cover

איך לשלוט בכעס ובעצבים

מרכז גאיה » פסיכולוגיה » איך לשלוט בכעס ובעצבים

 

כעס, התקפי זעם והשוני ביניהם

כולנו חשים כעס לפעמים – אם בגלל שסבלנו מיחס לא הוגן או לא נעים מאדם אחר, בגלל מצב פוליטי, כי הילדים מקשים עלינו, או לפעמים פשוט מתוך עייפות או רעב. הכעס הוא רגש טבעי, ויש לו דרכי ביטוי רבות. הבעיה מתחילה כאשר אנו מרגישים שבמקום שאנחנו נשלוט בעצבים שלנו, הם אלה ששולטים בנו.

מרבית האנשים מסוגלים לזהות מה גורם לכעס שלהם, ובהתאם לכך לווסת את התגובה שלהם. הם יודעים להתאים בין האופן שבו יביעו את תחושת הכעס הפנימית, לבין המצב שבו הם נמצאים – ומתחשבים באופן לא מודע בפרמטרים האלו. רובנו לא נאבד את העשתונות ליד המעסיק, או בנוכחות בני הזוג או הילדים, מתוך הבנה שאנו עלולים לפגוע ברגשות הסובבים אותנו או במוניטין שלנו.

אצל אנשים שחווים התפרצויות זעם, קיים קושי לעבד את הרגשות שגורמים לכעס ולווסת את התגובה. דבר זה גורם להתקפי זעם, במסגרתם הם מביעים כעס לצד התנהגות אלימה – בין אם זה באופן מילולי או באופן פיזי. ההתקף עצמו עובר לאחר זמן מסוים, אך במהלך ההתקף, הזעם נדמה כחסר רסן. לאחר ההתקף, האדם שחווה אותו יזדקק לשעות ספורות ולעתים אפילו לימים, כדי להירגע ולחזור לעצמו.

התקפי זעם בדרך כלל באים לידי ביטוי כלפי אדם אחר, ברוב הפעמים כלפי אדם קרוב: בן או בת זוג, ילדים או קרובי משפחה.

 

מיהם הנפגעים מהתקפי זעם?

פעמים רבות ניתן לראות אנשים שבמקום העבודה שלהם יתארו אותם כחביבים וסבלניים, אך כאשר הם מגיעים הביתה, סף התסכול שלהם יורד באופן חד. כהורים ובני זוג הם חסרי סבלנות ומלאי טינה כלפי בני משפחתם. באותה מידה, ניתן לראות ילדים שבבית הספר מתנהגים יפה, מצייתים למבוגרים ולא מסתבכים בצרות, אבל בבית חווים התקפי זעם ומתנהגים בצורה משולחת רסן. כאמור, התקפי זעם בדרך כלל מופנים כלפי אנשים הקרובים לאדם שחווה אותם ושיש לו עימם קשרים יציבים ומשמעותיים, שלרוב אף מסבים לאדם תחושת אושר ורווחה. דווקא אלו הם הקורבנות המיידיים של התקפי הזעם.

קיימות שתי סיבות עיקריות לכך: ראשית, האנשים הקרובים לנו הם אלה שמכירים אותנו הכי טוב, והם רואים אותנו במגוון רחב מאוד של מצבים רגשיים. מסיבה זאת, לאנשים החווים התקפי זעם קל יותר לנתב אותם כלפי בני המשפחה, שכבר מכירים אותם היטב ורגילים להיות איתם בטוב וברע. קל יותר לצפות מאדם קרוב שיכיל התנהגות קשה מבלי לנתק את הקשר, והמחיר של ההתנהגות הזאת יהיה נמוך יותר לטווח הקצר. בעוד התפרצות זעם הייתה מסתיימת בפיטורין אילו התקיימה במקום העבודה, הרי שם היא תתרחש בבית – היא תגרור לכל היותר כמה ימי מתיחות, שלאחריהם יבואו השלמה וסליחה.

הסיבה השנייה נוגעת גם היא לעובדה שהאנשים הקרובים לנו מכירים אותנו היטב, יודעים את הסודות שלנו ומודעים לרגישויות שלנו. כולנו רגישים יותר להתנהגות של האנשים הקרובים אלינו, ואצל אנשים הסובלים מהתקפי זעם רגישות זו עלולה לבוא לידי ביטוי בהתפרצויות. בנוסף, פעמים רבות אנו מפתחים רגשות שליליים משמעותיים דווקא כלפי האנשים הקרובים אלינו ביותר, שנובעים מתוך ההיסטוריה המשותפת שלנו. בהיעדר מפלט אחר, מטען רגשי כבד מהסוג הזה יכול להתבטא בהתפרצויות זעם.

התקפי זעם מעניקים תחילה תחושת סיפוק, ותחושת רגיעה זמן קצר לאחר מכן. לאחר הרגיעה האדם יחוש בדרך כלל בושה ואשמה. התקפי זעם תדירים עלולים להביא לפגיעה בערך העצמי ובמערכות יחסים. מדובר במעגל שקשה לצאת ממנו, מפני שבשלב מסוים קיים צורך חוזר להרגיש את ההתלקחות שמביאה לריגוש, ואת הרגיעה שלאחריה.

 

איך להתמודד עם התפרצות זעם?

למרות שעל פני השטח נדמה כי אדם השרוי בהתקף זעם לא מסוגל לרסן את כעסו, הדבר אינו נכון. העובדה היא שאנשים שחווים התקפי זעם, לא חווים אותם עם כל אדם ובכל סיטואציה. להיפך, הם נוטים לשמור את התפרצויות הזעם לסביבה הביתית, היכן שהם מרגישים שיזכו להכלה. עובדה זו מלמדת אותנו שגם אם האדם מרגיש שהכעס "משתלט" עליו, עדיין קיימת בו היכולת לשלוט ברגשותיו ולהרגיע את עצמו. הבנה זו חשובה בהקשר של התמודדות עם התקפי זעם.

אם אתם סובלים מהתקפי זעם או מרגישים שהעצבים שלכם שולטים בכם, דעו כי קיימות מספר דרכים פשוטות באמצעותן אתם יכולים לנסות להירגע ולמנוע את ההתפרצות לפני שהיא מתרחשת:

  1. זהו את המקור. כעס הוא תמיד תגובה לאירוע, למצב או לרגש מסוים. נסו להבין מה מקור הכעס שלכם, ולפרק את הכעס לרגשות נוספים: האם אתם חשים תסכול כי נמנע מכם דבר שציפיתם לו? האם אתם פגועים מיחס שקיבלתם? האם אתם מרגישים דחויים על ידי אדם שחשוב לכם? חשוב לדעת לזהות את הטריגרים שלנו, כדי שנוכל לצפות את תגובת הכעס ולא להיות מופתעים כאשר היא מגיעה.
  2. עכבו את ההתפרצות. נסו לאמן את עצמכם לא להגיב מיד. כשאתם מרגישים שההתפרצות עומדת להגיע, נסו לקחת כמה נשימות עמוקות, ולהזכיר לעצמכם שהתפרצות זעם אולי תגרום לכם להרגיש טוב בטווח הקרוב, אך היא לא שווה את הנזק שייגרם לטווח הרחוק.
  3. נסו להרגיע את עצמכם. לעתים, שימוש בטכניקות פשוטות כמו נשימות עמוקות או דמיון מודרך יכול לסייע רבות בהרגעת הכעס. קחו כמה רגעים לעצמכם, עדיף בחדר שקט, ונסו להתרכז בנשימה שלכם ובדרך שבה הגוף שלכם מרגיש. תנו תשומת לב מיוחדת לשרירים שמרגישים מתוחים, והרפו אותם באופן מודע. כעס גורם הרבה פעמים לתחושה של מתיחות ונוקשות בגוף, ותרגילי הרפיה יכולים לסייע בהפגתו.
  4. שימו לב לזמן ולסביבה. אם אתם נוטים להיות עצבניים יותר בשעות הערב, ייתכן שהדבר נובע מעייפות. גם עצבנות מוגברת בבוקר, מיד לאחר שמתעוררים, אינה נדירה. למדו את לוח הזמנים של העצבנות שלכם. מודעות לזמנים שבהם אתם נוטים להיות עצבניים יכולה לסייע לכם להימנע מדיונים או שיחות בנושאים רגישים בזמנים אלו, ובכך לסייע לצמצם התפרצויות זעם.

קראו עוד על שליטה בכעסים

טיפול בהתקפי זעם

חשוב לציין שלא תמיד פשוט לטפל בהתקפי זעם ובעצבנות יתר באופן עצמאי. לעתים קרובות, אנשים הסובלים מבעיות הקשורות בזעם נוטים להאשים את סביבתם, או להניח שמדובר בתכונת אופי שלא ניתן לשנות (יתארו את עצמם כ"בעלי פתיל קצר"). עם זאת, התקפי זעם עלולים לגרום לפגיעה קשה באיכות החיים של האדם ושל הסובבים אותו, ולהזיק בטווח הארוך לקשר עם בני המשפחה והחברים הקרובים.

אם אתם מרגישים שאינכם מצליחים לשלוט בכעס שלכם, כדאי לשקול פנייה לטיפול מקצועי. מטפל מקצועי יוכל לסייע לכם ללמוד מאיפה מגיע הכעס, ולהקנות לכם כלים שיסייעו לכם לווסת אותו. במקרים שבהם להתקפי הזעם יש השפעה על חיי המשפחה ועל הזוגיות, גם טיפול זוגי או משפחתי יכולים לסייע רבות.

כיצד אנו יכולים לסייע במרכז gaya?

מרכז gaya הוא מרכז טיפולי רב תחומי, המתמחה במתן מענה למגוון רחב של קשיים ולכל שכבות הגיל. במרכז gaya אנו יכולים לסייע בהתמודדות עם התקפי זעם ברמה האישית, ולעזור לכם או לקרוביכם לרכוש את הכלים לחיים שלווים יותר. אנו מציעים טיפול פרטני, זוגי או משפחתי, כמו גם הדרכת הורים.

במרכז פועל צוות רב תחומי ומגוון, המורכב מפסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, מטפלים בעזרת CBT טיפול התנהגותי קוגניטיבי, מטפלי NLP ועוד. הצוות שלנו ישמח להעניק לכם את הטיפול האישי, האמפתי והרגיש ביותר.

פנו אלינו לשיחת ייעוץ ראשונה כדי שנוכל להתאים עבורכם את הטיפול והמטפל המתאימים ביותר בשבילכם.
לא צריך להמשיך ולסבול, אפשר לעשות שינוי, התקשרו אלינו והתחילו את התהליך עכשיו! 09-8855246

 

איך לעזור לאדם בדיכאון

טיפול פסיכולוגי

פסיכולוגיה

גאיה בפייסבוק

צור קשר