיל שנתיים הנורא", הם כבר מרגישים שהם יכולים לעשות הכול לבד. ילדים בגיל הזה נוטים להתפרצויות זעם, לומדים להגיד את המילה "לא" ומשתמשים בה בכל הזדמנות, וכן מתמרדים כלפי דמויות הסמכות הסובבות אותם, בין אם מדובר בהורים או בגננות. בגילאי שנתיים עד שלוש אוצר המילים מתרחב, והילדים כבר מסוגלים להביע את עצמם כמעט כמו מבוגרים. הם מתחילים לבנות את עולמם הפנימי ולהביע אותו באמצעות משחקי דמיון.

הגיל הזה הוא גם השלב המתאים לגמול את הפעוטות מחיתולים, מאחר והם מתחילים להיות מודעים לצרכים שלהם ויכולים להודיע כשהם צריכים ללכת לשירותים.

שלוש עד ארבע:

בתקופה זו הילדים מביעים סקרנות רבה. זה בדיוק הזמן שבו השאלה "למה" לא מפסיקה להישמע ברחבי הבית, וזה טבעי – זוהי דרכם ללמוד עוד על העולם המקיף אותם. ילדים בשלב הזה הם עצמאיים, יכולים להתלבש לבד וללכת לשירותים לבד. הם יכולים ללכת ולרוץ, לרדת במדרגות ולקפוץ. הם מתחילים לפתח קשרים עם בני גילם, ומסוגלים להבין כי ליום יש סדר מסוים.

בשלב זה, גם אם הילד כבר גמול, עדיין ייתכנו "פספוסים", בעיקר במיטה.

ארבע עד חמש:

בשלב זה הילדים מתחילים לגבש זהות מינית ומגדרית. הם מזדהים עם ההורה מאותו המין, ובגן ממלאים את יומם משחקים בנושא "משפחה". התעניינות באיברי מין ("תראה לי את שלך ואראה לך את שלי") ובגוף היא נפוצה בשלב זה, וכך גם ההתעניינות בשאלה כיצד באים ילדים לעולם.

בגיל זה יש ביטוי חזק לנושא החברתי, והילדים משחקים ביחד במשחקי דמיון וממציאים סיפורים ומשחקים חדשים.

 

איזו התנהגות עלולה להצביע על בעיה רגשית?  

ראשית, חשוב להדגיש כי בעיות רגשיות בגיל הרך אינן נפוצות במיוחד. עם זאת, כשהן קיימות עלולה להיות להן השפעה גדולה על התפתחות הילד, והן יכולות לגרור השלכות חמורות. לכן, חשוב לדעת אילו התנהגויות נחשבות לחריגות, וכיצד לטפל בהן. לעתים קרובות התנהגויות אלו חולפות בזכות תשומת לב הורית ויחס נכון. במקרה שהבעיה חוזרת על עצמה ומסרבת להיעלם, כדאי לפנות לייעוץ של איש מקצוע – בין אם מדובר בליווי והנחייה של ההורה או בטיפול רגשי עבור הילד.

אלו הן כמה התנהגויות שכדאי לשים לב אליהן:

התפרצויות זעם:

התפרצויות זעם הן נפוצות יחסית בגילאי שנתיים עד ארבע: אין כמעט ילד שלא יצא לו להישכב על הרצפה ברגע של תסכול, לבכות ולצרוח. התנהגות זו מאפיינת ילדים אינטליגנטיים, שרמת ההתפתחות השכלית שלהם גבוהה יותר מרמת ההתפתחות הרגשית. הם מתקשים לגשר על הפער הזה, ולא יודעים להתמודד עם תסכול.

במקרים של התפרצויות זעם, כדאי להפגין קור רוח ואמפתיה, ולדבר אל הילד בטון שקט ויציב. אפשר לחבק אותו או לקחת אותו לחדר שקט. לאחר שההתפרצות שככה כדאי לשוחח עם הילד על דרכים להתמודד עם תסכול. בזמנים שבין ההתפרצויות, כדאי לנצל מצבים שיש בהם פוטנציאל לתסכול כדי לאמן את הילד להתמודד. רצוי להכין את הילדים מראש למצבים שבהם תידרש המתנה כמו עמידה בתור, או למצבים בהם ייאלץ להתפשר, ולחשוב ביחד על דרכים להתמודד עם התסכול. חשוב להימנע משוחד בצורה של ממתקים או מתנות, כדי שההתפרצות לא תהפוך לדפוס התנהגות.

אגרסיה:

ילדים לומדים לבטא את עצמם גם באמצעות תוקפנות. מדובר ביסוד נרכש שמיועד ככלי להגנה עצמית או על מנת להשיג דברים שלא ניתן להשיג בדרך אחרת. התנהגות תוקפנית היא נורמלית במצבים מסוימים, אך היא מתחילה להיות מדאיגה כאשר אין מאחוריה מטרה מלבד עוינות, או כשהיא מתפרצת מבלי שתהיה לכך סיבה הגיונית. פעמים רבות, ילדים משחזרים דפוסים אגרסיביים שלמדו בבית. במקרים בהם נצפית התנהגות כמתואר, רצוי לפנות לייעוץ מקצועי בדמות הדרכת הורים, על מנת ללמוד כיצד לייצר מסגרת ביתית שלא תאפשר התנהגות אלימה.

דיכאון ילדות:

ילדים החווים דיכאון יביעו אותו בצורה שונה ממבוגרים. הם נוטים להיות היפר-אקטיביים, עצבניים, ולסבול מקשיים בריכוז ומבעיות שינה. בנוסף, הם מתקשים לחוות הנאה, ופעילויות שהם אהבו בעבר לא גורמות להם להגיב בצורה חיובית. לעתים הם יתפרצו בבכי או בזעם מבלי שיש לכך סיבה ברורה לעין.

במצבים כאלה חשוב קודם כל לבדוק האם הילד חווה התעללות, או שהוא מרגיש מקופח ומוזנח. דיכאון עלול להיווצר גם כתגובה לאירוע טראומתי, למשל מוות של אדם קרוב. חשוב להפגין אמפתיה כלפי הילד, להעניק לו יחס חם ולתמוך בו. כדאי מאוד להיעזר באיש מקצוע, שיסייע לילד לעבד את הרגשות ולהתמודד איתם.

 

בנוסף לדוגמאות אלו, כדאי לשים לב לשינויים קיצוניים בהתנהגות (למשל ילד דברן שלפתע החל להסתגר בתוך עצמו), לקשיים חברתיים בגן ולחרדות מתמשכות.

 

מה אנחנו מציעים במרכז gaya?

מרכז gaya הוא מרכז טיפולי רב תחומי, הנותן מענה רגשי לטווח רחב של גילאים. אנחנו מציעים טיפול לבעיות תקשורת, קשיים רגשיים ובעיות ריכוז, כמו גם לקשיים חברתיים ולבעיות התנהגות בגיל הרך. במרכז פועל צוות מקצועי הכולל פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, תרפיסטים בהבעה ויצירה ועוד, שמציעים טיפול מקצועי, אישי ומסור. הכול נעשה במלוא הרגישות למטפלים ולהוריהם, בגישה תומכת ואמפתית ובאוריינטציה מותאמת לגיל הילדים. יש לנו ניסיון רב שנים בטיפול בילדים בגיל הרך וכן בהדרכות הורים לגיל זה.
אפשר לעשות שינוי, לא צריך להמשיך לסבול… ולפעמים פגישה אחת או שתיים של הדרכת הורים יכוליה לעשות שינוי מן הקצה אל הקצה.

אז פנו אלינו עכשיו לתיאום פגישת ייעוץ ראשונה והתחילו בתהליך השינוי 🙂

התנהגות ילדים

טיפול פסיכולוגי

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר